mexitegel skrev:
Nu blir jag väl trådens mobboffer, men varför inte pröva slagruta?
Slagruta? Tacka vet jag tarotkort, det fungerar verkligen!
 
Göran.W
Jag trode slagruta var humbug tills jag så en brunns borrare använda det.
Inte nog med att han plockade fram en punkt där ådrorna korsade han prickade i djupet dom låg på med på en halv meter när.
 
Underligt att slagrutefolket alltid lyckas när kompis kompis ser men aldrig när man ska testa dem...
 
mexitegel skrev:
Nu blir jag väl trådens mobboffer, men varför inte pröva slagruta?

Jag tror själv egentligen bara på saker som kan förklaras vetenskapligt, men just slagrutan är ett undantag. Jag har sett det fungnera för många gånger för att kunna bortse från det och jag kan själv ta ut rör och elledningar. ...:x
Om de bara kunde slänga den löjliga pinnen de använder, så kunde de få högre status som vattenletare. Det är gammal beprövad och nedärvd kunskap att tolka naturen för att hitta vatten. Inget magiskt alls. Bara tillämpad känsla för geologi.
 
Göran.W
Nu var det inte en kompis i detta fallet utan en borrar som skulle borra en brunn till mig för runt 20 år sen.
Han lyckade pricka in 2 sprickor en på 9,5 meter och en på 17 meter på 0,5 meter när.
På den aktuella platsen mitt i en by fanns inga geologiska led trådar och brunns arkivet var inte till någon nytta heller för det fanns bara 2 brunnar sen innan och dom båda var på runt 100 meter med relikt vatten i båda och den ena var i prinip torr och den andra gav runt 10 liter i minuten.
Den enda ledtråden av dom brunnarn var att vattnet kom från stort djup eftersom det var relikt.

Med att titta på geologin kan man oftast få mycket bra ledtrådar hur det borde se ut under backen.
Man kan titta i brunns arkivet och jordlagers karter.
Sen är det så klart lokal kännedom med som spelar in med.
 
Nyfniken skrev:
Slagruta? Tacka vet jag tarotkort, det fungerar verkligen!
Ja, vad var det jag sa... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.