nikasp
Schwen92 Schwen92 skrev:
Typ 250 tusen :crysmile:
Vi har såna på jobbet. Funkar endast för telefonsamtal då man behöver ha det tyst. De är för tighta för att sitta och jobba i med dator. Gissar att luften blir kass ganska snabbt också.
 
P pmd skrev:
Många (de flesta?) konferensprogram kan lägga till en bakgrundsbild så det är inte alltid helt nödvändigt att städa bokhyllan bakom.
Jag la upp en bakgrundsbild med ett is- och snötäcke över havet utanför. Uppskattades av mina grekiska partners i ett 40-gradigt Aten.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte se att någon arbetsplats uppfyller grundläggande krav på ergonomi, med undantag förrMarlene bild till viss del. Skall man pilla en liten stund med räkningar så behöver ju kraven inte vara så stora, men då kan man väl lägga fram laptopen på köksbordet? Skall man sitta mer än 2t per dag behöver man en lösning som inte sliter på kroppen, ger dig huvudvärk och musarm.

Man bör ha:
En bakgrund i ungefär samma ton/belysning som skärmen, alltså inte fönster.
En bra höj- och sänkbar stol.
Ett inställbart bord som är tillräckligt djupt för att man skall kunna vila underarmarna på det när man arbetar med tangentbord/mus. Dvs armarna skall inte ”flyga” utanför kanten.
Bra arbetsbelysning.

Tex första lyxbilden är en mardröm. Marlenes bild har bra bra stol/bord men fönster bakom skärm. Under trappan är katastrof. Osv …
 
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
IKEAs höj- och sänkbara skrivbord är ganska bra och inte svindyra. Jag har dock endast tre månaders erfarenhet att luta mig på för att bedöma hållbarheten, så den återstår att se.
Har haft ikeas höj och sänkbara (motoriserat) i snart 8 år. Fungerar väldigt bra.

Håller för övrigt med kommentarerna kring ergonomin på bilderna. De flesta arrangemangen kommer ge skador på kropp förr eller senare. Speciellt alla "bygg en plats" som egentligen är att man mer eller mindre ställer in arbetsplatsen i en hylla...

Och. Glöm inte synergonomin. Den är minst lika viktig.

Som nörd som alltid haft att "datorrum" som hånats av vänner så är det spännande att det är högsta status att ha ett arbetsrum med ett riktigt skrivbord och stol. :D
 
  • Gilla
mattekholm och 2 till
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Jag kan inte se att någon arbetsplats uppfyller grundläggande krav på ergonomi, med undantag förrMarlene bild till viss del. Skall man pilla en liten stund med räkningar så behöver ju kraven inte vara så stora, men då kan man väl lägga fram laptopen på köksbordet? Skall man sitta mer än 2t per dag behöver man en lösning som inte sliter på kroppen, ger dig huvudvärk och musarm.

Man bör ha:
En bakgrund i ungefär samma ton/belysning som skärmen, alltså inte fönster.
En bra höj- och sänkbar stol.
Ett inställbart bord som är tillräckligt djupt för att man skall kunna vila underarmarna på det när man arbetar med tangentbord/mus. Dvs armarna skall inte ”flyga” utanför kanten.
Bra arbetsbelysning.

Tex första lyxbilden är en mardröm. Marlenes bild har bra bra stol/bord men fönster bakom skärm. Under trappan är katastrof. Osv …
Vad gäller bord tycker jag att det bästa är att ha ett datorbord som har en utdragbar skiva under stora bordsskivan. Då får man datorskärm(ar) på lagom höjd och tangentbordet på bekväm höjd för händerna.

Arbetsplatsen under trappen skulle bli acceptabel med en riktig kontorsstol och ett bättre datorbord. En bra stol är det viktigaste, tycker jag. I artikeln är det bara stolen på Marlenes bild som är bra (plus kanske den på första bilden, men den arbetsmiljön är ju en katastrof i övrigt).

På bilden med fönster bakom skärmen åtgärdar man problemet enkelt genom att dra ner gardinen …
 
Jag har tom höj och sänkbart bord här på landet, i höjt läge

Laptop på ett höj- och sänkbart bord med utsikt över en sjö och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Jag har sedan förra sommaren till stor del suttit hemma dagligen, för min del har det oftast blivit vid matrumsbordet eller köksbordet.
Tycker det överlag har fungerat bra, även om jag slopade min externa skärm när jag flyttade in till köket.
Strax innan sommaren fick jag klart sovrummen och kunde då använda det som står ledigt, tyvärr har jag ett lite för litet bord vilket är störigt när man ska husera 3Dmus, tangentbord och mus. Men trevligt med en extern skärm igen, även om jag gärna haft två som på kontoret.

