Elgar
A Autodidak1 skrev:
Min tolkning är att du antingen trollar eller inte förstår orsakssamband.

Du svarar inte på frågor utan fortsätter orera om andra saker i stället.

PS. Hur betalar jag mig själv 10% som egenföretagare om jag inte får fakturera så det täcker mina kostnader + lön
Om du följer allt jag skriver så har du svar på dina frågor.

Börja i andra änden, lär dig att ha minimala utgifter, ett tips, köp dig en bok, skulle tipsa om Rikaste mannen i Babylon. Inte får fakturera? Detta handlar ju om att man fakturerar alldeles för högt pga att man har för höga utgifter som resulterar i att man blir illa tvungen att ta överpriser. Men återigen detta ska väl inte kunden få lida för. Inte säger väl kunden vid betalning att oj jag har massor med utgifter så jag kan nog inte betala dina 150k för badrummet. Inte skulle väl det gå? Hade kunden kunskapen från början så hade väl kunden aldrig gått med på orimliga priser. Jag lyfte fram i mitt första svar till TS att det är ju pga att man själv inte är insatt i bygg som resulterar i att dessa överpriser råder.

Jag kan ta mig själv som ett exempel, jag har minimala utgifter, men lever bättre än många. Min största utgift här i livet är MAT som jag älskar och tycker är värt att spendera på. Jag har inga lån överhuvudtaget, och jag föddes inte rik direkt, jag har fått slita mig igenom diverse jobb tills dagen då jag förstod att detta ej funkar utan att jag får helt enkelt ändra tankesätt. När jag fick lön, så betalade jag mig själv först 10% och allteftersom lärde jag hur jag skulle minska utgifter för att således kunna öka % till mig själv, och avsatte till min egna ''pension''.
 
Elgar
G guggen skrev:
Det är riktigt att det kan vara en oerhörd skillnad på hur skilled man är.
Men med den prisbilden är det inte en möjligt att betala för materialet med normal standard. Och om du är företagare s borde du veta hur det fungerar, det är omöjligt att på ngt sätt får det att fungera med ett lagligt svenskt företag, även om man tänker på gränserna.
Jag håller med dig till 100!
I mitt svar till TS så skrev jag att jag stod för all material, och det var enbart arbetskostnad, till och med verktyg stod jag för samt utlägg för transport.
Jag driver företag inom IT men jobbar självständigt inom bygg och jag bygger renoverar egna hus och inte andras:) Men missförstå mig rätt, jag förtydliga det här med att en hantverkare har en hel del utgifter som resulterar i dessa priser, så jag förstår ej varför resterande(inte du) går till attack gällande just det. Det jag ville få fram var att man som hantverkare borde kanske se över sitt tillvägagångsätt och sin ekonomi. För inom en snar framtid med alla nyanlända som utbildar/utbildat sig inom bygg kommer garanterat att konkurrera ut resterande och dessa behöver ej jobba svart eller skattefuska för att nå dit. Effektivt arbete, väl utfört med minimala livsutgifter är ett vinnande koncept.
 
Elgar
G Ganescha skrev:
Sjukt bra pris! Var bor du? Vill anlita dem :)
Detta var år 2009 Göteborg och företaget hette SRG har jag för mig.
Jag själv utför enbart renoveringar på mina egna hus. Men kan kolla upp ifall några vänner kan vara intresserade som driver egna firmor. Vad är det du skall göra och i vilken stad gäller det?
 
G guggen skrev:
Borde väl också tillägga att summorna är orimliga bara i msterialkostnad för normal standard. Jag tittar på att göra ett själv nu, 8m2, bara materialkostnaden landar på runt 70-80'
Vi gjorde ett 4-5m2 badrum där vi rev själva och drog om ett avlopp men i övrigt hade hantverkare 2017. Handukstork, duschväggar, märkesblandare m.m. Slutade på 45k inkl. material. Förvisso med matta.

Så med 70-80tsek i materialkostnad har man nog tagit i en del...
 
  • Älska
Elgar
  • Laddar…
Elgar
S Styrman_jansson skrev:
Vi gjorde ett 4-5m2 badrum där vi rev själva och drog om ett avlopp men i övrigt hade hantverkare 2017. Handukstork, duschväggar, märkesblandare m.m. Slutade på 45k inkl. material. Förvisso med matta.

