E
S sve84 skrev:
Nej, inget ROT.
Ja, för där kan ju annars finnas en fördel med högre materielpriser, ifall arbetskostnader hålls nere kan skattekronor sparas och man slipper få SKV bussad på sig.

Tvärtom blir inte bra.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Mikael_L
S Sir Duke skrev:
Det finns ett visst prejudikat, och det lägger mycket ansvar på näringsidkaren:

NJA 2016 s. 1011 Konsumenttjänst. "Näringsidkaren har bevisbördan för att omständigheterna sammantagna är sådana att det begärda priset är skäligt."
[länk]
Det är sant.
Jag har nu ögnat genom den.
Dock kanske denna missar det jag tänker på, lite ...

Om mängden material är ostridigt, tvisten gäller bara kostnaden för det, och näringsidkaren vidhåller sin leverantörs fantasiprislista. Det vore välkommet med ett prejudikat där, som till sist avgör det hela.
Då kanske t.o.m branschen ganska snabbt städar upp rabattbrevsträsket.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är sant.
Jag har nu ögnat genom den.
Dock kanske denna missar det jag tänker på, lite ...

Om mängden material är ostridigt, tvisten gäller bara kostnaden för det, och näringsidkaren vidhåller sin leverantörs fantasiprislista. Det vore välkommet med ett prejudikat där, som till sist avgör det hela.
Då kanske t.o.m branschen ganska snabbt städar upp rabattbrevsträsket.
Det är ju ingen hantverkare som låter det gå så långt som till rätten.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det finns kickbacks, det VET jag.
Men i rena kronor blir det kanske ingen större skillnad för direktrabatten vid faktureringstillfället sjunker och så blir det kickback efteråt.
Mao, det är bara ännu ett sätt att lura kunderna.
Jag har ganska tätt samarbete med ett företag där jag upptäckte att jag, trots mina små inköp såsom enmansfirma, hade bättre priser än de som handlade för gott över miljonen årligen.
När vi kollade upp detta visade det sig bero på att de hade kickback, de hade nyligen fått ny VD som inte hade hunnit sätta sig in i allt som fixats tidigare.
Dessutom hade de tweakat rabattbrevet för att vara bra på kabel, som de köper mest av. Då var det sen lite halvkasst på allt annat.

Det är nog antagligen mest riktat mot de som har avtalskunder, ramavtal, där det ofta kan vara avtalat om att material får vidarefaktureras mot ett max påslag av inköpspris.

Nu går jag in i gissningsmode:
Jag tror att man inte blir erbjuden kickback, man får fråga och förhandla om det.
Jag misstänker att de inte vill hålla på med sånt om man inte är en rätt stor kund redan.
Jag tror att kickback inte ger något speciellt mycket bättre pris på sista raden, utan mest är ett sätt att dribbla med redovisade kostnader.
Just det du skriver om tweakde priser råkade jag ut för med rexel. Vi visade några produkter vi handlar mycket av, fick bra pris , och började handla mer av dom. Sen visade det sig att utanför dessa var Ahlsell markant billigare i 90% av fallen. Skillnaden på det övriga var dessutom relativt liten, så nu handlar jag bara på Ahlsell igen. Ibland är Ahlsell dyrare än privatmarknaden, på volymprodukter, ofta billigare. Men vi handlar där av tillgänglighets skäl, så länge det inte blir oförskämt dyrt så är de en bra stabil leverantör. Det är som sagt inte deras netton det är fel på. Sen skall jag ärligt säga att så fort jag skall ha något avvikande som kostar lite mer, så kollar jag av marknaden, jag är väl medveten om att även Ahlsell är opportunister.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, för där kan ju annars finnas en fördel med högre materielpriser, ifall arbetskostnader hålls nere kan skattekronor sparas och man slipper få SKV bussad på sig.

Tvärtom blir inte bra.
Hänger inte riktigt med i resonemanget.
Men från kundens synvinkel borde väl lågt materialpriser och högt timpris vara fördelaktigt? Större belopp att göra avdrag på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Tack! Precis vad jag gjort.
Du har ett bra case. Ni har ingen skriftlig överenskommelse om vad du ska betala för materialet.

