Allt fler arbetar hemifrån och det öppnar för funderingar kring hur man kan ordna med hemarbetsplatsen så att den blir funktionell och trivsam. På kontoret har man ju sällan personligt inflytande över arbetsplatsens utformning, men hemma kan du vara sin egen inredningsarkitekt.

Du kan läsa artikeln här: Ordna kontor hemma - olika sätt att göra plats för hemarbete
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Kör uteplatsen på landet som kontor just nu :)

Laptop öppen på kodningssida på ett uteplatsbord med utsikt över en sjö i lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker alltid det är för ljust och svårt att se på skärmen när jag försöker sitta ute och jobba. Har du några tips?
 
Att ha skärmen framför fönstret tycker jag är extremt tröttsamt för ögonen eftersom det är så ljust utanför att man ser dåligt vad som finns på skärmen.
Jag försökte också som Malmgren men det glittrade så mycket från det soldränkta havet att jag slutade med det. Det kör jag nu bara när jag vill framkalla avundsjukan. Sedan går jag in igen.
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken vad en sådan där "arbets-pod" kostar som är på bilden i artikeln.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker alltid det är för ljust och svårt att se på skärmen när jag försöker sitta ute och jobba. Har du några tips?
Idag var det inte så soligt men med markisen ute , ett par kvalitetssolisar med polariserande och skärmen på max brukar det fungera :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Störst utmaning är att få tillräcklig mottagning på mobila nätet för VPN och remote desktop :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Störst utmaning är att få tillräcklig mottagning på mobila nätet för VPN och remote desktop :)
Dra ner upplösningen på RDP och kör inte helskärm gör stor skillnad!
 
anders07 anders07 skrev:
Dra ner upplösningen på RDP och kör inte helskärm gör stor skillnad!
Svårt jobba då :)
 
A anis16 skrev:
Jag är lite nyfiken vad en sådan där "arbets-pod" kostar som är på bilden i artikeln.
Typ 250 tusen :crysmile:
 
P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker alltid det är för ljust och svårt att se på skärmen när jag försöker sitta ute och jobba. Har du några tips?
Två saker behöver vara uppfyllda för att det ska vara möjligt att arbeta utomhus med en laptop.

  1. Skugga.
  2. En riktigt ljusstark skärm. För mig fungerar det med en 5-6 år gammal MacBook Pro. Hur de nyare är vet jag inte.

Sen behöver man förstås en bra sittplats och eventuellt ett bord, men jag har suttit i en vilstol med datorn i knät, och drinken^H^H^H^H^H^Hcoca-cola-glaset på ett sidobord. Jag har inte behövt befatta mig med papper sen pandemin skickade hem alla från min arbetsplats i mars förra året.

Om det är för varmt kan man inte sitta ute.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Roger Nyström skrev:
Det är inte helt omöjligt att köpa begagnade höj- och sänkbara bord och det är väl värt besväret att försöka få tag i ett.
IKEAs höj- och sänkbara skrivbord är ganska bra och inte svindyra. Jag har dock endast tre månaders erfarenhet att luta mig på för att bedöma hållbarheten, så den återstår att se.
 
P
Många (de flesta?) konferensprogram kan lägga till en bakgrundsbild så det är inte alltid helt nödvändigt att städa bokhyllan bakom.
 
Med två gymnasieungdomar som också jobbade hemma så blev det inte riktigt rogivande att jobba hemma - snarare som ett kontorslandskap…;)

Ett garage under renovering fick justeras lite, arbetsbänken blev skrivbord. Notera kontorshundens liggplats på golvet:). Tillfällig kanonlösning som nog blir permanent. Bilen ryms ju lätt i garaget ändå.
 
  • Garage omvandlat till kontorsutrymme med arbetsbänk som skrivbord och en hundbädd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.