För att täta dessa springor ska du använda en lämplig mjukfog. Sikaflex AT Connection är exempel på en fogmassa som är gjord för just detta. Appliceras med vanlig pistol för fog på tub.

TV Vind: Jag har en lite tidigare variant av fläkten, inte exakt samma men:

1. Jag har två fläktar. Står jag direkt under en av dom inomhus kan jag förnimma ljudet när det är tyst och jag lyssnar, inte annars. Då är det råspont och 50cm stenull mellan mitt öra och fläkten.
2. Utomhus hörs fläkten mer men inte mycket - jag föreslår att man inte har fläktens inlopp vänt mot grannens eller sin egen altan, i övrigt spelar det ingen roll. Fläkten går ju mest under perioder när man inte stadigvarande sitter ute...
 
Tack
Jag är mest orolig för ljudet nattetid.
Hustrun har sovrum under vinden på norra sidan där man väl vanligtvis placerar fläkten sugandes in.

Jag (snarkare) sover under vinden på södra sidan. Det går tydligen att sätta fläkten även där. Då blåsandes ut ur södergaveln.
Styrningen även i detta fallet på norra sidan.

Har du den extra ljuddämpningen ?

Det är som sagt ljudet på natten när man vill sova som vi är oroliga för.

Hälsar
Axelman
 
Jag har ingen ljuddämpare.

Inomhus hör jag inte ljud från luft som transporteras utan ljudet från elmotorn, mot det hjälper inte ljuddämpningen (antar att det är en vanlig ljuddämpare att sätta på slangen till fläkten). När jag tänker efter hör jag faktiskt bara ljud från den ena av fläktarna.

Är man väldigt känslig för ljud kan jag tänka mig att man stör sig på det svaga surrandet från fläkten men jag tror att de flesta av oss inte hör det alls (om det ens hörs hos er). Skulle jag fråga någon annan i familjen är jag säker på att ingen överhuvudtaget reflekterat över att det låter något än mindre var det kommer ifrån => man hör bara om man vet vad man ska lyssna efter och det är knäpptyst i huset.... Kylskåpet låter mer, en tyst dator låter mer, min nya laptop låter mer......
 
Redigerat:
Vi har en trygghetsvakten på vinden ovanför barnens sovrum. Den är från 2009 och har inte någon extra ljuddämpare vad jag vet. Cirka 30-40 cm kutterspån som isolering. Jag kan tydligt höra den ibland när man ska lägga barnen. Sonen som är tre år frågar ibland vad det är som låter (fast det var innan han började läggas med cd-saga). Som tur är går den ju långt ifrån hela tiden. Jag har funderat på att sätta någon sorts timer på den som skulle hindra den från att gå just de timmar när det är läggdags, man kan knappast störas av den när man sover.
 
Hej
Vi har fått Trygghetsvakten / Vind installerad nu. 30 september var startdatum.
Två saker fallerar dock ännu.

TV har inte lyckats få hit någon elektriker, som kan ordna till med dragning av el upp till vinden.
Vi kör alltså tills vidare med förlängningssladd. Vi hoppas att TV ordnar den biten snarast.

Insugsventilen / gallret i väggen är alldeles för liten . Det blir ett väsande ljud när fläkten går och det ljudet hörs när vi har fönster öppet i sovrummet, som är på insugsgaveln. Det måste till ett större hål och en större gavelventil.
Jag försöker hitta någon sådan större ventil, men har inte lyckats. TIPS, TACK.

Det verkar som om värmekablarna är aktiverade. Elförbrukningen talar för det och också en termometer på vinden. Vi har också fått besked om att:
Den termiska avfuktningen är programmerad att gå lite mer de 2 första månaderna

Är det någon här som känner till hur det fungerar med den TERMISKA AVFUKTNINGEN ?

Axelman
 
Insugsljud: Jag tror det är insektsnätet som orsakar ljudet. Jag har tagit bort det då det orsakade ett stort tryckfall vilket min TV fläkt hanterar dåligt (jag har den första modellen, inte samma som du, din funkar bättre).

Vad är det du vill veta kring den termiska avfuktningen? Den kommer gå när det behövs. Finns inte så mycket mer att berätta om det.
 
Insektsnätet är borttaget och ventilen har en diameter på ca 120 mm. Det är tydligen alldeles för litet insugshål. Luftfarten blir för hög och därmed för ljudlig.
Vi letar alltså efter en STÖRRE ventil, som ger en lägre lufthastighet i ingångshålet.
Jag har alltså fått info om att den termiska avfuktningen är "igång" hela tiden under de två första månaderna.
Vi undrar om det skall vara på det viset.
Vi tycker det vore bättre att det termiska var varmt om det behövdes.

Axelman
 
Ja det kan man ju tycka men när den går kan du inte styra så det är ju bara att koppla ur eller gilla läget.

Jag körde min kabel de första åren, nu har jag stängt av den helt eftersom den drar en del el och jag klarar mig uppenbarligen utan den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.