Så med 70-80tsek i materialkostnad har man nog tagit i en del...
Jag frågar utav ren nyfikenhet, för det gör mig glad i själen när jag läser ditt svar.
Så bortsett från att riva och dra ett avlopp så lejde ni ut resterande arbete till hantverkare och ink all material hamna ni på 45k?
 
T
Elgar Elgar skrev:
Jag kan ju inte tala för hur eller hur mkt dessa tagit ut. Men om man tar ut lön som delägare så får man förstås betala inkomstskatt. Det jag vet och det som står i lagen är att bygger man upp sig tillräckligt så man kan ta ut stora summor så slipper man 3:12 regeln nästan helt och hållet. närmare 6miljoner tror jag det är. Har man då massor med utgifter så lär man ju inte ta sig dit. Det är ju med låga utgifter som chansen ökar för at nå dessa belopp.
Ja, men "bygger upp sig tillräckligt" betyder oftast att man betalar ut rejäla löner, hur gör du det om du bara betalar ut utdelning?
 
S Styrman_jansson skrev:
Vi gjorde ett 4-5m2 badrum där vi rev själva och drog om ett avlopp men i övrigt hade hantverkare 2017. Handukstork, duschväggar, märkesblandare m.m. Slutade på 45k inkl. material. Förvisso med matta.

Så med 70-80tsek i materialkostnad har man nog tagit i en del...
Nej då. Men kvalitet kostar och man får vad man betalar för. Ett helkaklat badrum kostar bra mkt mer än matta, bra mkt mer.
Jag har faktiskt själv anlitat hantverkare och projektlett ett badrumsbygge (då jag tyckte alla fastpris offerter var löjligt dyra) med en totalkostnad på under 100 med bra material, så visst går det att göra hyffsat billigt. Men det finns gränser vad som är möjligt.
 
  • Gilla
Elgar
  • Laddar…
Elgar Elgar skrev:
Jag frågar utav ren nyfikenhet, för det gör mig glad i själen när jag läser ditt svar.
Så bortsett från att riva och dra ett avlopp så lejde ni ut resterande arbete till hantverkare och ink all material hamna ni på 45k?
Nja ska jag vara ärlig så skruvade vi upp badrumskommoden på väggen samt monterade duschväggarna själva också.
 
  • Gilla
Elgar
  • Laddar…
Elgar
T tanaris skrev:
Ja, men "bygger upp sig tillräckligt" betyder oftast att man betalar ut rejäla löner, hur gör du det om du bara betalar ut utdelning?
Det är enklare att planera sin ekonomi ifall du har en hel årslön på kontot jämfört med månadslön,
 
G guggen skrev:
Nej då. Men kvalitet kostar och man får vad man betalar för. Ett helkaklat badrum kostar bra mkt mer än matta, bra mkt mer.
Jag har faktiskt själv anlitat hantverkare och projektlett ett badrumsbygge (då jag tyckte alla fastpris offerter var löjligt dyra) med en totalkostnad på under 100 med bra material, så visst går det att göra hyffsat billigt. Men det finns gränser vad som är möjligt.
Ja kvalite kostar ibland. Men jag upplever också att t.ex. många tillverkare av badrumsmöbler tar bra betalt bara för att de kan. Material och behandlingar är samma som billigare alternativ.

Vi körde på blandare från FM mattsson, duschväggar från Macro, belysning Hide-a-lite samt en ”kristallkrona” från markslöjd men valde handukstork Hafa( halvbra märke kanske) samt badrumsmöbler från Ikea. Möblerna mest för att hittade man en möbel som bestod av någon annan bättre konstruktion typ fukttrög mdf så blev priset 7ggr högre. Vi får se om det var dumsnålt i längden. Vi har ju iofs råd att byta möbel några gånger..

Det ska också tilläggas att vi började långt innan renoveringen och bevakade reor m.m på produkterna vi ville ha och köpte på oss när det var billigt. Känns som hantverkare inte kan matcha byggvaruhusen och internetbutiker även med standard ”20% rabatt” hos dem.

Sedan så är det väl ingen rent teknisk kvalitetsskillnad på matta och kakel. Vi körde mattor från tarkett.
 
