När jag pratade med en hustillverkare om att eventuellt ha dubbla gipsskivor eller OSB + gips för att få ljudisoleringe och hållbarhet för vägghängda saker så nämde han fibergips. Är det någon här som har hört talas om det och har något att tillägga?
 
Vi valde lösningen med osb+gips. Visserligen blev det dyarare än spån och dubbelgips men jäklar vilka väggar. Det är bara att dra in en skruv och du kan lita på att det håller.
Skruvade upp köket utan att förstärka ytterligare, sitter kanon.
Det blir samma lösning då övervåningen inreds.

/Jögga
 
ylven skrev:
När jag pratade med en hustillverkare om att eventuellt ha dubbla gipsskivor eller OSB + gips för att få ljudisoleringe och hållbarhet för vägghängda saker så nämde han fibergips. Är det någon här som har hört talas om det och har något att tillägga?
Jadå jag har tittat på det.

kostnaden för fibergips är dock aningens aningens högre än den för gips+osb (iaf i dom kvantiteter jag tittade på www.xella.dk). Tänkte använda det i badrummet, nu känner jag dock att det blir för mycket "nytt", det är mycket att tänka på ändå med alla rör, avlopp osv.
 
perese skrev:
spånskivan är mer porösare och det fäster inte lika bra. Bäst är kanske plywood  ;D  men de är ännu dyrare.... :surprised: om du inte vill lägga spontat bakom.
Om jag vore rik skulle jag göra om vårt hus och ha plyfa i väggarna! :D Nu har vi treetex, och det är INTE nåt kul att borra i! :-/
 
Sophia skrev:
Nu har vi treetex, och det är INTE nåt kul att borra i!  :-/
8) I tretex borrar man inte, man använder syl. ;D
 
;D det brukar ju vara en fast vägg bakom trätex så det är bara att använda längre spik/skruv ;)
Svårare är det inte att hänga en bild ;)
och isolerar gör det bättre än spån eller gips ;)
och det gäller ju bara ytterväggarna ;).
gaia med trätex
 
Treetex... vidrigt material! Luktar ju sådär lagom smarrigt efter några år...
 
Plyfan är perfekt som byggställning.
Jag brukar även använda plyfan som golv på bjälklaget innan undergolvet åker på. När det sedan är dags är det bara att resa upp plyfan mot väggen och skruva fast. Litar inte på vare sig spån eller osb i detta fallet, dessutom torklar plyfan ihop bra om den blir våt i samband med stomresningen.
 
Porkboy skrev:
Treetex... vidrigt material! Luktar ju sådär lagom smarrigt efter några år...
Ja, när den blir lagom fuktig :)
gaia
 
perese skrev:
Tackar! Mr Z.

Har du några "siffror" på hur mycket mer dubbel gips eller OSB+ gips jämfört med enkel gips dämpar ljudet?
ungefär 10 db vilket är en dubblering
 
Gällande OSB. Hur funkar de i våtutrymme?
Har tänkt dubbelgips men många rekomenderar att byta den inre mot OSB för att slippa kortlingar mm för blandare, tvättställ mm.

Synpunkter?
 
SittinDuck skrev:
Gällande OSB. Hur funkar de i våtutrymme?
Har tänkt dubbelgips men många rekomenderar att byta den inre mot OSB för att slippa kortlingar mm för blandare, tvättställ mm.

Synpunkter?

Det funkar förstås utmärkt. Där OSBn sitter ska det vara tort, annars har du stooora problem......

Själv valde jag tillslut att sätta dit plyfa istället, just i badrummet - det känns ytterligare lite stadigare. I alla andra rum blir det osb.

Du kanske också ska ta dig en funderare på fibergips, sök på Fermacell från Xella så hittar du. Kostar ungefär som OSB och gips tillsammans. Minst lika hållfast och tåligare mot vatten.
 
tänk på att OSB inte är helt formstabil och ska sättas med några millimeters mellanrum för att ha möjlighet att röra sig lite. det är därför OSB skivan är tre mm smalare än t.ex plywood.
Spån duger utmärkt bakom gips men inte lika bra att dra ur och sen skruva i skruv i samma hål.
Formaldehyd är inte att leka med men de stora leverantörerna byggelit och orkla mm har reducerat mängden till långt under gränsen för vad so är tillåtet.
Däremot om man sparar några kronor och handlar billigt skit på Byggmax vet man ju inte så noga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.