Hej,

VI har 2 grannar som har sin VA, el och tele i våran stickväg in till tomten. Dessa är inte utmärkta hos kommunen. Rören är nedlagda sedan länge och de dåvarande grannanra bor inte kvar. Rören är ett dilemma för oss eftersom vi riskerar att gräva sönder dom när vi nu ska bygga och behöver lägga ner egna rör.

När jag frågade kommunen om detta så sa dom i princip att det är vårt problem...
Nu talar ju dom i egen sak. Så vad kan jag kräva och av vem?

Vad händer om jag gräver sönder ett rör i min egen väg (som dom har rör-servitut på) när det inte är utmärkt?

--Professorn
 
Gräver du sönder får du laga, tror faktiskt det gäller även om det inte fanns servitut, men där är jag osäker.

Tror du rör och el/tele ligger i samma schakt?
 
Rör åtminstone och el till 95%. Tele kan tänkas ligga i en mindre del.
 
Om du då begär kabelutsättning så får du ju utmärkningen av rören till 95 % på köpet så att säga. Det är väldigt bra förutsättningar för att sätta skopan i backen.

Kabelutsättning är dessutom gratis, www.kabelanvisning.com
 
Vet inte riktigt hur aktuell kabelanvisning.com är, numera tror jag det är www.ledningskollen.se som gäller. Kanske båda.
 
Tack mycke_nu, det var den jag letade efter egentligen. Kände inte igen sidan riktigt....Skyller på att min kompis google vilseledde mig :)
 
Schysst att vara kompis med Google. ;)

Jag hängde nog inte riktigt med p ådet här:
"Om du då begär kabelutsättning så får du ju utmärkningen av rören till 95 % på köpet". Ska jag kontakta kommunen och säga att jag vill ha kabelutsättning? Jag vet redan att dom inte har några anteckningar om rören och kablarna i min stickväg eftersom det inte har anmälts in. Kan jag kräva att dom gör kabelutsättning ändå?!?

--Professorn
 
Göran.W
Du ska börja med att gå in på www.ledningskollen.se för att få utmärkt var el och tele ligger för det har kommunen överhuvudtaget inte med att göra.
När det gäller va så kontakta va verket i din kommun.
 
Kommunen har som regel bara ansvar för (och koll på) var deras egna ledningar ligger. I de flesta fall betyder det VA-ledningar i kommunal mark. VA-ledningar i privat mark är det respektive fastighetsägare som ansvarar för, där har kommunen inget ansvar och därmed ingen koll.

Vissa (ett fåtal) kommuner kan också ha eget kommunalt elbolag eller fjärrvärmebolag och borde då ha motsvarande information om dessa ledningar. Men i de flesta fall är det alltså en stor mängd ledningsägare som är inblandade; el, tele, kabel-tv, fjärrvärme, bredband etc. Därför kan man inte be kommunen att märka ut var dessa företags ledningar går, utan man får använda sig av ledningskollen för att kontakta varje ledningsägare.
 
harry73
Om jag förstår allting rätt har grannarna servitut, men ved ingen var ledningarna ligger.
Det är inte så ovanlig och även om de skulle vara inritad på en karta är det frågan hur exakt det är.

Det är i alla fall bra att ha tätt kontakt med grannarna under arbetens gång och gräva några provgropar (på grannens tomt) var man vet att ledningen går (=nära huset och anslutningspunkten på VA-nätet)
Om det inte går att dra en rakt linje mellan punkterna ser man i alla fall åt vilket håll ledningar pekar. Och man ser hur djupt ledningar ligger (borde vara ca 1 m eller ganske lite mer i Stockholm)

Sen är det bra om grannarna är i närheten när ni gräver, så att de kan agera om det behövs, och om du har haft kontakt med vatten och elbolaget, så att de snabbt kan stänga av ledningar om något skulle hända.

När ni hittar ledningen, glöm inte att markera dom på en karta och skicka in det till lantmäteriet.
 
Professor Plommon skrev:
Schysst att vara kompis med Google. ;)

Jag hängde nog inte riktigt med p ådet här:
"Om du då begär kabelutsättning så får du ju utmärkningen av rören till 95 % på köpet". Ska jag kontakta kommunen och säga att jag vill ha kabelutsättning? Jag vet redan att dom inte har några anteckningar om rören och kablarna i min stickväg eftersom det inte har anmälts in. Kan jag kräva att dom gör kabelutsättning ändå?!?

--Professorn
OK, jag fattade det för att kablarna kunde anvisas, då missförstod jag dig. Min tanke var att om kablar och rör låg i samma schakt så räcker det ju att få det ena eller andra anvisat....

Både el och televerk(skanova) kan ändå mäta fram på decimetern när var kablarna går med en kabelsökare http://www.xi.se/produkter/kabelsokare.aspx om de bara vill.

EDIT: Den här killen skulle säkert kunna hjälpa dig att hitta rören: http://www.matniklas.se/min_kabelsokare.htm
 
Göran.W
Ska du hitta avlopps rör så borde det nästan vara in rittat på lantmäteriets karta om det finns servitut.
Annars kan man leta upp rensbrunnarna och se i dom vilket håll dom går och få ett hum om dragningen.
Något som är av betydelse för hur man ska leta upp det är om det är kommunalt va eller enskilt va.
 
Göran.W skrev:
Ska du hitta avlopps rör så borde det nästan vara in rittat på lantmäteriets karta om det finns servitut.
Mja, själva servitutet (om det finns något) borde vara inritat, men det är ofta en kanske 4-5 m bred zon. Det blir man kanske inte så mycket klokare av. Själva ledningarna bryr sig inte lantmäteriet om.
 
Göran.W
Jo det är rätt grovt ut ritat men med hjälp av kartan och att kolla i rens brunnar får man ganska bra koll på hur dom går.
Är det betong rör är dom väl armerade och då kanske man kan hitta dragningen med en metal detektor.
 
Nu blir jag väl trådens mobboffer, men varför inte pröva slagruta?

Jag tror själv egentligen bara på saker som kan förklaras vetenskapligt, men just slagrutan är ett undantag. Jag har sett det fungnera för många gånger för att kunna bortse från det och jag kan själv ta ut rör och elledningar. ...:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.