  • Gilla
Elgar
  • Laddar…
Elgar
G guggen skrev:
Nej då. Men kvalitet kostar och man får vad man betalar för. Ett helkaklat badrum kostar bra mkt mer än matta, bra mkt mer.
Jag har faktiskt själv anlitat hantverkare och projektlett ett badrumsbygge (då jag tyckte alla fastpris offerter var löjligt dyra) med en totalkostnad på under 100 med bra material, så visst går det att göra hyffsat billigt. Men det finns gränser vad som är möjligt.
G guggen skrev:
Nej då. Men kvalitet kostar och man får vad man betalar för. Ett helkaklat badrum kostar bra mkt mer än matta, bra mkt mer.
Jag har faktiskt själv anlitat hantverkare och projektlett ett badrumsbygge (då jag tyckte alla fastpris offerter var löjligt dyra) med en totalkostnad på under 100 med bra material, så visst går det att göra hyffsat billigt. Men det finns gränser vad som är möjligt.
Kakel/klinker 600kr m2 på 33m2 ger ett pris på nästan 20k plus material för att sätta räkna på några kr extra, så man kan få kvalitet billigt:)
 
Elgar
S Styrman_jansson skrev:
Nja ska jag vara ärlig så skruvade vi upp badrumskommoden på väggen samt monterade duschväggarna själva också.
Det är ju ändå mycket bättre än när jag läser vissa trådar där folk har gjort rivningsarbetet själv och ändå betalat 140+k:)
 
Elgar
S Styrman_jansson skrev:
Ja kvalite kostar ibland. Men jag upplever också att t.ex. många tillverkare av badrumsmöbler tar bra betalt bara för att de kan. Material och behandlingar är samma som billigare alternativ.

Vi körde på blandare från FM mattsson, duschväggar från Macro, belysning Hide-a-lite samt en ”kristallkrona” från markslöjd men valde handukstork Hafa( halvbra märke kanske) samt badrumsmöbler från Ikea. Möblerna mest för att hittade man en möbel som bestod av någon annan bättre konstruktion typ fukttrög mdf så blev priset 7ggr högre. Vi får se om det var dumsnålt i längden. Vi har ju iofs råd att byta möbel några gånger..

Det ska också tilläggas att vi började långt innan renoveringen och bevakade reor m.m på produkterna vi ville ha och köpte på oss när det var billigt. Känns som hantverkare inte kan matcha byggvaruhusen och internetbutiker även med standard ”20% rabatt” hos dem.
Angående att det är billigare att handla med hjälp av hantverkares rabatter så är det lite sanning i det. Mina vänner som själva driver firmor inom bygg har delat med sig gällande detta och att hantverkare tjänar pengar på materialen med. Så det är smart av er att ha kollat in det på egen hand och handlat materialen själva:)!
 
Elgar Elgar skrev:
Det är ju ändå mycket bättre än när jag läser vissa trådar där folk har gjort rivningsarbetet själv och ändå betalat 140+k:)
Ja jag blir förvånad varje gång folk bara tror att ”ja men det kostar det”. Ja det kan det göra om man inte tänker till var som är värt att lägga pengar på och inte. Vad prioriterar man? Vad går att göra enklare?

T.ex. valde vi att köpa en ”kristallkrona” som takbelysning istället för downlights. Visserligen kostade den 2500kr men downlights i taket med installation så hade det nog kanske landat på 4000-5000kr. Upplevelsen blir lika ”lyxig” för det och enligt mig bättre ljus.
 
  • Älska
Elgar
  • Laddar…
Elgar
S Styrman_jansson skrev:
Ja jag blir förvånad varje gång folk bara tror att ”ja men det kostar det”. Ja det kan det göra om man inte tänker till var som är värt att lägga pengar på och inte. Vad prioriterar man? Vad går att göra enklare?

T.ex. valde vi att köpa en ”kristallkrona” som takbelysning istället för downlights. Visserligen kostade den 2500kr men downlights i taket med installation så hade det nog kanske landat på 4000-5000kr. Upplevelsen blir lika ”lyxig” för det och enligt mig bättre ljus.
Blir glad när jag läser dina svar!
Jag håller med dig fullt ut, bara man vill så kan man. Speciellt om man är ute i god tid och planerar på ett bra sätt så lär man minimera sina kostnader:)

Kristallkrona, det har jag ej tänkt på faktiskt, väldigt smart. Kan tänka mig att det blev fint. Ska kolla runt på nätet efter kristallkrona i badrummet för att se hur det ser ut, om inte du har en bild du vill dela med dig när du har tid och ork för detta:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.