Håller på att renovera badrummet och bett plattsättaren att ha raka linjer på alla 60x60 plattor från vägg till golv. Det har gjort nu att duschbrunnen fått en otrolig konstig skärning med snea vinklar. Det ser inte alls bra ut!

Hur hade ni löst det för att få symmetriska linjer runt brunnen?
Har redan bett honom göra om detta.
 
  • Badkarsrenovering med asymmetriskt kaklat golv runt duschbrunn. Plattorna är 60x60 cm med sneda vinklar runt brunnen, vilket ger ett oönskat utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsättningarna är att du valt att ha stora plattor på golvet i duschen där du vill ha ett fall mot golvbrunnen. Golvbrunnen sitter där den sitter (går ju att flytta men till enorma kostnader).

Vad borde plattsättaren ha gjort som du ser det?
 
  • Gilla
Elsparv och 5 till
  • Laddar…
Mmmm…jag håller med om att det inte är snyggt. Finns det sanna klinker men mindre? I så fall kanske göra om enligt bild.
 
  • Badrum med klinkergolv i stora plattor och dusch med små fyrkantiga klinkerplattor. Flytande badrumsskåp och duschpanel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
asgardian och 1 till
  • Laddar…
Visa en bild på hela den aktuella ytan så kanske man kan få en idé om eventuella konstigheter i plattsättningen. De flesta skulle troligen utgått från existerande golvbrunn för en symmetrisk kuvertskärning där, blir det inte bra med hur det skarvas mot väggar osv så får man gå ner i plattstorlek som nämndes ovan. Men det beror på förutsättningarna och vilka direktiv du gett.

Den valda plattstorleken är extremt svår att jobba med i utrymmen där man vill ha ett fall mot golvbrunn.
 
Tycker det känns lite som att du får "skylla dig själv" om det inte blir så snyggt.. plattsättaren kan ju inte trolla?
 
Du kan kanske lägga i en sågad platta över och åt vänster, så du får samma avstånd som nedåt och åt höger, då blir ju kuvertfallet symmetriskt, sedan om det blir snyggare vet jag ju inte.

Men bilden är ju lite häftig, blir som en optisk illusion där det ser ut som om brunnen sitter väldigt djupt ner i ett schakt 😄
 
MultiMan
Av det jag ser så har plattsättaren varit noggrann, det ser välgjort ut och med så stora plattor hade alternativen antagligen varit sämre. Att centrera brunnen mitt i en platta hade förstört all annan symmetri. Detta är nog den minst dåliga av tillgängliga alternativ.
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
Ett otyg med jättestora plattor. Folk läser fel inredningstidningar.
 
  • Gilla
datja och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan väl säga som så att om plattsättaren flyttar plattorna på golvet 10 cm åt höger (i din bild alltså) för att få symmetriskt kring brunnen så kommer man att få 10 cm breda plattor till höger om lådan (WC-fixturen?) på väggen och det kommer antagligen inte att se bra ut det heller.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I detta fall är det total reno av badrummet, så entrepenören har flyttat brunnen från vart den låg tidigare till där den sitter idag. Så egentligen hade de kunnat flytta den till korrekt plats redan då.

Vi ville köra på mindre plattor, men fanns inte i samma serie som de stora plattorna. Nu har vi valt en liknande serie som har mindre plattor för just duschgolvet, så de håller på att byta ut det. Jag ritade fram en annan lösning med att skära de större plattorna till raklånga bitar, så att brunnen hamnade i mitten av den "mindre" plattan. Men det skulle bara se stökigt ut i slutändan.

Fallet osv är ju korrekt, så på den fronten har de ju gjort precis som sig bör. Det är väl bara det estetiska som jag hade önskat att de tänkt på.
 
Det är väl snarare du själv som inte tänkt på hur slutresultatet blir med dina valda plattor. Plattsättaren gjorde det bästa av situationen som jag ser det.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
A asgardian skrev:
entrepenören har flyttat brunnen från vart den låg tidigare till där den sitter idag
Kan ju vara så att tidigare placering inte var okej enligt nån standard, eller att den flyttats av någon helt annan anledning..? (Nåt luddigt krav från dig som beställare exempelvis..)
 
Nu är det ju en väldigt dålig bild på duschzonen så det är svårt och se hur de tänkt men om man ny flyttat/bytat brunn så ser man ju till och placera den mitt i den nya zonen framförallt om man ska ha stora plattor och kuvertfall vilket är enkelt att få till snyggt och funktionellt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag skulle begära att de lägger om golvet
 
A asgardian skrev:
Håller på att renovera badrummet och bett plattsättaren att ha raka linjer på alla 60x60 plattor från vägg till golv. Det har gjort nu att duschbrunnen fått en otrolig konstig skärning med snea vinklar. Det ser inte alls bra ut!

Hur hade ni löst det för att få symmetriska linjer runt brunnen?
Har redan bett honom göra om detta.
Kuvertskärningen borde väl ha involverat mer än bara en platta? Både för symmetrin och för att fallet skulle bli något bättre. Ritade lite i Paint:
Diagram av kuvertskärning på golvplattor runt en golvbrunn, med svarta linjer som illustrerar kutskärningens riktning och symmetri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.