Hej

Bor i en samfällighet med ca 50 bostäder. Traditionellt kedjehusområde byggt på sjutiotalet. Samfällighetens ansvar ligger på vatten, sophantering, gångvägar och belysning.

En av fastigheterna har en enormt ovårdad tomt (friköpt). Ängs-högt gräs, ogräs i mängder, smutsig och dåligt målad fasad.

Nu har grannarna till denna fastighet börjat klaga ordentligt på hur det ser ut. Den boende familjen har tidigare fått hjälp av grannarna med gräsklippning och andra lättare trädgårdsarbeten, men nu de som hjälpt till ledsnat.

1. Vad har man som granne för möjligheter gentemot denna granne som inte sköter sin fastighet? Kan man på något sätt kräva att familjen sköter sin fastighet bättre?

2. Kan styrelsen i samfälligheten göra något åt detta. Samfälligheten har ju igentligen inget med tomterna att göra, utan bara det kringliggande.

Tack på förhand!

/Johan
 
PBL kap8 §15: En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

Det är dock tveksamt om samhället betraktar olägenheten som BETYDANDE, även om du/ni säkert gör det.
 
Tack för svar!

Någon annan får gärna fylla på med mer info/möjligheter...

/Johan
 
Jag känner till 3 fall i vår närhet där grannar skrivit och klagat till kommunen.

Första fallet gäller vårt eget hus, en tidigare ägare i mitten på 70 talet vanvårdade tomten, hade typ15 katter som sprang omkring osv. Vi har hört av grannar att det var väldigt stökigt. Kommunen gjorde ingen åtgärd. Vi hittade handlingar om fallet hos stadsbyggnadskontoret när vi sökte ritningar på huset.

En tomt några kvarter från oss var för några år sedan väldigt stökig. Där stod 4- 5 bilar i olika skrotnivåer, hela tomten var full av bråte som såg ut att komma från diverse källar röjningar, man riktig såg "avlagringrar" Den soffan har nog bara stått ute 2 år, den toastolen är så överväxt att den måste ha stått ute i minst 5 år osv.

Där biföll kommunen grannarnas klagomål, och anmodade fastighetsägaren att städa tomten. Det skedde också, och tomten ser idag helt OK ut (tror att det faktiskt är samma ägare fortfarande). Jag vet inte vad som hade kunnat hända om han inte hade röjt efter anmodan, gissningsvis döms ett vite ut.

3e fallet är pågående, och gäller en här på gatan. Detaljerna är lite känsliga så jag skall inte gå in på dem. Den tomten är egentligen inte ovårdad, men där har pågått markarbeten under väldigt lång tid. Jag tvivlar på att kommunen kommer att vidta åtgärd. En granne har fått spel och anmält.
 
O
Finns inte mycket att hämta där! man behöver inte klippa sin gräsmatta om man inte vill. Det är inte olagligt att inte sköta om sitt hus. Så antingen står ni ut eller så flyttar ni... för det finns inte mycket som kommunen kan göra...
så vida det inte står massa gamla bilar å sånt....
 
Har man inget att gnälla på så har man ju alltid grannarna ;)
 
Man kan be kommunen skicka ett brev om anmodan, men sen har inte kommunen så mycket mer att komma med enligt lagen. Det är som ni säger, det ska vara BETYDANDE olägenhet.
Och även omdet skulle bedömmas som det så hinner hela sommaren gå innan alla brev som ska skickas har gått ut och svarstider, överklagandetider osv osv. Så det enlaste är att själv prata med grannen o be dom städa, ev hjälpa dom städa.
 
Måste få fråga..

Varför har grannarna hjälpt dom boende i huset att sköta sin trädgård eller snarare gjort arbetet åt dom tidigare??
Finns det någon förklaring kanske till att dom inte sköter den själv? Ålder?
 
Ni grannar kanske kan skramla ihop en slant och köpa fastigheten av dem. Sen kan ni städa precis så mycket ni vill där. :cool:
 
O
Nyfniken skrev:
Ni grannar kanske kan skramla ihop en slant och köpa fastigheten av dem. Sen kan ni städa precis så mycket ni vill där. :cool:
Då slipper ni problemet med den förfulande tomten!

Annars som är billigare, är att Ni själva klipper gräset på tomten. Även om det är otacksamt! Så om det är så viktigt att gräset är klippt så får ni göra det själva. Kommunen kommer inte göra något!
 
Ja jösses...ännu ett I-landsproblem......
 
Nog tusan skulle jag också störa mig på om grannen skulle börja samla mög i trädgården och låta hela trådgården bli vildvuxen.. särskilt om allt är ogräs också som sprider sig i hela grannskapet.. och inte fan skulle jag gå in o klippa den åt dom och städa upp/forsla bort deras mög för det..
Himlans massa folk här som gladeligen skulle klippa gräs, klippa häck, måla om andras hus, tvätta ens bil, putsa fönster, plocka äpplen, byta takpannor, mura skortenen mm.mm.mm.mm utan tvekan, betalning och tillomed bekosta det själva.. åt någon helt annan..
Jo ja tackar.. Ni är alla välkomna till mig (ni får inte mycket att göra eftersom det är ordning och reda i min trädgård men ni får gärna sitta o se på när gräset växer)
 
Att ha skrotupplag på tomten är väl inte okej, kan till och med vara farligt för andra (barn som leker etc..) Men rent trädgårdsupplägg...dvs, hur mycket gräs och annat får växa har inte andra med att göra..oavsett om man stör sig på det.

Eller man kanske skulle börja ha med gräslängd, stensättningsbegränsningar och blomtyper i detaljplaner?

Hursomhelst undrar man ju just över det där med att ägarna till tomten i tråden har fått hjälp med gräsklippning etc...är de handikappade, åldriga eller vad är historien?
 
Haha, hoppas att du är ironisk Benny. :) Du låter som Henrik Dorsins rollfigur i Solsidan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.