... har jag utfört... jag satte en box på ca 6-8 l upp i taket, med gipsskiva tätt skruvad mot boxen, satte sedan isoleringen i taket dikt an mot skyddsboxen så det slöt tätt, ca 30 cm isoleringstjocklek i taket.. satte även in en stektermometer i miten av boxen för att testa hur varmt det blev. Spotten är en ip44 230v 50W, under ett test i ca 12 timmar så stabiliserade temperaturen sig vid ca 52 grader innuti boxen... Omgiviningstemp i rummet ca 15 grader....

Någon som gjort nått liknande? - Vilka temperaturer bör man räkna med, samt var går "riskgränsen"? Är 52 grader ett högt/medel/lågt värde? - Testet är utfört med "worst case senario" i tankarna.. planerna är att ha ett antal lufthål i skyddsboxen samt isoleringen upptryckt över den så det blir luft omkring, vilket borde få ner temperaturen avsevärt.. det jag funderar på dock är ångspärren (yttertak) .. den blir ju inte tät då det finns hå
ål i boxen.. men då det rör sig om badrum så borde det ju ändå bli tätt nog med våtrumsfärg? - Kanske rent av kan skippa plasten i taket?

Tips mottages tackasamt! - Återkommer med resultatet av hur tempen blir efter lufthål och med isoleringen över boxen istället.. Verkar inte vara en exakt vetenskap det här med infällda spottar i tak... =)

MVH: Marcus
 
Ett liknande test gjordes på den lokala Ahlsell handlaren här och dom fick temperaturer på över 80 grader i sin låda. Har du temperaturer på 50grader är det ganska lågt. Torrt trävirke börjar normalt inte brinna förrän vid gissningsvis 130 grader och om det är riktigt torrt och fint kanske ner mot en 90 grader eller så. Har du en riktig skydds burk och riktiga skydds avstånd är det ingen fara för brand.

Ett mycket större problem är som du säger skydds plasten. Du kommer inte att få tätt där. Inte på sikt i alla fall. Plasten kommer att krympa och tejpen kommer att släppa. Fast det är ju så man gör normalt. Problemen dyker väl upp efter några (eller kanske ganska många) år i form av fuktskador och mögel. Eller så kanske det går bra... Jag vet inte.
 
så ni (du) tycker inte att jag ska göra lufthål i burken då alltså? ... borde iofs räcka med att spänna upp isoleringen med burken, då blir det ju ganska mycket luft runt omkring och ångspärren går då att göra (hyffsat) tät mot burken..

Fuktskador/mögel på grund av otät ångspärr tvivlar jag på.. den som sitter "orginal" i mitt hus från -75 är ganska slarvigt ditsatt med genomföringar för el osv lite här o var.. och jag har varit o rivit lite här o var i väggarna (yttervägg/tak) och inga problem med fukt eller mögel någonstans hittils efter 33 år.

MVH: Marcus
 
riktigt torrt trä kan antändas redan nere vid 70 grader..
 
Anslutningskabeln som väl ska in i boxen tål vanligen inte heller mer än 70 grader om det är en EKK.
 
Hmm, det var väldigt låg temperatur, men stämmer det verkligen?

Enligt NFPA (National Fire Proctection Association) så säger dom
400-470* för dammmoln och 250-260* för torrt trälager (Silo)
Samtigt som en nysläckt tändsticka håller cirka 500*
Men med mer syre än luftens 21% så ökar risken dramatiskt

EDIT:
Tänkte på en sak, ofta håller man högre temperatur i en bastu, visserligen
är träet efter 10-30år ganska mörkt (nästan svart) men brinner gör det inte.
Och ibland på offentliga bastuar kan temperaturen ligga kring 80-100gr C.
Förmodligen är temperaturen ännu högre över/bakom aggregatet..
Och torrt är det ;)
 
Flera säger att torrt trä kan antända vid 80-90 grader, men en del säger även ner till 70 grader (Beror lite på vilken brandingenjör man lyssnar på). Det som man anser som torrt trä är inte tort. Normalt trä som används vid byggen antänder kanske vid runt 300 grader. Men har du en lampa som ligger och värmer så kommer du med tiden att torka ut trät totalt. Nått som kan ta flera år. En annan vilktig sak att tänka på är att en 20W 12v lampa blir lika varm som en 230 volts lampa
 
frohike skrev:
En annan vilktig sak att tänka på är att en 20W 12v lampa blir lika varm som en 230 volts lampa
Helt rätt, men en 50w (12v eller 230v) blir varmare!!!!

Jag har satt 20w 12v spottar i badrummet och kommer kolla tempen när det väl blir klart, återkommer med resultat.
 
