E elmont skrev:
Inköpspriset har inget med vilken moms man lägger på att göra utan moms debiterar man efter det pris som man tar när man säljer en vara.
Ja det är rätt men du kan inte inkludera momsen 2 gånger?
Momsen är inte en del av priset det är en mervärdes-skatt som staten tar.
Se min tidigare uträkning som är rätt.
Eller menar du att hantverkare tar ut skatt på skatten av kunden?
Isf hur bokför du det?
 
När en företagare köper en färgburk betalar denne moms som denne senare får tillbaka av staten, hur mycket han sedan tar av kunden har inget med den moms han betalade att göra. Sedan sätter han ett pris på burken samt lägger på 25 % skatt som han levererar till staten. Så momsen som betalas in, betalas bara en gång och det är på fakturan till slutkunden.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
När en företagare köper en färgburk betalar denne moms som denne senare får tillbaka av staten, hur mycket han sedan tar av kunden har inget med den moms han betalade att göra. Sedan sätter han ett pris på burken samt lägger på 25 % skatt som han levererar till staten. Så momsen som betalas in, betalas bara en gång och det är på fakturan till slutkunden.
Det är ju precis det jag skriver?
Men jag bokför det inte på det viset för då blir det fel/olagligt.
Jag betalar momsen när jag köper varan men jag tar ut mitt pris på varan utan moms sen läggs momsen på det beloppet som jag tar av kunden som betalar till mig och det kvittas med momsen jag betalat alltså inte hela beloppet som många tror.
Detta gör att köper jag in massor av grejor och inte säljer dessa så får jag tillbaks momsen.
 
F Freddy_kruger skrev:
Hantverkaren får sälja materialet till vilket pris han vill, här säljer han det väldigt dyrt, det är allt jag försöker påvisa.
Ja det är så men jag ville bara påvisa att man inte lägger momsen på ett momsat belopp.
Sen kan man ju lägga på motsvarande belopp som gör samma skillnad men det bokför man som jag skrev i tidigare inlägg.
Ledsen om jag varit otydlig här men det är fel som det stog i tidigt inlägg att momsen lades på momsat belopp.
 
När företaget köper färg betalar dom moms, sedan får dom tillbaka det dom betalade i moms och då är den momsen nollad. Sedan betalar slutkunden moms som företaget levererar till staten och momsen blir då betalad 1 gång.
 
  • Gilla
Henke203
  • Laddar…
Vissa handverkare köper en större mängd för kunds räkning och tar sedan hem det överblivna. Det finns ju alltid en sommarstuga eller nästa kund där det kan komma till användning.
Tänk på att om målaren har köpt en burk spackel som hamnat på din faktura så är resten faktiskt din.
 
Henke203 Henke203 skrev:
Ja det är så men jag ville bara påvisa att man inte lägger momsen på ett momsat belopp.
Sen kan man ju lägga på motsvarande belopp som gör samma skillnad men det bokför man som jag skrev i tidigare inlägg.
Ledsen om jag varit otydlig här men det är fel som det stog i tidigt inlägg att momsen lades på momsat belopp.
Alltså... beloppet i färghandeln är med moms... hantverkaren debiterar samma pris fast ex moms. Blir aldrig nån dubbel moms....
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Alltså... beloppet i färghandeln är med moms... hantverkaren debiterar samma pris fast ex moms. Blir aldrig nån dubbel moms....
Fast då har han gjort fel.
Priset Netto innan moms ska han ta + moms.
Jag köper en vara med moms men räknar utan moms när jag lägger på min procent och säljer den vidare.
Dubbel har jag aldrig sagt att den blir heller men den blir bokförd på två ställen vilket gör ett påslag på en skatt.
 
Värst vad ni svamlar om moms hit och dit, vilket svenskt företag köper netto i Sverige?? Alla företag köper med moms därefter debiterar de även kunden moms (moms går in och ut) annars hade det varit tokigt!
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Henke203 Henke203 skrev:
[media]Fast då har han gjort fel.
Priset Netto innan moms ska han ta + moms.
Jag köper en vara med moms men räknar utan moms när jag lägger på min procent och säljer den vidare.
Dubbel har jag aldrig sagt att den blir heller men den blir bokförd på två ställen vilket gör ett påslag på en skatt.
Du blandar ihop två olika företag...
Färghandeln är ett företag, som säljer varor till sina kunder, privatkunder betalar med moms.
Vad företagaren betalar är ointressant. Det jag menar är att hantverkaren tar mer betalt ex moms än vad kunden gett för färgen om han köpt den själv i färghandeln...
 
Napster, alla företag handlar utan att betala moms. Man lånar ut momspengar ett tag när man handlar men momsen får man (oftast en gång/månad) tillbaka så att momsen på varorna blir noll.
 
E elmont skrev:
Napster, alla företag handlar utan att betala moms. Man lånar ut momspengar ett tag när man handlar men momsen får man (oftast en gång/månad) tillbaka så att momsen på varorna blir noll.
Nja du handlar med moms, du betalar väl momsen när du står i butiken eller hur? Sen att du får tillbaka den är en annan femma men vad har kunden med det att göra, momsen går ju både in och ut ur bolaget beroende på kostnader och försäljning.
 
Ja, som företagare betalar och sedan drar jag av samma summa och resultatet blir att jag inte betalar moms på saker som jag köper i företaget. Momspengarna påverkar inte företagets vinst eller förlust utan är enbart en transferering av skatt från slutkund till skattemyndigheten.
 
E elmont skrev:
Ja, som företagare betalar och sedan drar jag av samma summa och resultatet blir att jag inte betalar moms på saker som jag köper i företaget. Momspengarna påverkar inte företagets vinst eller förlust utan är enbart en transferering av skatt från slutkund till skattemyndigheten.
Jag orkar inte... :worried:(y)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Du menar på allvar att du tycker kunden ska betala för något du får tillbaka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.