Om du ska byta ut endast de delar som håller blindbotten på plats så går det bra att göra underifrån. Jag föreslår att du använder tryckimpregnerat virke när du ersätter dem.

I trådskaparens fall är hela bjälklaget förstört, så för honom blir det mycket mer omfattande.
 
ok.. dte var ju skönt att höra i mitt fall, mindre roligt för trådskaparen =/

fördelen är väl att han verkar veta vad han ska göra och slipper en ENORM kostnad på hantverkare. hoppas det går bra iallafall hoppas på lite bilder och info om färdig resultat! =)
 
visst bilder skall de komma....har redan rivigt ut allt...får leveransen med bjälklag på fredag och sedan är det planerat att alla bjälkar skall vara uppe på lördag och på söndag skall golvspån läggas. Tror att jag fick ett bra pris också hos en jag känner som jobbar på en stor byggvarujätte i södra sverige.

8 st 170*45 reglar i längder om 5,10 (klassade reglar han kallade dem stämplade..)
16 st balkskor i passande dim
64 st expanderbultar med heatmassa...?? Infästningsmassa från Hilti
samt golvspån 22 mm 25 kvm för totalt 3120:- inklusive transport
 
jon_h skrev:
Så om du inte tror att det är fukt i grunden, hur föklarar du mögelangreppen..? Och jag frågar igen, vad är orer?
orer är nog samma som "Strimmig trägnagare"

Troligen så har de balkarna varit fuktiga vid uppbyggnaden, de var snustorra.

Där möglet var så hade de satt igen ventílationen med attt bygga en stentrappa framför.

Denna trappa är nu borta och ersatt med en trätrappa så att luften kommer igenom. Samt jag har slagit upp ytterliggare två ventiler.
 
jon_h skrev:
Om du ska byta ut endast de delar som håller blindbotten på plats så går det bra att göra underifrån. Jag föreslår att du använder tryckimpregnerat virke när du ersätter dem.

I trådskaparens fall är hela bjälklaget förstört, så för honom blir det mycket mer omfattande.


Vad jag har hört ifrån kunniga hantverkare skall du ALDRIG bygga in impregnerat/behnadlat virke, detta pga att de ger ifrån sig "dålig lukt" och frigör kemikalier av något slag.

Och enligt samma kille så skall allt som består av "rikigt" trä endast vara obehandlat. eller behandlat med naturliga produkter....
 
Fisketorp skrev:
Tjena Mandg!

fint projekt du ska leka med =)

råkar ha funderingar på ett gammalt torp med liknande problem, så jag tänkte höra.

*River du ut inner golv och allt eller bryter du bara ut problemet underifrån?
*Orkar balkskorna hålla uppe tyngden(fästningen, finns det balkskor med lagom hål eller borrar du upp dem). lätt mycket smart med denna "procedur" så man får bättre CC.

Hade själv tänkte skaffa likadana bjälkar som finns i grunden och bara byta dem, men somsagt din ide är nog bättre och kanske tillåmed enklare =)

Jag river ut precis allt utom väggarna, just nu har jag 3,5 meter högt till taket i stugan :)

Tyckte att det var lika bra att slänga ut allt...Man vill ju inte riskera att någon "skit finns kvar"
 
Mikael_L
mandg skrev:
Jag river ut precis allt utom väggarna, just nu har jag 3,5 meter högt till taket i stugan :)
Du, nu kan det passa bra med en riktigt ordentlig och rejäl kristallkrona i taket... :D
 
Om du har någonting kvar kan du titta på Boracol 20, så det inte sprider sig, eller vad det gör. I förebyggande syfte. Kommer själv i helgen bryta upp ett golv, med många böner till han där uppe.. / Tanja
 
TanjaoMarkus skrev:
Om du har någonting kvar kan du titta på Boracol 20, så det inte sprider sig, eller vad det gör. I förebyggande syfte. Kommer själv i helgen bryta upp ett golv, med många böner till han där uppe.. / Tanja
Tack för tipset, skall ta en titt. Dock har jag inget av det befintliga kvar utan allt är utrivet.....men skall kolla på Boracol 20
 
Mikael_L skrev:
Du, nu kan det passa bra med en riktigt ordentlig och rejäl kristallkrona i taket... :D
Hade varit coolt...men det kan bli problem med de höga trösklarna på över 1 meter :)

men iof det är inte många som har fritidshus i platå utförande :)
 
mandg skrev:
Vad jag har hört ifrån kunniga hantverkare skall du ALDRIG bygga in impregnerat/behnadlat virke, detta pga att de ger ifrån sig "dålig lukt" och frigör kemikalier av något slag.

