D Daniel 109 skrev:
Som kartan ser ut kan det mycket väl vara så att det inte finns någon rätt till den vägen. Det finns nog en del att gräva i verkar det som.
Fast den är ändå inskriven hos Lantmäteriet som en GA, bilden kommer från deras databas.
 
J Jörgen Alw skrev:
Japp
Då vill jag hävda att din granne/grannar har hur mycket rätt som helst att stoppa trafiken på den vägen då den ligger på tomtmark.
Själv skulle jag i allra högsta grad motsatt mig att någon kör över tomterna när det finns en annan väg.
Enbart om det på dessa två tomter finns ett vägservitut kan du hävda rätt att köra där, men ser inga sådana streckningar.
För grannsämjans skull föreslår jag att ni övriga sväljer och kör den ordinarie vägen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Då vill jag hävda att din granne/grannar har hur mycket rätt som helst att stoppa trafiken på den vägen då den ligger på tomtmark.
Själv skulle jag i allra högsta grad motsatt mig att någon kör över tomterna när det finns en annan väg.
Enbart om det på dessa två tomter finns ett vägservitut kan du hävda rätt att köra där, men ser inga sådana streckningar.
För grannsämjans skull föreslår jag att ni övriga sväljer och kör den ordinarie vägen.
Har en annan ritning där vägen är inritad som en GA hos Lantmäteriet så det håller jag inte med om. Om det bara var som du ser på denna bild skulle jag hålla med.
 
Som jag skrev nyss, för grannsämjans skull föreslår jag att ni övriga sväljer och kör den ordinarie vägen.
Dumt att hävda sin rätt och ta en strid som inte gynnar någon när alternativ finns.
Du kör ju fortfarande över någon annans tomt när det finns alternativ...
 
  • Gilla
skarle och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Som jag skrev nyss, för grannsämjans skull föreslår jag att ni övriga sväljer och kör den ordinarie vägen.
Dumt att hävda sin rätt och ta en strid som inte gynnar någon när alternativ finns.
Du kör ju fortfarande över någon annans tomt när det finns alternativ...
Bara för att visa vad jag menar
 
  • Illustration av en tomtindelning med måttangivelser och fastighetsbeteckningar.
Jag tycker det blev en lite udda lösning av LM, men det är som det är. Hur långt går den här GA, och vilka är med. Är det bara den korta biten mellan tomtern, eller fortsätter GA neråt i bilden (där jag antar att den alterantiva vägen går)? Antar att alla 5 hus är med i detta GA?
 
Jo, ser det nu, men varför eskalera en strid när det finns alternativ?
Å andra sidan är det naturligvis inte mitt krig...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Intressant också att av dessa tomter är det bara en som de övriga inte får köra på, och det är 1:6.
spännande läge för den som vill kivas lite.
 
Vad är förresten ga 11 och ga 12?
 
M -MH- skrev:
Vad är förresten ga 11 och ga 12?
Pumphus och infiltrationsanläggning
 
M -MH- skrev:
Jag tycker det blev en lite udda lösning av LM, men det är som det är. Hur långt går den här GA, och vilka är med. Är det bara den korta biten mellan tomtern, eller fortsätter GA neråt i bilden (där jag antar att den alterantiva vägen går)? Antar att alla 5 hus är med i detta GA?
Alla 5 är med och det är bara den korta biten GA10 det gäller
 
Är det samma fem hus som betjänas av dom? Kanske läge att skapa en förening för alla tre ga då.
 
M -MH- skrev:
Är det samma fem hus som betjänas av dom? Kanske läge att skapa en förening för alla tre ga då.
Ja verkligen, kan vi inte komma överens om en GA så ser jag inte hur vi ska komma överens om tre
 
Hur fungerar det med en GA på annans mark? Har man någon ytterligare rätt som markägare där det finns en GA?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Hur fungerar det med en GA på annans mark? Har man någon ytterligare rätt som markägare där det finns en GA?
Vet ej, det tror jag inte, är det en GA så är det allas "egendom" vad jag förstår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.