Ser ut som det blivit en dubbelpost av någon form ... Men å andra sidan så har det egentligen inte hänt så mycket än att de har jobbat lite, gjort hälften fel och resten mycket mer invecklat än vad det behöver vara. Håller brutalt mycket pengar och det kommer nog att bli livat när de inser att de inte kommer att få ut så mycket! Pga att vitet har rullat så länge.
 
  • Gilla
Johan- och 3 till
  • Laddar…
6 månader senare... Bygget är fortfarande inte helt färdigt. Vet inte riktigt vart jag skall börja. Invändigt börjar det bli skapligt ute finns det att göra. Har dock stängt dörren för entreprenören får åtgärda det sista själv helt enkelt.
Håller fortfarande inne jättemycket pengar.
 
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
Se till att hålla koll på paragraferna så att vittet inte faller på att du låst dem ute. Så klantiga entreprenörer ska det bränna till ordentligt för
 
Sådär vips har det gått en månad till... Sammanfattningsvis så jobbar jag på i eget sakta mak och entreprenören har en del backjobb utvändigt som jag hoppas de kommer och åtgärdar. Verkar nästan som entreprenören har kastat in handduken. Rent legalt så har jag nu möjlighet att ta in någon annan för att åtgärda felen på entreprenörens bekostnad (håller fortfarande brutalt mycket pengar). Får väl dra i den saken lite senare, just nu är det prio på att försöka kunna flytta in någon gång.
 
Kämpa på. Ett tips kan vara att vända nackdelar till fördelar då en så pass erfaren byggare vet när kunden börjar ge upp och spelar då på detta. Bättre ge intrycket att du kan vänta på att det blir rätt även om det inre säger något annat.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ännu en månad har gått. Jag jobbar vidare med små pyssel i min egen takt och entreprenören har jag varken sett eller hört röken av. Tycker att han borde vara intresserad av att få in de pengar han kan. Så som Johan säger så är det bara att förbereda sig på att det händer något. Har fått slutbesked vilket känns riktigt skönt, fick även höra från kommunen att entreprenören varit involverad i några andra fadäser. Så jag misstänker att de som anlitar honom kommer att ha många platsbesök! vilket kanske förklarar att han har händerna fulla på annat håll ;).
 
Redigerat:
Det här börjar bli en följetång utan slut. Misstänkte som sagt att det skulle hända något men det har inte gjort. Hade i nuläget varit skönt om vite hade rullat, vilket jag tycker är lite konstigt att det inte gör. Nu sitter jag liksom fast i att entreprenören inte gör något...
 
C
Låter som att du skulle behöva få till någon sorts formellt avslut med entreprenören så att du kan gå vidare med någon annan eller själv utan att behöva ligga sömnlös över eventuella framtida ersättningsanspråk.
 
Ännu två månader har gått utan någon kontakt ... Och drygt ett år sedan det skulle vara klart! Bara att vänta 4år till så är saken ur värden långbänksvägen :)
 
Staffans2000
Hur går det?
 
Dags att skriva en avslutning på det här.

Entreprenören kallade så småningom in en advokat. De hävdade å sin sida att han haft stora kostnade pga att bygget dragit ut på tiden och att allt som gått åt skogen var mitt fel och därför skulle fakturera en bra bit över 200' extra.
Jag å min advokat hänvisade till kontraktet och det vite som fanns inskrivet och att alla punkter från slutbesiktningen inte var åtgärdade. Jag uppskattade vite plus åtgärdande av fel till en bra bit över 300'

Efter en låååång fruktlös brevkonversation (som kostade multum i advokatkostnader) blev det ett möte. Mötet var bra och vi sablade ner deras argumentation och visade att de inte hade mycket att komma med samt löst några punkter av enklare karaktär. Sedan skulle entreprenören återkomma med ett förslag till lösning vilket han inte gjorde utan började om med en ny brevväxling med samma krav!
Till slut så fick vi till ett ytterligare möte där vi faktiskt fick till en förlikning. Entreprenören skulle åtgärda de kostsamma felen på huset och vi delade typ på vitet. Entreprenören kom ut och fixade felen 4 man i en vecka tog det och sedan gjordes en ny besiktning som godkändes och entreprenören slutfakturerade! Min advokat fakturerade 160' för besväret varav rättshjälpen tog 80%.

Så här i backspegeln så var brevväxlingen tämligen värdelös. Men jag förstår att advokaten tyckte det var viktigt (gick ju massor med timmar). Hade varit bättre att formulera sin ståndpunkt och sedan haft möte direkt!
Entreprenören var nog i grund och botten seriös men jag misstänker att han både blev/var sjuk och blev lurad av en av underentreprenörerna under tiden och att det därför blev som det blev. Det märktes ganska tydligt när de var här och skulle åtgärda felen att han var dålig.

Nu blev ju bygget ganska billigt men det har INTE varit värt det! Frågan är vad en domstolsförhandling hade lett till? Jag hade kanske fått en större del av vitet men jag tror inte det hade vart värt det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.