MaxHugo
Hej!
För två veckor sen köpte vi vårt första hus. Tyvärr har vi redan upptäckt problem.
Har pratat en hel del med säljaren innan köpet, han nämnde ganska ofta allt jobb han lagt ner på huset tex renoverat köket (2016).
När vi kommer på första privata visningen ser köket helt ok ut inbyggt ugn och mikro.
Ugn, mikron och kyl/frys var i rostfritt och fint skick.

Detta är ett stycke från Objektbeskrivningen som är skreven av mäklaren och godkänt av säljaren med underskrift vid kontrakt skrivningen:
"KÖK MED MATPLATS
ljus köksinredning, diskmaskin.
2016 utförde säljaren följande:
Kompletterade med golv, väggskåp, bänkskiva med spishäll (induktion), inbyggnadsugn,
inbyggnads mikro, reparationsgips på väggar, kombi kylskåp/frys i rostfritt"

Nu för två dagar sen började mikron sluta värma maten. Så jag hörde av mig till säljaren och undra om han upplevt samma problem, vilket han inte hade. Gick då in på tillverkarens hemsida och såg att dom hade 4 år garanti tid. Så jag ringde tillbaka till honom och berättade att garantin borde gälla, då sa han att där bara var garanti i 3 år (som att den skulle ha gått ut). När jag berättade om att jag hade varit inne på deras sida och läst att det var 4 år ändrade han snabbt informationen och sa han hade köpt en begagnad mikro som varit 1 år gammal och aldrig använd.

Blev då lite misstänksam och ringde tillverkarna för vitvarorna.
Fick då veta att ugnen är från 2004, mikron är från 2003 och kyl/frys är dom 2001. Så ren lögn från säljaren. Kan detta verkligen gå under undersökningsplikt vid köp, känns mer som upplysningsplikt när man nämner renoverat kök.

Är mitt första hus och aldrig håll på med renoveringar, men tycker att man borde informerat om man använt gamla vitvaror i en renovering, kan vara lite missledande. Skulle någon säga att man haft plåttak, men sen lagt om till takpannor ska man väl inte behöva fråga om dom använt gamla eller nya?

När jag läser objektbeskrivningen så drar jag slutsatsen att alla vitvaror (förutom diskmaskin) är nya vid renoveringen. Eftersom man gjort en rad för diskmaskinen och sen nämner man det säljaren gjort.

Ring några opartiska mäklar och frågat hur dom uppfattade objektbeskrivningen. Fick svar att även dom läste det som att alla vitvaror var nya. Någon tyckte även att mäklaren gjort fel i sitt jobb, genom att inte tagit reda på mer information om köket. Mäklaren har ju ändå värderat huset och renoverat kök höjer priset.


Tänkte bara höra med er om jag är inne på rätt spår eller helt ute och cyklar.
 
H
2016 utförde säljaren följande:

Så står det i objektbeskrivningen....det står ingenting om hur gammalt delarna är som monterades in, bara att jobbet utfördes då med att montera in delarna i köket
 
  • Gilla
gurkan 69 och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja troligen ingår det i undersökningsplikten. Kunde du ta reda på produktionsår på vitvarorna nu så kunde du det då. Sen kan man tycka vad man vill om otydliga objektsbeskrivningar. Det finns något som heter tydlig utfästelse. Tror inte en domstol anser att det här är en tydlig utfästelse om att vitvarorna skulle vara från 2016. Hade inte provat den vägen i alla fall. Förstår att du känner dig lurad. Trist alltihopa.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
En mikro kan väl rasa när som helst?
500 - 1000 kr, big deal.
Vad betalade ni för huset/fastigheten?
 
  • Gilla
gurkan 69 och 5 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Gick då in på tillverkarens hemsida och såg att dom hade 4 år garanti tid. Så jag ringde tillbaka till honom och berättade att garantin borde gälla, då sa han att där bara var garanti i 3 år (som att den skulle ha gått ut). När jag berättade om att jag hade varit inne på deras sida och läst att det var 4 år ändrade han snabbt informationen och sa han hade köpt en begagnad mikro som varit 1 år gammal och aldrig använd.
Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare/försäljare, och gäller normalt sett endast den som första gången köpte varorna. Du som köper en begagnad vara tar inte automatiskt över garantin bara för att du får kvitton.
Så även OM varorna hade befunnit sig inom ursprungliga garantitiden, så gäller den bara ursprungliga köparen.

Sen finns de givetvis tillverkare/affärer som låter garantin följa med varan, men detta är inget du kan ta för givet när du köper en begagnad produkt, även om du får med kvittot, utan detta är något du måste kontrollera med säljare/tillverkare innan.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Det blir väl en diskussion kring vad som ingår i begreppet kök när det står att det är renoverat 2016. Jag hade väl börjat min tanke med att vitvarorna också varit bytta samtidigt men det är nog inte självklart att det håller hela vägen rent juridiskt.

Det är också väldigt enkelt att kontrollera för köparen då alla vitvaror bör ha en klisterlapp med modellbeteckning, produktionsdatum etc. (som används när du beställer service och reservdelar). På diskmaskinerna brukar den sitta på sidan av luckan eller liknande. Så dolt fel är överhuvudtaget inte aktuellt.

