K KarlaK skrev:
De plogade aldrig vår tomt tidigare när det var annan ordförande och styrelse. Det är de senaste åren och de har inte pratat med oss om det utan bara kört rakt över oss. Det är en ganska stor yta så det blir ju dyrare och det finns plats för snö utan att köra rakt över vår tomt. Det är ont om besöksparkeringar och folk står trångt (många som gillar fordon och har 3-4 st), men så har det alltid varit. Vi är i alla fall trötta på att ha bilar på tomten (nära huset) och att både tomt och fastighet förvandlats till nån sorts allmänning. Jag har visat ordförande anläggningsbeslutet som är 40 år gammalt och tydligt visar var vägen slutar och vår tomt tar vid. Han verkar ha förstått det nu. Jag har fått besök av grannar och vänner till grannar som undrar varför det står en bil i vägen. De säger att de fått lov att stå där för ordföranden och sedan vänder de surt och stannar en stund borta vid hans hus. Men peppar peppar, de har inte återkommit. Får se vad som händer när jag flyttar bilen.
Fråga grannarna varför dom eller deras vänner inte kan parkera på deras tom istället?
 
S Skopan skrev:
Jag ville inte visa min okunnighet, så jag googlade omsorgsfullt detta uttryck. Det hjälpte inte. Vad är man om man är NIB:are?
Troligen NIMBY, Not In My BackYard.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du inte vill knacka på och prata med alla inblandande grannar kan du kanske skriva ett vänsällt brev och informera om hur det ligger till och att det kanske blivit ett litet missförstånd med vägföreningen osv….
Jag har nog pratat med alla nu men det är som om de inte vill förstå. De har blivit vana att använda tomten till allt möjligt. Felet är väl delvis vårt eftersom vi inte varit tillräckligt tydliga. Själv skulle jag aldrig använda annans mark utan att fråga. Ifjol var jag tydligare och det hjälpte inte. Nu står en bil i vägen så nu är det kanske övertydligt.
 
  • Älska
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Sätt upp en skylt om förbjuden parkering och se det som en chans att få lite extrapengar till jul? 😉
Kan man det?
 
K KarlaK skrev:
Jag har nog pratat med alla nu men det är som om de inte vill förstå. De har blivit vana att använda tomten till allt möjligt. Felet är väl delvis vårt eftersom vi inte varit tillräckligt tydliga. Själv skulle jag aldrig använda annans mark utan att fråga. Ifjol var jag tydligare och det hjälpte inte. Nu står en bil i vägen så nu är det kanske övertydligt.
Men är det tomt eller mark du avser? Kan du inte lägga in ett flygfoto på området?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Fråga grannarna varför dom eller deras vänner inte kan parkera på deras tom istället?
Tror de har planerat hur de ska använda vår tomt på vägföreningens möten eller bara pratat ihop sig. