Hej!

För några veckor sen ringde jag in en fuktteknik firma för att få ett fuktprov utfört i tvättstugan så att jag skulle va säker på att den 3-4 mån gamla plattan va torr då jag skulle lägga tätskikt och klinker för att sedan kunna ställa in värmepumpen där så att värmen kom igång i huset.

Han kom dit, mätte med nån mätare och det var i högsta laget med fukt, men han skulle ställa dit 3 st "infravärmeburar" så skulle de driva ut den sista fukten som var...han levererade dom, de fick stå i 8 dygn sen kom han och mätte på nytt och det visade sig att fukten va borta, han tog med burarna hem och nu fick jag faktura på allt...

4500 kr + moms!!!! endast för hyran av dessa infravärmeburar som har en materialkostnad på 498 kr inkl. moms/st???...då skrev jag så här till dom:


Tycker kostnaden för denna faktura är oskälig, förklarar härmed varför:

Arbetskostnaden och milersättning säger jag inget om men däremot hyran för dessa "infravärmeburar".

Om man räknar på vad dessa burar kostar att tillverka så har jag kommit fram till följande per bur:

1st Infravärmare 1000w 149 kr (källa: www.jula.se)
1,2x1,5m "Skyddmatta" 105 kr (källa: www.wiedland.se typ: 2016-R Thermoreflekt Polynum)
1 rulle silvertejp 49 kr
6,5 m L-stålprofil á 30 kr/m 195 kr

Summa materialkostnad: 498 kr inkl. moms

3 st burar kostar då ca 1500 kr inkl. moms i materialkostnad, mer än så anser inte jag är skäligt att betala i hyra för dom.

Så skäligt att betala för denna faktura är:

Arbete 4 tim x 285 1425 kr
Milersättning: 4 mil x 45 180 kr
Hyra av "infravärmeburar" 1200 kr

Netto 2805 kr
moms 702 kr

Summa Att betala 3507 kr



Vad skulle ni ha gjort? och vad tycker ni om detta?

M.v.h Jimmy
 
Helt klart skäligt... du kanske var deras första testkund. Stå på dig. Ditt budgetexempel är övertydligt och kommer slå på rätt ställe. Misstycker de, vore det intressant att höra deras resonemang runt prissättningen.
 
Att du inte själv köpte och satte in värmarna? Då hade du sluppit anlita någon överhuvudtaget?

Sen glömde du kostnaden för fuktmätaren, Protimeter? De kostar en del.

Var ni överens om någon timdebitering eller var kommer siffran 285 ifrån?
Milersättningen? Var ni överens om den? Mitt företag debiterar 100 kr milen.

Fråga innan vad det kommer att kosta, lite sent att börja fundera på sånt i efterhand.

Kort sagt, du har inte en chans att komma undan om det drivs vidare och personligen anser jag inte att firman gjort det minsta fel. Dn uträkning är kanske småintressant i forumet som ett gör det självtips.

/Kent
 
Tja, dyrt men tyvärr håller jag med Snickarboden, har man inte frågat om priset, så...
 
Fotografen:
...så om man inte frågar om priset så har dem rätt att lura dig med andra ord?

Score! Här har vi en kund som inte har frågat, haha nu jäklar drar vi till. är det så du menar?
 
Johnny Viking: Fick svar förut från han, det stod: Enligt vår prislista kostar "burarna" 1500 kr per tillfälle...Jag svarade tillbaka:

Jo visst, det kanske kostar så mycket enligt er prislista men
det är fortfarande en oskälig kostnad, en hyreskostnad kan ju
inte överstiga vad saken man hyr kostar i inköp (i detta fall
1500 kr inkl. moms för 3 st "burar"), då är ju liksom vitsen
borta med att hyra om du förstår vad jag menar.
I sånt fall borde du sagt innan jag hyrde att hyr jag detta av
dig får jag betala 3 gånger så mycket av vad de kostar att
köpa, annars skulle jag nog vilja påstå att det är lurendrejeri
du håller på med och seriösare än så hoppas jag du är.