Är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa ny mikro. Bör vara en liten peng i förhållande till husköpet.
 
  • Gilla
Hankr
  • Laddar…
MaxHugo
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En mikro kan väl rasa när som helst?
500 - 1000 kr, big deal.
Vad betalade ni för huset/fastigheten?
B Biff Tannen skrev:
Är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa ny mikro. Bör vara en liten peng i förhållande till husköpet.
Handlar mer om att hade vi vetat att alla vitvaror hade varit 17 år gamla hade vi förhandlat ner pris pga att dom sjunger på sista versen. Som man gör om taket behöver läggas om.

Vi blev informerade att vi köpte ett kök i rostfritt som var från 2016. Går in och kollar vad det ska kosta idag, är det ingen liten peng
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
En objektbeskrivning är förhoppningsvis en vägledning för intresserade köpare. Samtidigt är de ibland otydliga och tyvärr även felaktiga någon gång ibland pga missförstånd, slarv eller liknande. Därför är det viktigt som köpare att fråga, fråga mer och kontrollera. Det är nog svårt att se en utfästelse att maskinerna var nya med en otydlig text där det hade varit enkelt att fråga vidare och/eller kontrollera ålder på vitvarorna. Det är därför svårt för er att driva en fråga om ersättning från säljaren. Om jag förstår rätt är det nu en mikro som behöver bytas. Se det som en chans att få in den typ av vitvaror som ni själva föredrar
 
Allt är ju en definitionsfråga.........man kanske kan utgå ifrån att allt är nytt om nåt renoveras men det finns inga lagliga krav på att man så måste. Hela köket kan ju vara renoverat 2016 men allting kanske är begagnat och köpt som ett komplett kök av nån som byter ofta. Finns hur mycket sånt på blocket som helst.
 
  • Gilla
johgro
  • Laddar…
Man kan absolut använda begagnade grejer vid renovering. Det står inget om att nya vitvaror monterades. Likaså kan man lägga på 100år gamla tegelpannor på ett nyrenoverat tak. Det är inget fel med det.
 
  • Gilla
gurkan 69 och 5 till
  • Laddar…
Vad är det som säger att man kan förhandla ner priset för att något behöver bytas? Rimligtvis är väl priset satt efter det skicket huset är.
Det är lika märkligt som man ska köpa en begagnad bil och tycker att man ska få pruta på alla skavanker. Betalar man inte nypris måste man ju förstå att inte objektet är nytt....
 
  • Gilla
Robert63 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Ring några opartiska mäklar och frågat hur dom uppfattade objektbeskrivningen. Fick svar att även dom läste det som att alla vitvaror var nya.
Har du varit i kontakt med din egen mäklare?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MaxHugo
K klimt skrev:
En objektbeskrivning är förhoppningsvis en vägledning för intresserade köpare.
Samtidigt är de ibland otydliga och tyvärr även felaktiga någon gång ibland pga missförstånd, slarv eller liknande.
Därför är det viktigt som köpare att fråga, fråga mer och kontrollera.
Detta är en definitionen av objektbeskrivning. "Det är
säljaren som ansvarar för de uppgifter som finns
i objektsbeskrivningen eftersom dessa, anses vara en del av köpekontraktet."


S Stefan1972 skrev:
Allt är ju en definitionsfråga.........man kanske kan utgå ifrån att allt
är nytt om nåt renoveras men det finns inga lagliga krav på att man så måste. Hela köket kan ju vara renoverat 2016 men allting
kanske är begagnat och köpt som ett komplett kök av nån som byter ofta. Finns hur mycket sånt på blocket som helst.
I hela vårt kontrakt står där tex
Tak: Betongpannor (från 1998)
Uppvärmning: Luft/vatten-värmepump IVT från 2009
Då borde man väl även lägga in året på vitvaror, annars går man efter det ända årtalet som står vilket är 2016.


G Grävkalle skrev:
Det är lika märkligt som man ska köpa en begagnad bil och tycker att man ska få pruta på alla skavanker.
Betalar man inte nypris måste man ju förstå att inte objektet är nytt....
Kanske lite överdrivet exempel, men du förstår nog min poäng. Om du köper en bild från 2015, så får du senare veta att någon satt in en motor från 2006. Hade du inte tyck det var konstigt?
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
Försökte både ringa och mail. Är på semester
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Detta är en definitionen av objektbeskrivning. "Det är
säljaren som ansvarar för de uppgifter som finns
i objektsbeskrivningen eftersom dessa, anses vara en del av köpekontraktet."




I hela vårt kontrakt står där tex





Kanske lite överdrivet exempel, men du förstår nog min poäng. Om du köper en bild från 2015, så får du senare veta att någon satt in en motor från 2006. Hade du inte tyck det var konstigt?
Absolut, men jag reagerade mest på resonemanget att man skulle förhandla ner priset för att taket behöver bytas. Om det framgår vid köpet så har ju köparen satt priset efter dom förutsättningarna och då kan man inte förvänta sig att sänkt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.