Parlin Parlin skrev:
Hej,
jag håller också på att isolera och bygga en liten stuga (23m2) utan el, som kommer vara ouppvärmd förutom vedkamin när vi är där.

Stugan står 3 m från sjön, plintgrund 20-40 cm ovan mark.
Vi har oorganisk trossbotten + grön tejp över skarvar + 145 mm glasull i golvet.

Fråga: Stämmer det att man inte ska använda någon form av plast/ångspärr/broms/diffspärr i denna situation för golvet?
Jag lutar nu åt att fokusera på bra ventilation i huset ist och elda på för att torka ut när vi är där..
Jag tror detta bygger på trådskaparens fråga. Tacksam för input.
Rent generellt om stugan är ouppvärmd långa perioder så skulle jag absolut skippa plast
Risken är annars att man "vänder" på kondenseringen tex en vårdag, och få kondens inuti isoleringen på plasten, som egetnligen skall hindra varm inneluft från att kondesera i isoleringen.
Bar ventilation och inte alltför rjock isolering så tror jag det går mycket bättre utan plast.

Jag hade ingen plast i min förra stuga, med 95mm glasull i väggarna, och efter drygt 10 år såg jag ingen tillväxt av ngt i isoleringen där (när jag tog upp väggen för lite byggnationer). den kallställdes iofs aldrig helt (6 grader/frostfritt på vintern), men trots detta var det inga fuktproblem.
 
  • Gilla
Parlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.