Vi har en 2 år gammal trall som byggdes av OrganoWood trall och undrar om någon här på forumet har lyckats med sin trall? Vår erfarenhet är att det är precis tvärtom vad som anges dvs kräver minimalt med underhåll.

Vi har:
# Extrem flisning (knappast enkelt att sopa bort) Kräver såpa och skurhink, dammsugare m.m.
Fliser sitter dessutom i klumpar på fasad, fönster och ungarnas kläder...
# Missfärgningar. Framförallt vid regn ser trallen helt fläckig ut, Som att ytskiktet släppt här och var.
# Väldigt mycket mer algpåväxt. Blir väldigt grön efter vintern.

Tyvärr känns det som att detta är en trall som kräver extremt mycket mer jobb.
Nu undrar man om man gått på århundrades bluff?
Är det någon som är nöjd med sin OrganoWood trall här på forumet?
Hur kan man marknadsföra detta som en trall som kräver "minimalt med underhåll"

Vad har man för rätt att reklamera denna trall till återförsäljaren?
Är det bara att knyta näven i fickan, riva bort skiten och köpa en vanlig tryckt trall.
 
Har ca 80 m2 organowood-trall lagd för tre år sedan. Fick också mycket fliskritning första och andra året, men det har slutat nu. Missfärgningar har jag inte noterat, har du en bild? Algpåväxt har vi börjat få på ställen där solen inte ligger på, men inte mer än vad vi hade fått med vanlig trall. Så jag var missnöjd i början med all fliskritning, men nu är den fin och grå, och jag har aldrig tvättat den, bara sopat.
 
B ByggareKarl skrev:
Vi har en 2 år gammal trall som byggdes av OrganoWood trall och undrar om någon här på forumet har lyckats med sin trall? Vår erfarenhet är att det är precis tvärtom vad som anges dvs kräver minimalt med underhåll.

Vi har:
# Extrem flisning (knappast enkelt att sopa bort) Kräver såpa och skurhink, dammsugare m.m.
Fliser sitter dessutom i klumpar på fasad, fönster och ungarnas kläder...
# Missfärgningar. Framförallt vid regn ser trallen helt fläckig ut, Som att ytskiktet släppt här och var.
# Väldigt mycket mer algpåväxt. Blir väldigt grön efter vintern.

Tyvärr känns det som att detta är en trall som kräver extremt mycket mer jobb.
Nu undrar man om man gått på århundrades bluff?
Är det någon som är nöjd med sin OrganoWood trall här på forumet?
Hur kan man marknadsföra detta som en trall som kräver "minimalt med underhåll"

Vad har man för rätt att reklamera denna trall till återförsäljaren?
Är det bara att knyta näven i fickan, riva bort skiten och köpa en vanlig tryckt trall.
Jag har lagt organowood för 3 år sida. År 2 bekostade Organowood en ¨behandling¨med Ångtvättbilen då vi också hade stor flisning - i år ser det än värre ut :( så det blir till att slipa o behandla , varje år.
inte så nöjd med materialet.
Peter
 
Jag ser fler och fler mörka fläckar på trallen:
Trall med flera gråa plank och en mörk fläck som kan tyda på röta, nära mitten på en plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är alltså på helt torr trall. Misstänker röta?
Blir det värre kanske jag får anledning att pröva den 10-åriga garantin (trallen är 4 år gammal).
Men som jag skrev ovan, fliskritning hade vi bara första säsongen, och i övrigt är vi nöjda (inga stickor, fin färg).
 
Organowood och den lite besläktade produkten Sioo-trall, har båda stora problem med kvalite på virket.
Många reklamationer väldigt ofta måste jag tyvärr säga.

Deras "Select Plus" som är deras finaste virke är max "ok".
 
  • Gilla
fredpro
  • Laddar…
S sulfobus skrev:
Jag ser fler och fler mörka fläckar på trallen:
[bild]

Detta är alltså på helt torr trall. Misstänker röta?
Blir det värre kanske jag får anledning att pröva den 10-åriga garantin (trallen är 4 år gammal).
Men som jag skrev ovan, fliskritning hade vi bara första säsongen, och i övrigt är vi nöjda (inga stickor, fin färg).
Ja det är röta. Vi har fått det på många ställen och överväger nu att byta ut efter bara 5 år. Dyrt, jobbigt och tråkigt. Men man får väl skylla sig själv att man vågat välja ny ”miljövänlig” teknik? Den 10-åriga garantin gäller bara för de skadade brädorna (efter mycket ansträngningar!), men det hjälper inte eftersom det är ingen bra lösning att få ett lapptäcke och ersätta fler och fler varje år.
 
