partantons skrev:
Bra tråd denna..

Lite komentarer dock...

Min farbror jobbar som elektriker och sa till mig nu när jag är i samma situation att endast andvända
"puckar" av typ möbel typ.., altså små g4 12v 20w lampor som inte avger mkt värme.
Skälet till detta är att trots all gummi kablage etc inuti så med tiden blir materielt så utmattat av värmen
att det för eller senare går sönder.

Ang. Boxar så hag ja en fråga.. metal eller plast??.. vad väljer ni och varför??...
Välj boxar som är testade och godkända.
20W puckar ger riktigt dåligt ljus på en toalett ja överallt utom tex i inredning eller
under överskåp. Vi använder aldrig 20W om vi skulle proja ett badrum till en villa.
 
Och hur blev ljuset?
 
Rasr skrev:
Hej Folkens. Mycket prat om värme och brandrisk, jag har själv valt att använda mig av LED ljus frå Claes Olsson som spotlight. Ingen värme och mycket litet monteringsdjup 30x22 mm.
[länk]
Jag har en sådan där spot i ett vitrinskåp.Där är ljuset lagomt
 
Radbandet skrev:
Hade inte tänkt på att mäta temp ovanför spottar. Utmärkt idé. Jag har sänkt taket 6 cm och satt in 9 spottar á 10W (12V). Hide-a-lite som endast behöver 5 mm . Ovanför sitter ett mycket torrt brädtak, så jag har varit rätt nervös sedan artikeln i DN för några veckor sedan.

Känner mig dock lugnare efter att ha mätt temperaturen i cirka en timme. Den kom aldrig över 30 grader. Funderar ändå på att göra små hål i den luftkanal som går i innertaket.

Du behöver inte göra lufthål.
 
om man gör lufthål är risken stor för fuktkonvektion - varm luft stiger upp i boxen och ut på kalla vinden - luften kyls ned och bilder vattendroppar - fuktskada..

Bra broshyr som behandlar problemet!
http://ljusguiden.se/article_info.php?articles_id=2
 
Hörde föresten att den 2:a Generationens nätspänningshalogenlampor kommit! (läs 230V:s halogen) De er 30% mer ljus / watt men utvecklar mindre värme!! :)
 
jonas_loof skrev:
Hörde föresten att den 2:a Generationens nätspänningshalogenlampor kommit! (läs 230V:s halogen) De er 30% mer ljus / watt men utvecklar mindre värme!! :)
Det var intressant. Det är långt kvar för både lågenergispottar (optisk) och LED-spottar (ljuskvalitet,pris).
Var hittade du infon?
 
Jag var på en kurs, där en kille från Sylvania visade upp ljuskällan. just den jag fick se heter Superia Eco.. har inte sett den ute hos lamphandlarna ännu, men den finns på flera grossister..
 
Elkunnig skrev:
Ja men du får inte mycket ljus från dem och du kan bara använda
ljuskällor med G4 sockel....max 20W.
Har någon en länk till sådana spottar? Precis vad jag behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.