anders07 skrev:
Ja, det kan vara asbest men man ska ju komma ihåg att det bara är damm från asbest som är fraligt. Att ha asbest i kanaler etc. är ingen fara så länge man inte rör det.
Asbest är bara farligt om man arbetar med det frekvent och kommer i kontakt med dammet, t.ex. om man river ut asbest och slår sönder det.
Om du renoverar en lägenhet själv räcker det med ett vanlig munskydd medan du sliter ut det.

Som sagt, asbest som sådant är inte farligt och du ska utsättas under längre tid för damm innan det blir någon fara.

Det märks att du inte kan särskilt mycket om asbest... Om någon är osäker på asbest så rekommenderar jag er att titta in en sväng på arbetsmiljöverkets hemsida.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Jag får inte igen min lucka helt. Kanske kan tejpa med typ maskeringstejp runt, så länge.

Har du någon bild förresten?
Skulle vara intressant att se.

Grå skriver du, ljus eller mörkgrå?

Var det som en typ papp?

Att det det inte brinner kan ju tyda på asbest tydligen.

Hur gör du för att ta prov?
Klipper loss en bit?
Jag vill ogärna klippa/riva i pappen och funderar på att istället plocka ner luckorna med pappen kvar på och slänga "skiten". Är det asbest kan jag ändå inte göra något ogjort, och prov kostar säkert typ lika mycket som att byta luckan. Tänker jag.
En asbestanalys kostar mellan 400 och 800 kr exkl moms.. Det är alltid asbest på de där gamla vädringsluckorna, ofta bygger getingar, småfåglar och liknande bo intill packningen och då frigörs asbestfibrer, när du sedan öppnar luckan drar det in i huset.
Öppna luckan försiktigt och haka bort fjädern, då får du loss luckan som du sedan stoppar i en tät påse, sedan lämnar du den gratis på en sortergård.
Med vänlig hälsning, Jonas
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Är det inte så att arbetsmiljöverket hanterar just....Arbetslivsfrågor dvs vad man får göra i sitt arbete.Nu pratar vi om hempulare som ska ta bort en lucka...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Är det inte så att arbetsmiljöverket hanterar just....Arbetslivsfrågor dvs vad man får göra i sitt arbete.Nu pratar vi om hempulare som ska ta bort en lucka...
Ja, det finns inga regler för privatpersoner. AMV rekomenderar att privatpersoner följa deras råd, vilket väl är sunt. Men som sagt så får man väl göra en rimlighetsbedömning av att iklä sig engångsoverall och P3-mask för att demontera en lucka. Det räcker ju i princip med att hålla andan... :)
 
  • Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
Blöt ner luckan med en blomspruta så dammar det inte.
 
  • Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag skulle inte heller oroa mig särskilt mycket över asbest. Det verkar inte finnas några konstaterade exempel på icke asbestarbetare som drabbats av asbestrelaterade sjukdomar. Det talar för att asbest är en liten till försumbar riskfaktor för medelsvensson, och att man bör prioritera hanteringen av större risker innan man ger sig på asbest.
I Storbritannien drabbas 20 lärare årligen av mesoteliom till följd av exponering av asbest som frigjorts från material i skolbyggnader. Nu är dessa skolbyggnader iofs isolerade med stora mängder asbestos insulation boards, vilka innehåller uppemot 40% amosit. Min poäng är att det finns exempel på att människor drabbas av asbestrelaterade sjukdomar trots att de inte arbetet direkt med asbest. Dock ska tilläggas att en del av dessa har haft motsvarande mängd asbestfibrer i lungorna som en industriarbetare.
 
Bara för att klargöra så är asbest farligt. Det råder det inga som helst tvivel om.
Sen hur du utsätts för det är ju en annan sak. Att rycka på axlarna och tänka "det händer inte mej" är naivt och korkat.
Respektera asbesten!
Min morfar var storrökare och jobbade med asbest i ca 30 år utan skydd. Han hade inga problem med lungorna.
Sen kan en 3-årig flicka få lungcancer bara sådär betyder ju inte att hon är rökare eller hur.
Fibrena är mycket små och kommer långt ner i lungorna där dom gör skada.
Jag rev eternit för några år sedan så lastade jag allt på ett släp och trädde en sopsäck över mig och kläderna och körde till återvinningen. När jag hade lastat så klädde jag av mej och kastade kläderna också och körde hem i kalsongerna. Skulle aldrig förlåta mej själv m mitt barn skulle få skador av det bara för att jag var naiv.
Better safe then sorry
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.