Det har börjat bubbla i avloppen i huset så något måste göras!

Har haft dålig avrinning i köket men med en sån där gummisugpropp så har det blivit mycket bättre men det bubblar och gurglar i tvättstuga när jag spolar i köket.

Mitt avlopp börjar går så här: garage-tvättstuga-kök-badrum-badrum-ut ur huset genom tomten till tomtgränsen.

Jag har en nilfisk med rensslang. Men var börjar jag :)
 
Börja bakifrån med rensslangen och jobba dig in i huset. Rensluckor är lättare att komma igenom än gjutjärnsgolvbrunnar.
Så gjorde iaf spolbilen när inte ens rensslangen räckte till och det fungerade utmärkt.
 
Kan det vara så enkelt som att golvbrunnarna kläggat igen ?
Brukar vara enkelt att fixa isf...

Salle
 
Golvbrunnarna rengjorde jag idag... Huset är nybyggt så avlopps rör osv bör ju vara bra,

Kan man börja i sista badrummet? Hur vet jag att slangen går in mot huset och inte ut mot gatan? :)

Kommer det kunna spruta upp skit ur golvbrunnar och kök osv? Tänkte så jag inte står i badrummet och öser på och det då sprutar som satan över hela köket t.ex :)
 
Hur nybyggt är huset?

Det låter som problem med avluftningen, Det kan då ex, vara stopp i röret någonstans mellan köksavloppet och avluftningen.

Jag skulle prova att köra in rensslangen i slutet av "nätet", dvs. från garaget om jag fattar beskrivningen rätt. Då kommer slangen att ledas ut i huvudavloppet, och inte gå in i några påstick, mindre risk att den skall titta upp i köket. Kör man utifrån och in så vet man inte om slangen följer ett påstick. Sedan får man köra från de olika avloppen också, men det låter ju som problem i huvudröret.
 
Du kan utgå ifrån att det sitter en knytnävsstor fettklump som har successivt bildats från köksavloppet.
Som jag skrev tidigare börja bakifrån o jobba dig framåt.
Har du testat med massa varmvatten, både kokhett o från kökskranen?
 
Jag hade nog också börjat i slutet, gått ut till gatan och öppna brunnslocket för att se om det rinner ut till gatan.
Sedan hade jag jobbat mig bakåt i avloppsstammen.
 
Har du någon rensbrunn?
 
Huset är byggt 2010

Garaget är det sista avloppet därifrån går det genom tvätt osv ut till gatan.

Ni som skriver bakifrån är det då från utsidan och inåt eller från garaget?

Vill ju inte skicka upp slangen i t.ex köksavloppet eller i ett handfat i badrummet.

Helt stopp är det inte vattnet rinner undan.

Avluftningen sitter vid något av badrummen där går röret upp genom takpannorna.
 
Har testat med kanske 20-25 liter kokande vatten, är det mycket eller ska det vara betydligt mer?

Har en halvstor brunn utanför badrummet på gräset, kan det vara spolbrunn/rensbrunn?

Känner mig som en total nybörjare på avlopp och är grymt tacksam för er hjälp!
 
Det kanske kan vara en idé att ringa en spolfirma så får du lite tips och trix på plats av kunnigt folk. Det kostar naturligtvis, men då klarar du förhoppningsvis nästa stopp själv utan att behöva fundera på vilken brunn som är vilken.
 
Nja spolbil får vänta, vet jag bara var jag ska börja så ska jag nog försöka lösa det själv :)
 
Kalasclas skrev:
Har testat med kanske 20-25 liter kokande vatten, är det mycket eller ska det vara betydligt mer?

Har en halvstor brunn utanför badrummet på gräset, kan det vara spolbrunn/rensbrunn?

Känner mig som en total nybörjare på avlopp och är grymt tacksam för er hjälp!
Lyft locket och kolla om det rinner/står vatten i den. Spola i köket och kolla om det kommer något.

Kan ju vara dräneringsbrunnen oxå..
 
Jag tycker fortfarande att du skall börja med slangen från den "sista" brunnen, dvs. garaget, spola ut mot gatan. Sedan kan du spola från de olika brunnarna, och från köket.

Jag har ingen jätterfarenhet av det, men jag har gjort så i vårt fritdshus, där drog jag sedan spolslangen sakta fram och tillbaka flera gånger. Med bra resultat.

Det är lite skumt att du får sådana här problem i ett såpass nytt hus. Det kan betyda att det finns något mer grundläggande fel i avloppet. Typ bakfall, eller byggskräp i rören.

Det är möjligt att du borde kalla ut en spolbil med kamera för att filma rören..
 
hempularen skrev:
Jag tycker fortfarande att du skall börja med slangen från den "sista" brunnen, dvs. garaget, spola ut mot gatan. Sedan kan du spola från de olika brunnarna, och från köket.

Jag har ingen jätterfarenhet av det, men jag har gjort så i vårt fritdshus, där drog jag sedan spolslangen sakta fram och tillbaka flera gånger. Med bra resultat.

Det är lite skumt att du får sådana här problem i ett såpass nytt hus. Det kan betyda att det finns något mer grundläggande fel i avloppet. Typ bakfall, eller byggskräp i rören.

Det är möjligt att du borde kalla ut en spolbil med kamera för att filma rören..
Du menar nog att han ska börja med toaletten i sista badrummet innan ledningen går ut i gatan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.