Jag tog bort den extra isoleringen runt lådan och monterade spotten i taket som det var tänkt och tempen sjönk till ca 42-45 grader... strax under rumstemp i rummet (17 grader, typ) det måste väl vara ok? Tror jag spikar denna lösning... om trä brinner vid 70 grader så vet inte min kamin om det... inte min ugn heller (har torkat ved i 100 grader utan problem) skulle vara intressant med källhänvisning i frågan?, eller är alla bastubad en livsfara? Borde framgå tyligt i instruktionerna att en spott måste ha ett säckerhetsavstänt på 50 cm bakåt annars för att inte riskera nått.. och mina spottar är godkända för 15 cm till bränbart.. .. för om trä brinner vid 70 grader är är man ju rökt (bokstavligt) i många fall..

Ang 12v vs 230v så är jag medveten om att watt är watt.. 50w är ju mer än dubbelt mot 20w så sjä'lvklart blir denna spot mycket varmare än mina andra 12v 20w spottar jag satt innan. Förstår faktiskt inte fördelen med 12v spott längre, inte mer än säkerhetsmässigt mot stötar.. men då trafon är elektronisk så kan den skicka ut 230 om det vill sig illa.. så den säkerheten är ju jämförbart med en jfb till 230v? (spekulerar) - Hur som så är det skönt att slippa grova kablar, trafos o allt vad det innebär..

MVH: Marcus
 
Frihike: Kan det vara så att du har sett byggreglerna som säger att man inte får ha en temperatur högre än 85*C till brännbart material?

Citat "Enligt Boverkets byggregler (BBR) får en eldstad eller skorsten inte medföra en högre temperatur än 85 grader på en brännbar byggnadsdel"

Detta borde även gälla lampor eller motsvarande som är inbyggda kan man ju tycka?
 
znitz skrev:
Frihike: Kan det vara så att du har sett byggreglerna som säger att man inte får ha en temperatur högre än 85*C till brännbart material?

Citat "Enligt Boverkets byggregler (BBR) får en eldstad eller skorsten inte medföra en högre temperatur än 85 grader på en brännbar byggnadsdel"

Detta borde även gälla lampor eller motsvarande som är inbyggda kan man ju tycka?
Det låter mer logiskt att man vill sträva efter en temp under 70 grader på brännbart.. inta att trä defacto antänder vid den temperaturen.. men jag kan ju mista mig kapitalt.

För att återgå till ursprungsfrågan: Anser ni (som är insatta) att 45 grader i en inbyggnadsbox för 230v spot (50w) är acceptabelt? - Skall sätta upp spottarna nu var det tänkt...

MVH: Marcus
 
Jag gjorde en test med temperaturen i mellanbjälklagets spotlight-pottor. Eftersom min elektriker gav mig fel E-nummer i ett väldigt tidigt skede satte jag upp för små pottor (ø200x150). Kompenserade detta med att lämna en luftspalt på 5-10cm runtom. I övrigt är mellanbjälklaget fullisolerat.
En 50W spot gav en temperatur på 43-48 grader på pottans yta. Det tycker jag är riktigt bra med tanke på att pottan är för liten. Med isolering dikt an pottan steg den till 6-8 grader.
Nu har jag insett att 50-wattarna ändå alltid är neddimmade, så jag har bytt till 35W med smalare ljuskägla istället.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag gjorde en test med temperaturen i mellanbjälklagets spotlight-pottor. Eftersom min elektriker gav mig fel E-nummer i ett väldigt tidigt skede satte jag upp för små pottor (ø200x150). Kompenserade detta med att lämna en luftspalt på 5-10cm runtom. I övrigt är mellanbjälklaget fullisolerat.
En 50W spot gav en temperatur på 43-48 grader på pottans yta. Det tycker jag är riktigt bra med tanke på att pottan är för liten. Med isolering dikt an pottan steg den till 6-8 grader.
Nu har jag insett att 50-wattarna ändå alltid är neddimmade, så jag har bytt till 35W med smalare ljuskägla istället.
Hm jag mätte innuti pottan.. så min yttemp bör vara ännu lägre.. (troligtvis) boxarna är ca 30cm diam och 18 cm höga.. borde funka mao? Eftersom jag skall ha 9 spottar i badrummet (för symetrins skull) så kommer de troligen vara dimmade till 50% också... aja, nu är jag tillräkligt lungn så nu kör jag på min tilltänkta design..

MVH: Marcus
 
Hade inte tänkt på att mäta temp ovanför spottar. Utmärkt idé. Jag har sänkt taket 6 cm och satt in 9 spottar á 10W (12V). Hide-a-lite som endast behöver 5 mm . Ovanför sitter ett mycket torrt brädtak, så jag har varit rätt nervös sedan artikeln i DN för några veckor sedan.

Känner mig dock lugnare efter att ha mätt temperaturen i cirka en timme. Den kom aldrig över 30 grader. Funderar ändå på att göra små hål i den luftkanal som går i innertaket.
 
Finns ingen chans att torrt trä börjar brinna av sig självt vid +70. Papper börjar brinna vid 230 °C medan torrt trä brinner först vid 400 - 500 °C. (Normal atmosfär). Däremot antänds torrt 70 grader varmt trä säkert snabbt om man "tänder på det", men det här med flampunkter etc är en annan sak. Bensin är tex som mest farligt nedåt -20..30 grader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.