  • Skadad träplanka med tecken på röta och en person som pekar på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv använt Organowood till mina odlingsbäddar då det som finns i vanligt tryckat trä eller andra träbehandlingar inte är lika bra för naturen och även oss ifall det utsöndras något i jorden.
Jag använda andrasorteringes takläckt till dem och behandlade dem med Organowood 1 och 2. Upplever inte alls samma problem som deras färdigbehandlade trall verkar ha. På den hyvlade sidan kan jag förvisso märka av lite flisning men det är verkligen inte samma problem på den hyvlade sidan.
Jag bor förvisso på landet och kan ju ha en betydelse ifall man bor närmare en stad då det finns en del föroreningar i regnet som kanske kan påverka hur bra det håller?
 
Hur har det gått? Vi funderar på att välja Organowood till ca 100kvm altan, men man blir lite tveksam när man hör att det är en hel del som haft problem...
 
R rsa skrev:
Hur har det gått? Vi funderar på att välja Organowood till ca 100kvm altan, men man blir lite tveksam när man hör att det är en hel del som haft problem...
Köp bra kärnfurutrall istället så kommer ni bli mer nöjda.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Både Organowood och kärnfurutrall blev mer än dubbelt så dyrt jämfört med traditionell impregnerad trall. Många som förespråkar de mer miljövänliga, men många som haft problem också. Vår trall ligger mycket nära marken och kommer troligtvis att utsättas för en hel del markfukt underifrån (blir ytterst lite ventilation) och då verkar det som att organo och kärnfuru kan få lite problem. Vi valde 34x145 IMP till slut.
 
Vi la för några månader sedan ett nytt bryggdäck med Organowoods nya kvalitet SILICIUM HT.
Bilden är tagen strax efter att trallen lades. Initialt var virket brunt med lite fläckar av kåda. Nu efter några månader har det redan såsom utlovats blivit mer silvergrått och mycket vackert. Det gamla nu utbytta bryggdäcket var vanligt tryckimpregnerat grönvirke som efter drygt 15 år var helt genomruttet och farligt att gå på. Så här långt är vi mycket nöjda med vårt nya bryggdäck av Organowood och ser med spänning fram emot kommande säsonger. Vi återkommer med rapporter.

256109635_1105109993567589_7269223817592235454_n.jpg
 
D Dig.Mint skrev:
Vi la för några månader sedan ett nytt bryggdäck med Organowoods nya kvalitet SILICIUM HT.
Bilden är tagen strax efter att trallen lades. Initialt var virket brunt med lite fläckar av kåda. Nu efter några månader har det redan såsom utlovats blivit mer silvergrått och mycket vackert. Det gamla nu utbytta bryggdäcket var vanligt tryckimpregnerat grönvirke som efter drygt 15 år var helt genomruttet och farligt att gå på. Så här långt är vi mycket nöjda med vårt nya bryggdäck av Organowood och ser med spänning fram emot kommande säsonger. Vi återkommer med rapporter.

[bild]
Är det ägaren själv av företaget
 
  • Haha
Smeafan
  • Laddar…
D Dig.Mint skrev:
Vi la för några månader sedan ett nytt bryggdäck med Organowoods nya kvalitet SILICIUM HT.
Bilden är tagen strax efter att trallen lades. Initialt var virket brunt med lite fläckar av kåda. Nu efter några månader har det redan såsom utlovats blivit mer silvergrått och mycket vackert. Det gamla nu utbytta bryggdäcket var vanligt tryckimpregnerat grönvirke som efter drygt 15 år var helt genomruttet och farligt att gå på. Så här långt är vi mycket nöjda med vårt nya bryggdäck av Organowood och ser med spänning fram emot kommande säsonger. Vi återkommer med rapporter.

[bild]
Vi hörs om 3-5 år! Hoppas verkligen att det håller !
 
B
Har en ytlig bekant som över en fika berättade att deras 6-7år (kan minnas fel) organowood skulle bytas ut, rutten.

Minns inte om garanti täckte det hela.
 
M maria01 skrev:
Är det ägaren själv av företaget
Nej, här ägs inga bolag. Men jag är intresserad av nya tekniker för att förlänga hållbarheten i trävirke. Jag lovar att återkomma löpande med rapporter om hur det går med den här nya metoden där virket är såväl värmebehandlat som impregnerat med kisel. Förhoppningsvis håller det bättre än det gjort för många andra i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.