Jag hade betalat 25% över medel-web-priset och hävdat att han som är proffs kan göra bättre inköp än vad jag som amatör kan göra.

Sedan hade jag efterfrågat en kopia på vår överenskommelse om materialpriset.

Lagstiftningen är rätt hård, i avsakad av verifierbar dokumentation, dvs när ord står mot ord, är det konsumentens ord som gäller i rätten.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Du har ett bra case. Ni har ingen skriftlig överenskommelse om vad du ska betala för materialet.

Jag hade betalat 25% över medel-web-priset och hävdat att han som är proffs kan göra bättre inköp än vad jag som amatör kan göra.

Sedan hade jag efterfrågat en kopia på vår överenskommelse om materialpriset.

Lagstiftningen är rätt hård, i avsakad av verifierbar dokumentation, dvs när ord står mot ord, är det konsumentens ord som gäller i rätten.
Du är en tuffare förhandlare än vad jag är. Jag skrev lite längre upp i tråden vad jag föreslagit, är nog lite mer påslag än 25% i många fall, vill ändå visa nån slags god vilja, oavsett om det är dumt eller inte
 
E
S sve84 skrev:
Du är en tuffare förhandlare än vad jag är. Jag skrev lite längre upp i tråden vad jag föreslagit, är nog lite mer påslag än 25% i många fall, vill ändå visa nån slags god vilja, oavsett om det är dumt eller inte
Du har moraliskt rätt, så långt är vi alla överens. Men denna tråd ligger i juridik.

Och ska du få rätt-i-rätten så är det något helt annat. Hjälper inte att hänvisa till att Mikael på byggahus forum sa si och så då.

Jag välkomnar dig att försöka. Någon gång kommer någon säkerligen ha tid, energi och pengar för att få ett genomslag.

Om det blir sve84 för några tusingar är jag inte lika övertygad om.

Men lycka till i vilket fall och går det inte vägen kan du betygssätts och skriva en recension om elfirnans beteende för att varna andra.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Fick en PDF nu, en kundvagns-PDF från elektroskandia. Med listpriser.

Skulle han ge rabatt på den skulle han ju gå back, skriver han. Problemet är att han redan gett mig 15% rabatt på de priserna, en rabatt som blev avglömd i första fakturan. Så han gör alltså alltid jobb där han går back på materialet?
Det är väl inte ditt problem att han gjord ett oproffesionellt inköp. Be om honom motivera vad i din beställning som förorsakade de omotiverat höga priserna.
 
  • Gilla
Olle Hugo och 2 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Du är en tuffare förhandlare än vad jag är. Jag skrev lite längre upp i tråden vad jag föreslagit, är nog lite mer påslag än 25% i många fall, vill ändå visa nån slags god vilja, oavsett om det är dumt eller inte
Det är lätt att heja på från läktaren.

Minns hur de ringde från banken och ville ha mer betalt för några pantbrev och jag bara sa "nej", samtidigt som jag väntade mig att få svaret "Lilla vännen, såhär förhåller det sig:..." istället fick jag höra "Då säger vi så."

Om du betalar, så du känt att du gjort rätt för dig, ligger bollen hos elektrikern.
Sannolikt är det inte lönt för honom att driva saken till rätten, dels för att det är lite pengar och sedan är hans sak enligt min mening svag.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E
M mojjen skrev:
Just det du skriver om tweakde priser råkade jag ut för med rexel. Vi visade några produkter vi handlar mycket av, fick bra pris , och började handla mer av dom. Sen visade det sig att utanför dessa var Ahlsell markant billigare i 90% av fallen. Skillnaden på det övriga var dessutom relativt liten, så nu handlar jag bara på Ahlsell igen. Ibland är Ahlsell dyrare än privatmarknaden, på volymprodukter, ofta billigare. Men vi handlar där av tillgänglighets skäl, så länge det inte blir oförskämt dyrt så är de en bra stabil leverantör. Det är som sagt inte deras netton det är fel på. Sen skall jag ärligt säga att så fort jag skall ha något avvikande som kostar lite mer, så kollar jag av marknaden, jag är väl medveten om att även Ahlsell är opportunister.
Jag tror att en stor del av problemet är att ni nittiotalister en så inbitna med att räkmackan kommer utflygande till er på ett silverfat med Belugakaviar förströsslat.

