Visst kan jag hålla med om att jag borde ha frågat först vad de där burarna kostade att hyra men då det va så simpla grejer så brydde jag mig inte ens om detta då jag inte ens kunde föreställa mig i min vildaste fantasi att jag skulle få en så saftig faktura... jämför det med följande lite överdrivna senario...

Du går in och köper en ny bil på en bilfirma för 300.000 kr, du har en egen bil dit så säljaren säger - Ja men de e lugnt vet du jag svänger hem med bilen till dig efter jobbet ;) de är inga problem...

...det första du tänker på då är nog inte...

Hm? undrar hur dyrt det här blir nu då? om han ska leverera den hem till dörren, då vill han säkert ha 20.000 kr för det, bäst jag frågar honom först vad det kommer kosta extra...

...utan snarare...

Ah :) va bra, då löste det sig ju fint, får skicka till honom en vinare sen när han kommer som tack för hjälpen

Du får bilen hemlevererad, nån vecka senare kommer en faktura på hemkörning på 20.000 kr...du sätter dig nog inte vid datorn och betalar denna faktura med ett leende på läpparna direkt utan bestrider den antagligen för att det inte är en skälig kostnad...

...men hade jag frågat först kunde jag ju bett kärringen följt med och hämta den istället...
 
Ingen vill göra något gratis, så är det. Även om man inte alltid får betalt i rena pengar vill alla ha något igen för sin insats.

Ta det som en relativt billig läxa att alltid fråga om pris innan du låter någon sälja dig en tjänst. För som jag ser det i detta fall är det inte en vara du köpt utan en tjänst vari hyra för värmarna låg. Vad värmarna kostar att köpa in spelar mindre roll eftersom du köpt en tjänst i form av hyra och personens expertis och erfarenhet. Det kan kosta om du har otur.

Så mitt råd är att sluta bränna energi på detta, betala och lära dig läxan.

Lycka till med det fortsatta bygget.
 
Nu skrev han att han ville visa sin välvilja genom att rabattera fakturan med 1750 kr...jag är långt ifrån nöjd med det, men som så många skriver här så ska jag betala och lära mig en läxa...nu blev ju läxan bara billigare...vilket va bättre :) ha en trevlig helg på er och tack för alla svar
 
Kan dessutom berätta att infravärmare visserligen trycker ner fukten i plattan men så fort du tar bort dom börjar fukten vandra uppåt igen.
 
ok...hmmm...intressant...tack för det tipset, skulle fukten kunna drivas ut runt om rummet då det bara är detta rum som har ett tätskikt...just nu?
 
Tycker att du räknar lite konstigt efter vad jag kan förstå.
En avfuktare är oerhört dyr och kan inte jämföras med något ifrån Jula.

Att hyra proffsutr. är också mycket dyrt.....sedan kan det ju tänkas att entreprenören vill ha betalt för att han har kört och hämtat och lämnat maskinerna.

Fick du ingen faktura som förklarade kostnaderna?

Tänk dej ett annat ex: Avfuktare a 150kr/dygn X 3 X 8 = 3600kr
Problemet här ligger som sagt i att maskinerna är så fruktansvärt dyra.
Säkert kan en sådan maskin dessutom kosta än mer i dygnshyra beroende på storlek och modell.

Jobbade själv inom uthyrningsbranschen för några år sedan och vet vad som är dyrt i inköp och därmed även i hyra.

4500kr låter dyrt men kan rent av vara billigt....tänk på att även tiden innan hantverkaren kommer hem till dig räknas.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Hmmm...skulle nog ha läst alla insändarna innan jag skrev!
...Men vem driver ut fukt på ett så felaktigt sätt och sen tar betalt för något annat?
Knappast seriöst och att de dessutom betalar tillbaka pengar bekräftar ju bara bedägeriet!
.....Hoppas att du åtminstone slipper problem med fukt framöver.
 
Ja...tänk att man ska behöva göra ALLT själv för att det ska bli ordentligt gjort...jag hade säkert kunnat gjort detta billigare själv på ett sätt som istället är korrekt om jag hade lagt nån timme research på internet först...hmm...undrar hur de blir certifierade?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Kan dessutom berätta att infravärmare visserligen trycker ner fukten i plattan men så fort du tar bort dom börjar fukten vandra uppåt igen.
Det här handlar inte om några vanliga infravärmare utan om STIR, Selective,Transformed Infra Red värmare. Det är en speciell form av infrarött ljus där våglängden specialanpassats till att torka ut.

Torkning med IR går upp till 10 gånger snabbare än med traditionell avfuktning och är då än mer effektiv.
Murverket och betong torkar ut grundligt inifrån och utåt och samtidigt de på ytan befintliga mikroorganismer dödas.
 
Med tanke på att tråden är från 2008 så kanske det är rätt att ställa frågan till TS, "hur gick det?"
 
pejida skrev:
1st Infravärmare 1000w 149 kr (källa: www.jula.se)

M.v.h Jimmy
Att du jämför med Jula är lita konstigt då de du anlitat antagligen har något dyrare maskiner och säkerligen har en annan konstruktion/effekt etc som skitgrejerna på Jula inte har.

Deras egna märke Anslut är inget att hänga i Julagranen.

Sura pengar ja men varför kollade du inte upp på ett ungefär vad det kostar/de?

Edit: Haha! Såg att trådfan var från 08 nu! Tack Amatörbyggaren för denna påpekning ;)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.