På den duschkabin vi hade så kunde man ligga under och få upp vattenlåset i golvbrunnen. Så det var bara att krypa ner på golvet och göra rent.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu är ju en K plyfa och en osb också helt olika produkter. Vid en snabb koll på Byggmax tar dom 118 kr för en 11x2390x897mm Osb och 299 kr för en 15x2500x900mm K Plyfa.
Så på ett badrum på 5 m2 så spar du ca 1 800 kr på att använda osb istället för k plyfa.
OSB finns ju också 15 mm tjock, med betydligt bättre stabilitet än 11 mm.
Kanske vore bra att jämföra äpplen med äpplen, och inte päron..
 
T Thomas S Eiselberg skrev:
OSB finns ju också 15 mm tjock, med betydligt bättre stabilitet än 11 mm.
Kanske vore bra att jämföra äpplen med äpplen, och inte päron..
Om du skulle läst tråden skulle du förstått jämförelsen.:rofl:
Det kan aldrig bli ”äpplen med äpplen” eftersom osb och p30 plyfa är äpplen och päron från början.
 
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Jag fick också en offert med OSB. Kommenterade detta och undrade om man inte kör plywood numera. Fick svar att det inte behövdes, men att de naturligtvis tar plywood om jag vill ha det. Skulle bli några hundra dyrare. Jag vet inte riktigt vad det kostade, för vi ändrade några andra saker samtidigt och det var inte specat i detalj i den nya offerten. Gissar att det blev runt en hundring per skiva. Helt ok för mig.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Försäkringsbolag lär väl vid ev fuktskada påstå att väggen inte är fackmannamässigt utförd om man inte följt BVKs anvisningar. Och då duger det bara med 15mm plyfa vad jag förstått.
 
K karlmb skrev:
Och då duger det bara med 15mm plyfa vad jag förstått.
Nej, men en 15mm plywood har tillräcklig styvhet för att uppfylla kraven, men det är inget krav på just 15mm plywood.
 
Hus tomte
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej, men en 15mm plywood har tillräcklig styvhet för att uppfylla kraven, men det är inget krav på just 15mm plywood.
nä men om du sätter upp en 100cm kommod känns d bra då me OSB bakom :thinking:

Ja skulle inte chansa
 
Hus tomte
Alla pratar om vikter hit å dit me d handlar lite om svajet i väggen som ingen verkar förstå..

svajet ger sprickor å fogar å tätskiktet

men ja fattar ju egentligen ingenting för ja e ju bara en ren svenne som inte kaklar på dagarna

kanske skulle varit tyst istället :thinking:

men kör 60cc å 10mm osb så kommer du billigt undan (just nu)
Långa loppet nä minus på kontot
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Försäkringsbolag lär väl vid ev fuktskada påstå att väggen inte är fackmannamässigt utförd om man inte följt BVKs anvisningar. Och då duger det bara med 15mm plyfa vad jag förstått.
Rätt och fel. Försäkringsbolagen stirrar sig blinda på skadeorsaken. Om skadeorsaken är att tätskiktet brustit runt golvbrunnen men du har osb på väggarna så blir skaderegleringen densamma som ifall du haft 15 mm plyfa.
Om skadeorsaken däremot beror på en tätskikts skada på väggen och du har osb istället för 15 mm plyfa så får du problem. Givetvis tittar man på vilka branschregler som gällde vid tiden för utförandet.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Rätt och fel. Försäkringsbolagen stirrar sig blinda på skadeorsaken. Om skadeorsaken är att tätskiktet brustit runt golvbrunnen men du har osb på väggarna så blir skaderegleringen densamma som ifall du haft 15 mm plyfa.
Om skadeorsaken däremot beror på en tätskikts skada på väggen och du har osb istället för 15 mm plyfa så får du problem. Givetvis tittar man på vilka branschregler som gällde vid tiden för utförandet.
Ja, jag menade ifall det blir något problem med väggarna. Inte golvet.
Tyvärr har man valt 15mm plyfa någon gång för länge sedan. Alla som tar något annat måste kunna visa att det är lika bra ur styvhetssynpunkt.
Hade de gjort proverna med 12mm plyfa eller OSB hade det varit det som gällde.
En dag kanske vi tom kan ha 10mm plyfa..
 
Böjstyvheten på väg ska motsvara dubbel gips på reglar 600 cc
 
Vi sätter alltid 300cc reglar i våtrum oavsett vilken typ av skiva.
 
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, jag menade ifall det blir något problem med väggarna. Inte golvet.
Tyvärr har man valt 15mm plyfa någon gång för länge sedan. Alla som tar något annat måste kunna visa att det är lika bra ur styvhetssynpunkt.
Hade de gjort proverna med 12mm plyfa eller OSB hade det varit det som gällde.
En dag kanske vi tom kan ha 10mm plyfa..
Nu får du ta det lugnt med groggen. Läs ditt inlägg å tänk till. Du är dock förlåten eftersom det är lör.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu får du ta det lugnt med groggen. Läs ditt inlägg å tänk till. Du är dock förlåten eftersom det är lör.:rofl:
Tror groggen e slut (y)

Kunde inte låta bli :p
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu får du ta det lugnt med groggen. Läs ditt inlägg å tänk till. Du är dock förlåten eftersom det är lör.:rofl:
OK, men skrev jag något tokigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.