Och enligt samma kille så skall allt som består av "rikigt" trä endast vara obehandlat. eller behandlat med naturliga produkter....
Vi pratar inte om att bygga in tryckimpregnerat nu, utan att man har det under huset. Det är ganska gängse att göra så. Men blött tryckimpregnerat ska man inte bygga in, det är rätt. Då luktar det illa.
 
mandg skrev:
orer är nog samma som "Strimmig trägnagare"

Troligen så har de balkarna varit fuktiga vid uppbyggnaden, de var snustorra.

Där möglet var så hade de satt igen ventílationen med attt bygga en stentrappa framför.

Denna trappa är nu borta och ersatt med en trätrappa så att luften kommer igenom. Samt jag har slagit upp ytterliggare två ventiler.
Om det är angripet av strimmig trägnagare så har det varit förhöjd fukthalt i virket. Jag tycker definitivt att du ska lägga plast på marken.
 
jon_h skrev:
Om det är angripet av strimmig trägnagare så har det varit förhöjd fukthalt i virket. Jag tycker definitivt att du ska lägga plast på marken.
Satt o fungerade....kommer att lägga plast, samt täcka skarvar med silvertejp....


Men igentligen kan något berätta vad plasten gör för nytta?

Jag inser att plasten förhindrar att fukt skall tränga upp ifrån marken, men kommer det inte att tränga upp fukt i "sidorna" på plasten mot grunden? Och om jag nu får det tätt o bra så bör väl betonggrunden suga upp denna fukt istället och sedan fördelar denna sig i grunden?? eller är jag ute och cyklar?

Sen en liten fråga till..har stöttor som är byggda av betongblock som bär upp reglarna, skall dessa ligga ovan eller under plasten?
 
mandg skrev:
Satt o fungerade....kommer att lägga plast, samt täcka skarvar med silvertejp....


Men igentligen kan något berätta vad plasten gör för nytta?

Jag inser att plasten förhindrar att fukt skall tränga upp ifrån marken, men kommer det inte att tränga upp fukt i "sidorna" på plasten mot grunden? Och om jag nu får det tätt o bra så bör väl betonggrunden suga upp denna fukt istället och sedan fördelar denna sig i grunden?? eller är jag ute och cyklar?

Sen en liten fråga till..har stöttor som är byggda av betongblock som bär upp reglarna, skall dessa ligga ovan eller under plasten?
Man kan se det som att du har ett fat med vatten på. Ju större del av fatet som täcks över med folie, desto mindre blir avdunstningen. Och avdunstningen blir inte särskilt mycket större på den bit som inte täcks över. Är det torrare i marken så kommer i och för sig fukthalten öka i marken under plasten, och då kan det gå upp lite mer fukt i grunden. Men grunden i sig tål fukt, och avdunstningen från den inåt kryputrymmet blir ändå mindre än avdunstningen från marken hade blivit. Så summa sumarum får du lägre RF i luften under grunden, och det är det som du behöver.

Helst ska plasten ligga under stöttorna, men det är inte så vansinnigt noga.
 
jon_h skrev:
Man kan se det som att du har ett fat med vatten på. Ju större del av fatet som täcks över med folie, desto mindre blir avdunstningen. Och avdunstningen blir inte särskilt mycket större på den bit som inte täcks över. Är det torrare i marken så kommer i och för sig fukthalten öka i marken under plasten, och då kan det gå upp lite mer fukt i grunden. Men grunden i sig tål fukt, och avdunstningen från den inåt kryputrymmet blir ändå mindre än avdunstningen från marken hade blivit. Så summa sumarum får du lägre RF i luften under grunden, och det är det som du behöver.

Helst ska plasten ligga under stöttorna, men det är inte så vansinnigt noga.
Okej Tack för svaret, stöttorna är redan uttagna ifrån grunden, blir ju mycket lättare att lägga ut plast utan stöttorna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.