jag ska skruva upp ett Epoq kök.

jag har ett fogelforshus från 1969 - innerväggen som jag ska skruva väggskåp i verkar vara gjord av stående reglar och board - inga kortlingar på rätt höjd iallafall.

väggskåpet jag rev bort hade en ram fastsatt med grova spik upp i brädtaket och längst upp på väggen. nuvarande skåp ska fästas på 227cm och där finns ingen regel/kortling.

jag gissar att skruva bara i boarden kan vara vanskligt?

eller kan man använda molly? kommer det hålla?

alternativt skruva fast en OSB skiva mot väggen innan sätta upp skåpen - håller det att skruva bara i OSB utan kortling bakom?
 
Ja det går utmärkt att skruva i OSB utan kortling bakom. Förutsätter givetvis att OSBn sitter fast..... :)
 
Jag har aldrig satt upp ett Epoq-kök så jag vet inte hur deras konstruktion ser ut men går det inte att använda de stående reglarna då...
...och vad är det för board du syftar på att du har på väggarna nu...
...är det typ 10-12mm hård masonite så funkar det med att skruva i med rätt skruvar... ;)
 
det verkar vara vinkel järn som ska fästas på insidan skåpet - så det är nog svårt att hitta rätt på de lodräta reglarna.
jag får nog såga upp och lägga in kortlingar som du Paul-Staffanstorp skrivit i några andra inlägg jag hittade nu, då slipper jag också att skåpen åker ut 12 mm från väggen.

problem blir det troligen dock vid det vänstra skåpet eftersom väggen fortsätter till vänster så jag kan inte öppna hela vägen utan att förstöra tapeten som ska vara kvar. Åt andra hållet går det att öppna fullt för där täcker skåpen hela vägen


det är halvhård board ca 14-16 mm - men jag tror inte den håller utan Molly eller liknande.
 
  • Epoqskruvafastväggskåp.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok... det är alltså Ikeastuk på Epoq...

Då hade jag öppnat och fällt in kortlingar... samt tagit smällen med tapeten... ;)
 
Jag satte upp ett epoq i veckan på gipsad boardskiva och det sitter ordentligt. Använde 6x50 skruv med kullrig skalle.
 
ok nu har jag kortlat ena väggen, ska skruva bänkskåpen i boarden utan kortling för där krävs knappast någon "bärkraft".

så nu ska jag sätta upp de första väggskåpen - aldrig satt upp kök förut, ska bli intressant att se hur jag lyckas linjera överkant med högskåpet. (ska sätta överskåp först och sedan bänkskåp)

har 2 st 80cm skåp 92 höga, 2 st överskåp 35 cm höga och ett högskåp 233 cm högt.

Det finns en ganska bra bok med alla installationsbeskrivningar från Epoq där man ska sätta en bräda på 141 cm och det verkar ju ganska enkelt i teorin - men det brukar alltid dyka upp något man inte tänkt på första gången man gör någonting...:)
 
Var noga med vattenpasset så kommer det gå lätt! (eller lasern)
 
jo jag har faktiskt införskaffat en PLL 360 laser från Bosch - bra att det finns anledning och skaffa roliga verktyg
 
Jag får inte ihop dina mått för om jag förstår dig rätt så ska väggskåpen på 92 och 35cm ligga ovanpå varandra och om man då tar högskåpets 233cm minus båda väggskåpen så har man bara 106cm kvar och sedan tar bänkskåpet 70cm i anspråk och då får du ju bara 36cm kvar mellan bänkskåp och väggskåp om du ska linjera väggskåpens överkant med högskåpets... och sedan tar bänkskivan 3cm så i slutänden blir det bara 33cm kvar mellan bänkskiva och väggskåpens underkant...

Men jag kanske misstolkar dig ??

Det blir ju däremot rätt med bara väggskåpen på 92cm tillsammans med högskåpets 233cm...

Men var ska då 35cm skåpen hamna ??
 
Redigerat:
hej

det är 5 skåp i bredd - överskåpen är över kyl frys. dvs

80x92, 80x92, 60x35, 60x35, 60x233

skruvade ihop högskåpet nu för att jag ville se hur nära det blir taket i praktiken , det är ca 1-2 cm kvar till taket - och jag funderar vad jag ska sätta mellan taket och överdel skåpen - kanske en liggande passbit på 16mm.

Är dock orolig att taket lutar - måste mäta lite imorgon.

Hur brukar ni göra frö att få det snyggt när ni ska sätta list längs taket och det är bara 2 cm kvar samt taket inte är helt i våg?
 
Räta upp taket förstås.

Du kan ju inte hänga skåpen snett.
 
hur rätar man upp ett tak som lutar någon cm på några m?

blir nog till att använda list på något sätt
 
JanneSjo skrev:
hur rätar man upp ett tak som lutar någon cm på några m?

blir nog till att använda list på något sätt
Jag hade snedkapat en list om taketr redan är klart.
 
Såga så noga man kan, kan bli till att sneklyva lite, har du vita passbitar drar du en vit mjukfog mellan tak och passbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.