Claes Sörmland
H Henrikrso76 skrev:
Någon sådan har jag aldrig någonsin sett. Men är det projektören som tar beslut om vilket luftflöde som är minsta tillåtna? Det måste väl rimligtvis vara stadgat.
Som alla tekniska aspekter av byggnader så dimensioneras även ventilationen av projektören. Det finns precis som vanligt branschstandarder och alla i branschen utgår från samma gamla ventilationsbok (eller mjukvara baserad på denna) och det finns också vissa minimiflöden angivna i BBR (som snart försvinner därifrån om jag har förstått Boverket rätt).

OVK ska vid varje tillfälle utgå från just projekteringshandlingarna och flöden mätas upp enligt dessa. Brukar bara en schematisk skiss med flöden angivet för varje don. Man tar ofta bara stickprov i större fastigheter vid OVK. Detta projekteringsdokument är således en av de viktigare sakerna föreningen betalade för när ventilationsanläggningen installerades. Borde vara digitaliserad och ligga i kassaskåpet med de andra viktiga byggnadshandlingarna.
 
C cpalm skrev:
jag har aldrig varit med om att de dokumenterat flödena i protokollet som lämnas till kund
Det har vi såvitt jag vet alltid fått.
 
Nu var OVK:n klar här. Godtjänd på alla punkter så klart. Mannen som var hemma hos oss hade en mätare på en pinne som han hastigt höll mot frånluftsdonen. Jag frågade vad det skulle vara och han sa "0,3". Jag stod bakom honom och såg att det stod 0,32 på hans instrument när han mätte i sovrummet. Då skruvade han åt frånluftsdonet en aning. "Man vill ju inte ha för mycket undertryck" sa han. Enheten säger mig inte så mycket. Men vi är två personer som sover där på 12 kvm och vi tvingas som sagt sätta en fläkt i dörröppningen för att kunna andas om nätterna. Jag förklarade det och frågade vad som kunde vara fel och då sa han att det kan vara smuts i spaltventilen. Men om det hade varit smuts i spaltventilen, varför skulle det då inte ha påverkat mätningen? Jag läser på FHM:s hemsida följande:
  • Självdragets från- och tilluftsdon är fria och fungerar. Vid självdrag är mätning av luftomsättningen endast meningsfull när temperaturen utomhus är minst cirka 10 grader kallare än temperaturen inomhus. Eventuell mätning behöver alltså göras den kalla årstiden.
Då blir ju frågan: ska man göra OVK en varm sommardag? Men det gick ju tydligen över all förväntan för föreningen. Men inte för oss.

Tillägg: vi har en mörkläggningsgardin framför fönstret. Helt nödvändig att ha fördragen sommartid eftersom det är ett stort fönster som vätter mot öster. Påverkar såklart. Men en rullgardin skulle också ha täckt. Tacksam för alla kloka inspel!
 
C
H Henrikrso76 skrev:
Jag förklarade det och frågade vad som kunde vara fel och då sa han att det kan vara smuts i spaltventilen. Men om det hade varit smuts i spaltventilen, varför skulle det då inte ha påverkat mätningen?
Det borde de väl ha kontrollerat och inte behövt spekulera i, kan man tycka.
Men det borde påverkat flödet, även om luften så klart tar en annan väg om det inte kommer in (tillräckligt med) tilluft i sovrummet.

Att man upplever ett rum som "kvavt" beror dock oftast på temperaturen och behöver alltså inte nödvändigtvis betyda att luftväxlingen är för dålig. Har själv lite samma problem som dig med stora fönster i söderläge som måste mörkläggas 7/24 varma sommardagar om det inte skall bli 30° varmt inomhus, vilket effektivt blockerar spaltventilen i fönsterbågen. Har funderat på att flytta ventilen till fönsterkarmen och bygga en låda i överkant på fönstersmygen som leder förbi tilluften och som en bonus kan utformas som en effektiv ljuddämpare.

H Henrikrso76 skrev:
Jag läser på FHM:s hemsida följande:
  • Självdragets från- och tilluftsdon är fria och fungerar. Vid självdrag är mätning av luftomsättningen endast meningsfull när temperaturen utomhus är minst cirka 10 grader kallare än temperaturen inomhus. Eventuell mätning behöver alltså göras den kalla årstiden.
Då blir ju frågan: ska man göra OVK en varm sommardag? Men det gick ju tydligen över all förväntan för föreningen. Men inte för oss.
Det där gäller självdrag, där "motorn" i systemet är temperaturdifferensen ute/inne. Med mekanisk frånluft skall flödet i princip vara konstant året runt.
 
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
Stort tack för upplysta svar på mina frågor och goda tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.