Vi som har upplevt lite svårare tider inser att man inte väljer grossist baserat på vilken som har det bästa nutellapålägget.

En annan sak om du jobbade i en fåmansfirma och chefen endast hade avtal med Ahlsell.

Men nu har de delegerat detta ansvar på dig.

Du kan utan problem jämföra priser och göra det behagligt för kund. Skulle du inte själv vilja ha det så?

Men er lösning är ständigt att köpa den billiga kopian för att kunna stånka ut hur mycket ni sparat till firman under ert lönesamtal. Men den stackars kunden som bara fick 3 års livslängd på sina prylar då?

Förr fanns något som kallades yrkesstolthet? Det senaste decenniet har detta begrepp i princip dött ut ihop med alla trogna elisar som jobbat på samma firma sen barnsben.

Nu har vi er hopperuntare. Och ständigt trådar där kunden beklagar sig över dagens blåsning. Synd. Är allt jag säger bara.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har moraliskt rätt, så långt är vi alla överens. Men denna tråd ligger i juridik.

Och ska du få rätt-i-rätten så är det något helt annat. Hjälper inte att hänvisa till att Mikael på byggahus forum sa si och så då.

Jag välkomnar dig att försöka. Någon gång kommer någon säkerligen ha tid, energi och pengar för att få ett genomslag.

Om det blir sve84 för några tusingar är jag inte lika övertygad om.

Men lycka till i vilket fall och går det inte vägen kan du betygssätts och skriva en recension om elfirnans beteende för att varna andra.
Jag har gjort min betalning på det jag anser är skäligt efter att ha pratat med en annan elektriker och fått pris och då ändå lagt på lite extra mot det.

Om han vill ta det rättsligt så har jag inga problem med det, men då blir det väl som ett småmål och kostar mig 900:- + kostnader för en timmes ombud åt motparten (om jag förlorar), om jag fattat rätt. Sköts via e-post/digitalt främst.
Och en dom där kan väl knappast bli prejudicerande (kräver beslut från HD, eller?).

Oavsett, tack för stöttning!
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det är lätt att heja på från läktaren.

Minns hur de ringde från banken och ville ha mer betalt för några pantbrev och jag bara sa "nej", samtidigt som jag väntade mig att få svaret "Lilla vännen, såhär förhåller det sig:..." istället fick jag höra "Då säger vi så."

Om du betalar, så du känt att du gjort rätt för dig, ligger bollen hos elektrikern.
Sannolikt är det inte lönt för honom att driva saken till rätten, dels för att det är lite pengar och sedan är hans sak enligt min mening svag.
Tack för stödet!
Skulle bara skicka ett svar när jag fick fakturan: Nej.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är ingen som har föreslagit att köpa ”billiga kopior”. Snarare har det påpekats att man inte ska prisjämföra med annat material. (Även om även det kan vara relevant i fall där omotiverat dyrt material valts) Det finns inget fall där en hantverkare fått rätt i ett liknande fall.
Det finns ARN fall när hantverkaren fått rätt. Men då har det inte varit så här extremt och kunden har inte gjort rimliga jämförelser. Ska man dra det till ARN (eller rätten) så ska man ha korrekta och tydliga jämförelser, och rimliga krav. Det har TS här.

Om TS betalar det som beskrivs i tråden så tror jag att hantverkaren inte ser det värt att bråka, men avböjer nog fler uppdrag från TS.

Personligen skulle jag gärna se att det prövas. Men jag förstår att TS inte är sugen på det.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Fick en PDF nu, en kundvagns-PDF från elektroskandia. Med listpriser.

Skulle han ge rabatt på den skulle han ju gå back, skriver han. Problemet är att han redan gett mig 15% rabatt på de priserna, en rabatt som blev avglömd i första fakturan. Så han gör alltså alltid jobb där han går back på materialet?
Hade frågat om han tror jag är dum i huvudet om han skickat det till mig.
Den attityden gör ju inte direkt att man blir mer ok att betala överpriserna.
Hade blivit en ren princip sak då att verkligen inte betala mer än vad jag tyckt var rimligt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.