Ser att firmor idag offererar OSB bakom gipset istället för rekommenderade 15 mm konstruktionsplyfa.
Hur tänker ni kring det?
 
U
Är det inte något badrum är det rätt vanligt att ha osb.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Sorry, menar dusch- badrumsvägg
 
Jag har lärt mig att det beror på vad det ska vara för ytskikt.

Kakel = Plyfa
Matta = Osb
 
Man kan ha enkelgips i badrum så det är väl egentligen inga problem..
Men man får ju fundera och kortla det ska upp nåt, så visst är 15mm plywood det bästa
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skånepöjk
Jag använde osb i mitt badrum och har tyngre möbler osv på väggarna.
Med det sagt, det har funkat för mig.
MEN om jag skulle göra om allt hade jag valt 15mm plyfa ändå, bara för att det känns mer ”korrekt”, men så är jag lite anal av mig
 
  • Gilla
Hjalmar778 och 1 till
  • Laddar…
Jag körde också på OSB i mitt helkaklade badrum för det kändes onödigt att fläska på med 15mm plywood, förr kaklade man ju på enkelgips och det höll ju bra (y)
 
  • Gilla
Pel063 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Du ska använda 15 mm plyfa. Du kan söka på ”våtrumsinnervägg” och läsa mer.
Tanken med våtrumsinnerväggen är att konstruktionen är godkänd av samtliga branschorganisationer och försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
H Henrik911 skrev:
Jag körde också på OSB i mitt helkaklade badrum för det kändes onödigt att fläska på med 15mm plywood, förr kaklade man ju på enkelgips och det höll ju bra (y)
Otroligt många vattenskador har uppstått beroende på att vissa badrum endast hade enkelgips.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
F FDT skrev:
Ser att firmor idag offererar OSB bakom gipset istället för rekommenderade 15 mm konstruktionsplyfa.
Hur tänker ni kring det?
Fundera inte ens på något annat än 15 mm plyfa.
 
  • Gilla
Teq och 4 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Otroligt många vattenskador har uppstått beroende på att vissa badrum endast hade enkelgips.
Nja, skulle vara kul att se en faktaruta på att det faktiskt är enkelgipsen som orsakat en fuktskada!?
Har rivit mängder av badrum med enkelgips, och inte är det just pga av att det suttit enkelgips som orsakar skadan!
Mitt eget badrum var 35år gammalt, enkelgips, inte ens en tendens till fuktskada...
 
  • Gilla
evertb och 3 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nja, skulle vara kul att se en faktaruta på att det faktiskt är enkelgipsen som orsakat en fuktskada!?
Har rivit mängder av badrum med enkelgips, och inte är det just pga av att det suttit enkelgips som orsakar skadan!
Mitt eget badrum var 35år gammalt, enkelgips, inte ens en tendens till fuktskada...
Precis samma här, det är ju pga bristande tätskikt som gjort att det läckt/blivit fuktskada. Oftast runt golvbrunnen.
Det har jag sett iaf på dem badrummet jag rivit/renoverat :)
 
  • Gilla
Barunder och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att komma på något mer dumsnålt än att inte sätta plywood. Finns ju kanske en anledning till varför våtrumsväggen ser ut som den gör, otroligt att det är plywoodsmaffian som infiltrerat Statens provningsanstalt.
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nja, skulle vara kul att se en faktaruta på att det faktiskt är enkelgipsen som orsakat en fuktskada!?
Har rivit mängder av badrum med enkelgips, och inte är det just pga av att det suttit enkelgips som orsakar skadan!
Mitt eget badrum var 35år gammalt, enkelgips, inte ens en tendens till fuktskada...
Det finns många olika faktorer till att en fuktskada uppstår. En av dessa är bristfällig böjstyvheten i vägg. Med 13 mm enkelgips uppnår du inte kravet på böjstyvhet idag.
Men du har en poäng. Största anledningen till fuktskador i badrum med enkelgips (eller dubbelviks) beror på eftermonterade skruvinfästningar.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.