Så jag bestrider fortfarande denna faktura och är inte villig
att betala mer än vad som är skäligt d.v.s 1500 kr + moms för
burarna.
Godtar du inte detta får väl en jurist besluta vad jag ska
betala

Snickarboden: Hade jag vetat att det kostade 3 gånger så mycket att hyra "burarna" som att köpa dom själv skulle jag gjort det utan att blinka, sen använde han sig bara av en fuktindikator, vi pratade aldrig ens priser och han upplyste mig för övrigt inte heller, timdebiteringen var specad som 285 kr + moms och milersättningen var specad som 40 kr+moms/mil. Och så här i efterhand borde jag naturligtvis ha frågat vad de kostade att hyra, kunde väl aldrig drömma om att det skulle kosta 3 gånger så mycket att hyra dom som det kostar att köpa dom.

Så nu är det väl bara att försöka hitta någon konsumentlag att luta sig på, tips nån?

M.v.h en irriterad Jimmy
 
Såg ditt svar precis....glöm detta:

Nej, firmor har inte rätt att luras men de har rätt att ta betalt. Vad som kan anses att luras skiftar ju. 285kr/timme låter väldigt lågt om det är et tlitet punktprojekt. en målare tar ju 450/h.....det är ju inte speciellt högkvalificerat.

milersättning kan ju också variera enormt........

Men man kan ju bestird ao se. Eller betala och lära sig en läxa, att alltid ha kontrakt!
 
Kolla in konsumentköp lagen. Det står säkerrt nått om skälig kostnad om ingen avtalad kostnad ges....det kan du luta dig på.
 
Åsa76: Ja, jag får göra det, trist bara att lägga ner massa skittid på saker som dessa, men men...jag ger mig inte om jag så ska upp i rätten med det, för sånt här gör mig förbannad, jag har inte behövt klaga på en enda grej eller faktura hittils och har bränt av 2 mille nu så jag är normalt inte en person som klagar men det finns gränser...
 
pejida skrev:
1st Infravärmare 1000w 149 kr
Var det värmare från Jula han ställde dit? :confused:
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Nyfniken: Om han köpt dom på Jula eller vart han än köpt dom spelar inte så stor roll men till utseendet är de identiska och en infravärmare är väl ändå ganska komplex så kvaliteten är väl knappast bättre någon annanstans.
 
Hittade det här i KKL:
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt
 
Det fanns inget avtal eller bestämt pris, då skall altså jag (köparen) betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet och jag tycker skäligt är vad saken kostar att köpa in...MAX....

Om jag hyr ett verktyg som kostar ett 1500 kr i inköp betalar man typ 300 kr för en vecka och inte 5700 kr (bara ett exempel)
 
pejida skrev:
Det fanns inget avtal eller bestämt pris, då skall altså jag (köparen) betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet och jag tycker skäligt är vad saken kostar att köpa in...MAX....
Om jag hyr ett verktyg som kostar ett 1500 kr i inköp betalar man typ 300 kr för en vecka och inte 5700 kr (bara ett exempel)
Tror inte det är SÅ enkelt. Säljaren av tjänsten har rätt att sätta i princip vilket pris han/hon vill. Sedan är det upp till köparen att acceptera eller leta någon annanstans. Att DU inte tycker det är rimligt att ta så mycket betalt tror jag spelar mindre roll - Du har varken kollat vad det kostade innan, och nu dessutom redan utnyttjat tjänsten. Och summan strider ju inte mot överenskommet belopp, för Du var aldrig intresserad av vad det kostade.

Det är nog riktigt att materialkostnaden kan vara den Du räknat ut. Förutsatt att man handlar på billigaste stället och inte räknar med fraktkostnaderna.
Men sedan tillkommer lite för att sätta ihop dem o.s.v. Dessutom firmans ansvar att det fungerar, och här kan ligga många uttestningstimmar bakom som man slår ut på hyran av värmarna för att få igen den pengen. Och så vidare. Egentligen inget konstigt alls.

Mot den bakgrunden är inte hyran oskälig. Och grundfelet är ju Ditt eget som inte kollade upp INNAN vad det kostade. Ungefär som att gå in i ett varuhus och betala på kredit och först när fakturan kommer inse att prylen som Du tyckte bara borde kosta 100:- i råmaterial är prissatt till 600:-, och då vägra betala mer än 100:-.

Möjligen kan Du ha ett case i och med att man i många fall skall bli upplyst om vad tjänsten kostar innan. t ex en service på bilen. Men huruvida det ens är tillämpbart här vet jag inte.
 
Redigerat:
Åsa76 skrev:
en målare tar ju 450/h.....det är ju inte speciellt högkvalificerat.

Hmmm...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.