Framtidsplanen är ett kontor i källaren med dubbla platser, så både jag och frun kan sitta där och jobba. Då jag ibland jobbar med större ritningar så kommer det vara gott om bordsyta :)
 
Ur ett proletärt perspektiv är det här med hemarbete intressant och vem som ska bära merkostnaderna.
På min förra arbetsplats (ett större läkemedelsföretag och innan Covid) blev jag i princip förbjuden att programmera hemma kvällstid för jobbets räkning för det var arbetsgivarens ansvar att se till att ergonomin var acceptabel. Det skulle till hembesök från ergonomikonsult, godkänd skärm, höj/sänkbart skrivbord och hej och hå.
Nu när alla varit tvungna att jobba hemifrån är det märkligt tyst...
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Sockerhög Sockerhög skrev:
Ur ett proletärt perspektiv är det här med hemarbete intressant och vem som ska bära merkostnaderna.
På min förra arbetsplats (ett större läkemedelsföretag och innan Covid) blev jag i princip förbjuden att programmera hemma kvällstid för jobbets räkning för det var arbetsgivarens ansvar att se till att ergonomin var acceptabel. Det skulle till hembesök från ergonomikonsult, godkänd skärm, höj/sänkbart skrivbord och hej och hå.
Nu när alla varit tvungna att jobba hemifrån är det märkligt tyst...
Har funderat på det där jag också, är så på min frus arvet, eller varit som du säger, hon jobbar i offentlig sektor.
Är friheten värd så pass mycket för den enskilda individen att den kan tänka sig blunda för vem som bär arbetsmiljöansvaret?
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Jag tror den frågan är för stor för att lösa. Det är inte bara stol och skärm, det är försäkring i trappan, brandutrymningsvägar, gratis kaffe, förmånsbeskattning av sjöutsikt, sexuella närmanden på arbetsplats mm
 
  • Haha
Enolf och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad gäller bord tycker jag att det bästa är att ha ett datorbord som har en utdragbar skiva under stora bordsskivan. Då får man datorskärm(ar) på lagom höjd och tangentbordet på bekväm höjd för händerna.

Arbetsplatsen under trappen skulle bli acceptabel med en riktig kontorsstol och ett bättre datorbord. En bra stol är det viktigaste, tycker jag. I artikeln är det bara stolen på Marlenes bild som är bra (plus kanske den på första bilden, men den arbetsmiljön är ju en katastrof i övrigt).

På bilden med fönster bakom skärmen åtgärdar man problemet enkelt genom att dra ner gardinen …
Bra kommentarer. Ja hur man ställer in sin arbetsplats är nästa steg. Jag har blivit instruerad så här:
1) ställ in stolshöjden först så att fötterna vilar bekvämt på golvet.
2) ställ in ev stöd för armbågarna så att de är bekväma.
3) justera bordshöjd så att armarna vilar ledigt på skivan.
4) skjut in tangentbord och mus så att hela underarmen få plats på skivan. Kan variera lite om stolen har stöd.
5) justera skärmen så att mitten är strax nedom ögonhöjd.

Så har man en fast köksstol är man rökt, likaså om bordshöjden är fix. Eller om bordet är för grunt. Eller om man har en laptop utan separat tangentbord eller inkopplad skärm. Osv.
 
elpaco elpaco skrev:
Bra kommentarer. Ja hur man ställer in sin arbetsplats är nästa steg. Jag har blivit instruerad så här:
1) ställ in stolshöjden först så att fötterna vilar bekvämt på golvet.
2) ställ in ev stöd för armbågarna så att de är bekväma.
3) justera bordshöjd så att armarna vilar ledigt på skivan.
4) skjut in tangentbord och mus så att hela underarmen få plats på skivan. Kan variera lite om stolen har stöd.
5) justera skärmen så att mitten är strax nedom ögonhöjd.

Så har man en fast köksstol är man rökt, likaså om bordshöjden är fix. Eller om bordet är för grunt. Eller om man har en laptop utan separat tangentbord eller inkopplad skärm. Osv.
Vi är nog många som är rökta... Min man och jag flyttade sommaren 2019 och hade naturligtvis ingen tanke på att välja boende utifrån två vuxnas ständiga hemarbete. Förstår verkligen alla som flyttat till större under pandemin, men själva är vi lite för snåla. Så ergonomin är klart bristfällig.
 
Gick tom och fixa vinlunch på landstället. Som att jobba på kontoret!

Lunch på ett bord vid en sjö med en vinflaska och ett glas, med personer som samtalar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
16386
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gick tom och fixa vinlunch på landstället. Som att jobba på kontoret!

[bild]
Ser gott ut, men trodde inte bricklunch var något för dig ;)
 
P peroande skrev:
Ser gott ut, men trodde inte bricklunch var något för dig ;)
Hehe, man tar seden dit man kommer. Var ett bra ställe faktist, kul de har ett bra ställe på ön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.