M
J JRMKJRM skrev:
jag monterade själv, men förvarade timret 6 mån innan montering vilket försämrade passformen trots noga staplat.

jag är inte inne på att kräva någon leverantör på något. bara tips på hur man kan få den tät...
Nej du ska inte kräva någon leverantör på något, men dem kan sägs hur dem tycker att du ska laga.

Om timret hade dålig passform så har du nog anledningen där.
Jag hade hellre försökt få på någon form av brädfodring än att kleta massa fog.
 
En hållbar och mycket formbar produkt är Moniers Wakaflex.
Skulle spontant kunna fungera i detta läge.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns det ngn ventil i omklädningsdelen , så ventilationsluft ej drar genom väggarna?
Undrar som ovan.
 
J
henke_benke skrev:
såg att ts hade satt utefog på mellan bottenbrädor och tryckt ram. men nyfiken om ts satte på resten
Nej bara där tyvärr, såg uppenbar risk för fukt i mellanrummet, finns ju ingen spont. Kanske om jag målar med täckande färg? Jag tog bara en täcklasyr som inte täpper igen små mellanrum.

Vad tror forumet, silikon som i länken, eller utefog ? Måla igen innan eller efter silikon/fogning ? (får bli till sommaren när allt torkat ut)
 
Jag hade satsat på att bräda in knuten, då blir det luftigt och slagregn kan inte ta sig in. Man kan antigen göra en "låda" över hela knuten, alternativt att bygga in som ett V. Tänk på att timret rör sig mycket så "lådan" skall skruvas så timret kan röra sig
 
Tomture61
J JRMKJRM skrev:
Nej bara där tyvärr, såg uppenbar risk för fukt i mellanrummet, finns ju ingen spont. Kanske om jag målar med täckande färg? Jag tog bara en täcklasyr som inte täpper igen små mellanrum.

Vad tror forumet, silikon som i länken, eller utefog ? Måla igen innan eller efter silikon/fogning ? (får bli till sommaren när allt torkat ut)
Inget silikon på utsidan , använd latex om det ska tätas.

Du svarade tidigare att du har ventilation mellan bastu och omklädningsavdelningen , vet ej om golvet är så otätt att det ej behövs mellan omklädningsavdelningen / ute ?
 
Håller inte med, om du skall försöka täta från utsidan så ta ngn oljebaserad fog som rör sig (utefog). Men som sagt tror jag på fysiskt skydd, ändträ och knuten lär ta mycket stryk om regnet letar sig igenom.
 
H
J JRMKJRM skrev:
Nej bara där tyvärr, såg uppenbar risk för fukt i mellanrummet, finns ju ingen spont. Kanske om jag målar med täckande färg? Jag tog bara en täcklasyr som inte täpper igen små mellanrum.

Vad tror forumet, silikon som i länken, eller utefog ? Måla igen innan eller efter silikon/fogning ? (får bli till sommaren när allt torkat ut)
inga spår alls? bara slät "rygg"?
 
J
henke_benke skrev:
inga spår alls? bara slät "rygg"?
Kanske var otydlig. Mellan tryckta ramen o nedersta varvet finns ju ingen spont, där tätade jag direkt med utefog. Mellan varven sen är det vanlig spont, ingen tätning där.

Ingen som plåtat in en knut ? Eller är det dyr lösning ?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
J JRMKJRM skrev:
Kanske var otydlig. Mellan tryckta ramen o nedersta varvet finns ju ingen spont, där tätade jag direkt med utefog. Mellan varven sen är det vanlig spont, ingen tätning där.

Ingen som plåtat in en knut ? Eller är det dyr lösning ?
hur menar du plåta in? runt hela knuten?
 
  • Gilla
Honom
  • Laddar…
J
Gjorde inget åt detta förrän nu. Beställde plåtar att täcka knutarna med (3 vinkelplåtar och 2 lock per gavel). Antar detta löser problemet men helt snyggt blev det inte... Har även satt in extra ventiler.

Tror att flera saker påverkade att jag får problem.
1. Jag målade med lasyrfärg. Min andra knuttimrade bod (utedass) är målad med tjock oljefärg med extra många lager i knutarna, inga problem där. Kanske knuttimrade bräder inte alls bör ha lasyrfärg ?
2. Då trät torkat innan montering gav det kanske skador som inte syns utifrån på spont etc där vatten kan tränga in.
3. Tror även Tomture61 hade rätt i att ventilation var en del av problemet. Monterat 3 extra ventiler (skulle haft glesgolv även här, suck). När trät var blött utifrån och halvbra ventilation blev det påväxt. Jag har också slutat med att torka ur bastun efter bad (ett par extra vedpinnar) med öppen dörr till omklädningen, då kom ju ännu mera varm luft på de kalla väggarna.

Skall till våren slipa av det fula på insidan. Finns det någon ofarlig inomhus-träolja som skyddar trät men ändå andas för ev kvarvarande fukt från utsidan?
 
J
Uppföljning av inplåtningen. Det blev fult, dyrt, fungerade inte (tror kanske vatten rann i sponten in under plåten) och nu på våren när trät i väggarna rör på sig ramlar vissa av (skruvade med farmarskruv).

Skall måla om allt flera gånger med vanlig tjock färg (nu enbart lasyr) och foga vissa sprickor. Funkar bra på vårt knuttimrade utedass.

Nån som vill köpa plåtarna ? :)
 

Bästa svaret

J
J JRMKJRM skrev:
Uppföljning av inplåtningen. Det blev fult, dyrt, fungerade inte (tror kanske vatten rann i sponten in under plåten) och nu på våren när trät i väggarna rör på sig ramlar vissa av (skruvade med farmarskruv).

Skall måla om allt flera gånger med vanlig tjock färg (nu enbart lasyr) och foga vissa sprickor. Funkar bra på vårt knuttimrade utedass.
Äntligen tätt!

Jag har målat över lasyren med vanlig tjock färg av samma fabrikat. Många tjocka lager i knutarna, och i skarvarna mellan brädorna. Hela boden är nu som ihoplimmad, tät, och faktiskt inga sprickor alls som jag trodde, trots årets fukt- och temperaturskiften

Sammanfattning: Att måla knuttimrad bod med lasyr blev aldrig tätt. Att sen plåta in knutar fungerade inte alls, dyrt dessutom. Case closed!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.