Eftersom det är en svarv kanske det går att svarva den på plats eller funkar det inte att svarva stål på en träsvarv. MIn fundering är att ta ner diametern till 3/4 tum och sätta dit en fläns som svetsas fast sen kan jag fästa chucken på den. Dessutom finns ju en MK 1 som jag kan använda för dubbar mm.
Är det möjligt eller är sådana här axlar härdade så att de inte kan påverkas så enkelt???
 
Sanslöst! Här finns ju precis det jag behöver för ena sidan av axeln! Kan bara buga och tacka och återkommer när jag fått hem prylen. Min ambition att bygga upp en snickarverkstad med gamla maskiner och börja snickra men det verkar mest bli att renovera och leta delar. Hoppas kunna bearbeta trä någon gång i framtiden. Ett steg verkar ändå vara möjligt att ta i och med denna lösning!!!!
 
labbe2012 skrev:
Eftersom det är en svarv kanske det går att svarva den på plats eller funkar det inte att svarva stål på en träsvarv. MIn fundering är att ta ner diametern till 3/4 tum och sätta dit en fläns som svetsas fast sen kan jag fästa chucken på den. Dessutom finns ju en MK 1 som jag kan använda för dubbar mm.
Är det möjligt eller är sådana här axlar härdade så att de inte kan påverkas så enkelt???
Jag avråder eftersom du antagligen kommer att få problem med vibrationer.
Hade du haft metallsvarvstillsats så hade det kunnat fungera men utan en sådan så blir det rätt trixigt att få till det.
Ett annat alternativ är att du bygger en skiva i trä, t ex formplyfa, borrar ett hål och sen skruvar på den på axelns gänga, då förstör du inte axeln och kan sen svarva skivan.

Pratar man lite snällt med nån på en mekanisk verkstad så brukar man kunna få sådana småjobb för en rätt överkomlig peng

/Kent
 
Menar du att man kan använda en plyfaplatta som bakplatta och skruva fast chucken på den? Håller verkligen gängan i plyfan för den kraft som utvecklas när man svarvar?
 
Om man gör en "mutter" typ i flera lager plyfa eller hårdträ så håller det.
Dock inte idealiskt att montera en chuck på.

/Kent
 
Bra!! Nu har jag flera möjligheter som skall testas.
Tack för all hjälp!
 
Den här tråden har pågått ett tag men jag såg den av en händelse idag och tänkte att jag kanske kan bidra lite till den:
Det är inga problem att hitta passande chuckar eller andra tillbehör till högersidan på spindeln. Axminster i England säljer fina chuckar som passar på högersidan (http://www.axminster.co.uk/). Där kallas gänguppsättningen som du behöver för "T03".

Vänstersidan är avsedd att svarva lite större skålar på och det går att få tag på planskivor på begagnadmarknaden i England.

Vill du veta mer om din svarv kan du gå till den här hemsidan: http://www.lathes.co.uk/myfordwood/.

Det går att beställa all skriven information om Myford ML8 för en blygsam summa på samma hemsida. Myford gjorde aldrig någon specifik manual för svarven men det togs fram en uppsjö av olika foldrar och broschyrer och här kan man köpa ett kompendium där allt som är skrivet om svarven är samlat.

Du har fått tag på en bra svarv om du inte har planer på att ge dig i kast med några större projekt. Spindelhuset är stabilt och stumt och spindelaxeln är så pass välgjord att man kan använda svarven för lättare och enkel metallsvarvning. För bara några år sedan gick det fortfarande att köpa en originalsupport som passade på ML8:an. Jag skulle inte rekommendera att du börjar göra om spindeln. Då riskerar du att få en svarv som inte centrerar och det blir hopplöst att använda maskinen.

Maskinen har två smörjställen för spindellagren. Använd inte fett om du är rädd om lagren. De går varma av fett. Den rekommenderade oljan finns angiven på den hemsida som jag nämnde.

Lycka till med din svarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.