Elförbrukning kan variera betydligt även i samma hus. Så här har elförbrukningen varierat i mitt hus. Det är en sommarstuga på 64 m² från 1969. Jag flyttade in i september 2009. Hösten 2011 installerade jag luftvärmepump. Vad som har försiggått år 2002 undrar jag.

elpris_htm_m4d4c7f19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avemo skrev:
...
Vad som har försiggått år 2002 undrar jag.

[bild]
Fin statistik! Vilket elbolag sparar data så länge, 25 år?

Men de glömde kanske jacuzzin på hela hösten då 2002 :)

Men en sommarstuga är ju lite av ett särfall.
Användandet, och elförbrukningen, kan ju variera väldigt mycket från år till år.
 
Telge energi är bolaget. Huset byggdes som sommarstuga, men har varit permanent bebott sedan några ägare. Att döma av elförbrukningen skulle det kunna vara sedan 1998.
 
Avemo skrev:
Telge energi är bolaget. Huset byggdes som sommarstuga, men har varit permanent bebott sedan några ägare. Att döma av elförbrukningen skulle det kunna vara sedan 1998.
OK, och det visar tydligt nyttan man har av en L/L-värmepump.

Har en själv som enda uppvärmningskälla :)
 
Det är inte så att det blivit något tokigt i siffrorna för huset som är till salu?

Det står ju Elkostnad 11 164kr och sedan 7000Kwh, det känns nästan som man blandat ihop något här.

7000Kwh kan ju tänkas vara värme+varmvatten från frånluftspumpen?
 
Nja.
Är det något mäklaren skall ha järnkoll på så är det väl driftkostnader mm?

Och 1,60 kr/kWh låter väl normalt som elkostnad?
 
Janus82 skrev:
Jag röstar nog för att du har ett par energitjuvar som du borde försöka att åtgärda. El-driven golvvärme i badrummet som går på max året runt kanske?
"Inga elektriska värmegolv nånstans." kolla min första post. Om det ändå hade varit så enkelt...

/S
 
KnockOnWood skrev:
Låter TS varmvattnet stå och rinna kanske :p
Jo, det kan man ju önska. Använder oerhört lite varmvatten, det är i princip endast till duschen.

Jag grävde lite till här hemma igår kväll, och TVn var tydligen inte en LED som jag hade påstått, utan en Plasma. I Instruktionsboken står det "max power consumption 490 W". Är detta något anmärkningsvärt? Den brinner ju mellan 3-8 timmar om dagen beroende på vem som är hemma. Det brukar bli några grader varmare i vardagsrummet när tvn är igång om jag vill minnas rätt...

Kollade på vad en ny LED kan tänkas dra, och de med energiklass A+ låg runt 70 W vid drift... så visst är det skillnad. Men man får mycket el för de 10000 kr tvn kostar att köpa in :)

/S
 
Hej

Vi bor i Norrland, och har ett hus som är 3år gammalt, 148kvm med masardtak, golvvärme, Nibe 750 FLVP, ingen annan uppvärmning, förutom några stearinljus, vi ligger på 8000kwh/år i totalt inköpt el, varmt och skönt inne, mängder av belysning ute och inne, 2 ungar, vi förbrukar 2800kwh i hushållsel, 5200kwh i värme/VV/vent, och värmepumpen stryper fläkten till nästan 0 när kompressorn stannar, sen lägre flöde över vintern, idiotisk att köra fullt ventflöde mitt i vintern, och den eviga myten att man ska öka ventflödet för att kompressorn ska ge mer effekt, och öppna alla ventiler och ösa in kalluft, betydligt billigare att köra elpatron och ökar komforten.

Håller med att 14000kwh är mycket med 2 pers och snudd på kall övervåning, men SMW är som samma som Älvsbyhus, som man säger häruppe, Tapetserat renstängsel, och denna grund som måste ha avfuktare och fläktar, förbrukar ca 1500kwh/år, vi kollade på SMW, men otroligt dyrt hus, billigt på hemsidan, sen tillkommer småsaker som grunden! Och huset är i klass med en billig lägenhet, precis allt är extra, lägger man på allt man vill ha, så otroligt dyrt, samt att trappen tillkommer, fönster övervåning likaså, samt oinredd vind och sommarstugegrunden, samt fler takstolar om man bor norrut, mm mm, Snållandsvillan..

Vi bråkade otroligt med säljaren i Umeå, otroligt inkompetent, vi rev kontrakten och betalade oss ur.

Vårt hus är mycket isolerat, med tjockare väggar, 600mm i tak, 400mm i grunden,

Visst har ni separat mätning värmepumpen? Sen handlar nästan allt om levnadsvanor, VV mm, och kan en förstå hur vissa kan förbruka 10000kwh i hushållsel, tror inte din tv är så stor bov..
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
...
Tapetserat renstängsel.
...
Snållandsvillan...
Den var bra (y)
 
Det är Älvsbyhus som har fått det namnet i Norrland, och SMW, är igentligen sammalika hus, med snyggare panel..
 
Hemmakatten
Skulle önska vi hade lägre elkostnad, men det skiljer nog otroligt mycket från familj till familj. Vi förbrukar 18.000kWh per år, hus byggt 2006 med mycket isolering - och - med pelletsuppvärmning för golvvärme och varmvatten. Låter ofantligt mycket tills man tittar på resten som är ett spabad i (isolerad) betong ute som är uppvärmt till 39 gr året runt. Mycket belysning både inne och ute (inga LED-lampor ännu), 2 kylar 3 frysar, ugnen används ofta. Samt en gäststuga/bastu, bruttoarea 40 kvm med elgolvvärme, vvb o kyl som står ständigt på. Det måste vara likadant för de olika SMV-ägarna, helt enkelt olika vanor.
 
Det där med elförbrukning är intressant, förgående ägare till vårt hus gjorde av med nästan 30.000 kW/h per år. Vi hade vårat första "kompletta" år förra året och då gjorde vi av med 13.500 kW/h. Vi är visserligen bara 2 personer men det är ändå anmärkningsvärt.
 
Problemet med att jämföra elförbrukning är att man kan få väldigt stor skillnad beroende på hur folk vill ha det hemma. Vissa tycker det är helt OK att ha 17 grader inne, medan någon annan ska ha 24 grader för att det ska vara drägligt. Sen om man frågar så tycker båda att de har det varmt och skönt inne. Sen gnäller antagligen den som gillar värme och köpt huset av den andre att förbrukningen inte stämmer med vad som stod i husbeskrivningen angående elförbrukningen.

Det är samma sak som med badtemperaturer. Vissa hoppar i vid 14 - 15 grader, medan andra kräver simbassängvärme på 27 - 28 grader.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.