Skulle starta igång en mopedbil idag som stått över vintern och alltid startat på första försöket tidigare.
Men inte denna gång.
Batteriet är helt OK

Startmotor går runt som den ska och man känner att motorn hjälper till lite så fort startläget släpps stannar motorn

grenröret blir varmt

diesel i tanken

några bra tips?
 
Kolla bränslefiltret

(Kolla insprutningsmunstycke)
 
Lufta bränslesystemet kan vara en början.
 
JLov skrev:
Lufta bränslesystemet kan vara en början.
Hur gör man det?
 
roland53 skrev:
Kolla bränslefiltret

(Kolla insprutningsmunstycke)
Filtret ser OK ut.
 
En sådan dieselmotor har väl ha ett glödstift? Måste vara det första man kollar när den inte startar.
 
M
Nimajneb skrev:
Hur gör man det?
Har du tur så sitter en liten spak-liknande anordning någonstans som är till för detta, har sett på lister-petter-motorer. Sitter då på/runt dieselpumpen någon stans.

Är det självtryck från tanken brukar det sitta bultar man kan lossa på och se om det bubblar lite, gör det det vänta tills det slutar bubbla och kommer diesel istället. Jobba dig så från tank till insprutningen metodiskt. Bubblar det ingenstans och ingen diesel kommer heller så är systemet igensatt någonstans (eller så lossar du på fel bult :p).
 
Startgas?
 
MathiasS skrev:
En sådan dieselmotor har väl ha ett glödstift? Måste vara det första man kollar när den inte startar.
Indikator lampan för glödstiften fungerar som väntat, men hur tusan kollar jag om glödstiften funkar?
 
Mät resistansen, ska vara typ 1-2 Ohm, inte mycket högre.

Går också att plocka lös och spänningssätta, då ska det, som namnet antyder, glöda :)

Aldrig startgas i en diesel!
 
kolla så stoppreglaget inte kärvar.
 
ceson skrev:
kolla så stoppreglaget inte kärvar.
Stoppreglage?? Startnyckeln?
F...n va okunnig jag är om dieselmotorer...mao vad händer när jag stänger av med startnyckeln. Kommer det fram några dieseltroll och drar år några bränslekranar:confused:
 
Sitter troligtvis en magnetventil somstänger bränsleflödet när den blir strömlös.
Den får för lite bränsle, luft, någon ventil som kärvar eller skit någonstans.
 
Om det inte är direktinsprutning utan mekanisk insprutning sitter det ofta en bränslepump med en hävarm på motorn. Ser ut som en bränslepump på en gammal Volvo. Från denna går diesel till högtryckspumpen. Lossa lite på röret från pumpen med hävarm och pumpa med hävarmen tills det läcker diesel på utgången. Lossa sedan vid spridaren i topplocket och fortsätt pumpa tills det kommer diesel. Klart. Är det elektriskt insprutning sitter det en högtryckspump som bygger upp trycket till injektorn i topplocket. Denna matas ofta av en lågtryckspump från tanken och då är det ofta självluftande. Saknas lågtryckspumpen blir det ett helvete.

Kan du tala om vd det är för modell på bil och gärna också motor?

Sedan rekommenderas att byta diesel om den stått över vintern, speciellt om det är miljödiesel. Hjälper dock troligen inte nu eftersom systemet är fullt av gammal diesel. Parkera alltid med bra kvalitet på diesel i tanken, brukar vara mer diesel och mindre avfall i den dieseln.

Om batteriet är dåligt kan det hända att spänningen sjunker kraftigt under crank och att styrsystemet då stänger av om det är elektrisk insprutning. Mät spänningen under crank med hjälp av en medhjälpare. Skall helst inte sjunka under 8-9 Volt eller så.
 
Nimajneb skrev:
Stoppreglage?? Startnyckeln?
F...n va okunnig jag är om dieselmotorer...mao vad händer när jag stänger av med startnyckeln. Kommer det fram några dieseltroll och drar år några bränslekranar:confused:
Brukar vara en elstyrd ventil som stänger för flödet så att motorn dör.

Men jag skulle börja med att resistansmäta glödstiftet genom att stoppa ena stiftet på toppen av glödstiftet och jorda i motorn. Du ska ha en viss resistans.

Steg två är att lossa matningsrör till spridaren och köra på starten för att se om det kommer diesel på samma sätt luftar du systemet också! Kommer det inte diesel kan du dra på starten ett tag om du inte har en handpump att pumpa med. Kommer det fortfarande inte diesel så får du felsöka därifrån. Diesel i tanken? Igensatt filter, bränsledning som fått en smäll, avstängningssolenoiden som kärvar är vissa saker som kan strula.

Kommer det diesel så borde det vara bara att gnugga tills den startar, kan dock blivit vatten i dieseln så en tömning och genomblåsning kan vara på sin plats då! Och alltid vinterförvara med fulltank.

Och aldrig startgas i en diesel för du knäcker kolvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.