Nej så tog jag det inte. Jag skämdes för att ha missat det uppenbara. Tråden är än så länge bara på två sidor, min fråga såg ut som om att jag inte läst den alls.

Jag brukar irritera mig lite på folk som frågar något som står klart och tydligt bara några ynka inlägg över just deras frågor.

Nu gjorde jag samma sak. Jag tog absolut inte ditt svar som någon spydighet.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
A
Hur lång tid har allt tagit? Du har jobbat på bra måste jag säga.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Då kan man verkligen ta sig en funderare på om det inte är en god ide att se över dräneringen, det ger verkligen perspektiv till de som dränerar om torra källare endast pga att "det är lika bra".

Det kan jag svara på, eftersom vi gjort en dränering trots att vi egentligen inte skulle behöva då vi har sand runt hela huset och snustorrt.
Dock är huset byggt -71 och vi har bott i huset sedan -94, våra tankar cirklar mycket runt att kanske snart sälja huset, vilket betyder att i stort sett alla potentiella köpare kommer att fråga om huset är omdränerat (oavsett om det behövs eller ej) då folk ser det mer som regel än undantag att man ska dränera sitt hus när den som vårat har 46 år på nacken, så för att inte ”skrämma” bort många av det potentiella köparna så valde vi att dränera om, för då kan vi iaf säga att vi har gjort det
 
flippan83 skrev:
Hur lång tid har allt tagit? Du har jobbat på bra måste jag säga.
Det är inte klart ännu men dom stora delarna har tagit ca 6år.
För svart tre år sedan sa jag upp mig från mitt förra jobb för att ta ett sabbatsår för att renovera insidan på huset.
Problemet var bara att jag fick ett jobberbjudande nästan direkt som jag inte kunde tacka nej till.
Nu har jag jobbat mycket dom senaste åren och det har påverkat renoveringstakten.
 
A
Wow har renoverat i två år nu mer eller mindre konstant varje helg /kväll dock endast på insidan. Är ett intresse och väldigt kul. Nu är det lite mindre projekt som blir klart på en eller två dagar.

Inspirerande måste jag säga och sånna som du som ger mig energi för nya projekt!! Fortsätt med arbetet det lönar sig :)
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
M
H huggan skrev:
Nästa fråga är väl då hur tjock lager bör man lägga och vad väger ett 10 mm lager på 1 kvm?
Man brukar räkna med 25kg/cm/m2. Så lägger man 5cm tjockt så räknar man med 125 kg/m2.
 
  • Gilla
nypon och 1 till
  • Laddar…
Då kör vi ytterligare ett kapitel...
Får redan nu be om ursäkt för om några bilder är suddiga men jag har lagt mer krut på bygget än på att få dom mest perfekta bilderna och det finns inte så många bilder från när allt är klart.

Vi började vår renovering inne på ovanvåningen med att riva en vägg och bygga upp en ny.
Det gamla allrummet blev vårt nya sovrum då vi ville ha utgång till balkongen.
Här är den nya väggen in till sovrummet:

Renovering av sovrum med ny vägg och dörr, oslipade gipsskivor, och synliga eluttag mot ett snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här målas furutaket över och det krävdes några strykningar innan det blev perfekt:

Renovering av sovrum med nymålat furutak och vägg under förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här har dom bruna fönstren målats över med vitt:

Renoveringsprojekt med väggar under spackling och målning, vita nymålade fönster och balkongdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sängens placering mot snedtaket gjorde att jag valde att bygga en egen platsbyggd sänggavel. Här har jag börjat regla upp och provar IKEA:s köksskåp:

Byggställning av trä för platsbyggd sänggavel med IKEA köksskåp under snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det drogs fram el dels till mitten under sängen för sänglampa samt bakom huvudet på varje sida för att kunna ladda telefoner m.m. Sänggaveln är även lite bredare än stommen i mitten för att telefoner m.m. inte behöver ligga framme synligt.
Så här såg det ut när det började bli färdigt:

Delvis byggd sänggavel i vitt framför snedtak med verktyg och byggmaterial synliga på en mörkbrun trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mitt emot sängen byggdes en "låda" i taket för skjutdörrar samt belysningen till den blivande garderoben. Här syns även Elfa-inredningen:

Renoverat sovrum med vita Elfa-inredningshyllor på mörkt laminatgolv och nymålat furutak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Två fästen tillverkades för en klädstång längst in:

Metallklädstång monterad inuti garderob med vit snedtak och Elfa-trådbackar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett rostfritt rör är nu klädstång så man kan skjuta kläderna fram och tillbaka för att komma åt trådbackarna längst in:

Klädstång med hängande kläder monterad under en taklåda med Elfa-skjutdörrar och inredning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till slut kom skjutdörrarna också upp, även dom från Elfa:

Ett nyinstallerat skjutdörrsgarderobssystem från Elfa med frostat glas i ett renoverat rum med vitmålat tak och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den nya hallen/allrummet utanför hade tre små garderober som jag tänkte skulle bli en stor:

Orenoverat rum med delvis rivna väggar, exponerade träreglar och spånskivor, under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter att ha fått kapa upp några hål och att spånskivorna var skarvade så sattes renoveringsgips i garderoben:

Hörn av rum under renovering med nyligen uppförd och spacklad vägg, synliga eluttag och grundmålat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skjutdörrarna köpte jag på IKEA och är till deras PAX-garderober. Efter lite trixande så passade dom även på väggen. Här har jag även tapetserat samt hängt upp Elfa-inredningen:

Delvis inbyggd vit garderob med öppen dörr visar svarta hyllplan mot blommig tapet och snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då vi ville ha djupare fönsterbrädor så tillverkades dom i MDF.
Fönstren på övervåningen behövde inte bytas ännu och får hänga med några år till:

Renoveringsarbete med ny, bredare fönsterbräda i MDF under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här börjar rummet bli klart med skjutdörrarna på plats:

Renoverat rum med blommig tapet, skjutdörrar, vita fönster och mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...och en vy åt andra hållet:

Renoverat rum med blommigt tapetserade väggar, mörkt laminatgolv och två stängda vita dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till slut får jag bjuda på en bild jag inte är riktigt lika stolt över MEN det är inte lätt att gipsa, spackla m.m. i trappan:

Renovering i trapphuset med nygipsade väggar och en träplanka som temporär gångväg över trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



God fortsättning på er alla!
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
M
Fint! Jag målade också en väldig massa furupanel när jag byggde ett rum i gillestugan. Både väggar och tak är klätt med panel. Jag köpte en Bosch färgspruta, en av topp 5 bästa verktygsinvesteringarna jag gjort. En knapp timme att blåsa på ett 20m2 innertak.
 
Åsa Lund
Sängens placering mot snedtaket gjorde att jag valde att bygga en egen platsbyggd sänggavel.

Det hade varit jättefint att få se en säng som står mot sänggaveln! Jättesugen på att göra likadant här hemma
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fint! Jag målade också en väldig massa furupanel när jag byggde ett rum i gillestugan. Både väggar och tak är klätt med panel. Jag köpte en Bosch färgspruta, en av topp 5 bästa verktygsinvesteringarna jag gjort. En knapp timme att blåsa på ett 20m2 innertak.
Har funderat på det men inte vågat då jag alltid hört att färgen ska tryckas in med pensel...
...men tvivlar på det.


Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det hade varit jättefint att få se en säng som står mot sänggaveln! Jättesugen på att göra likadant här hemma
Ska försöka fixa en bild någon dag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.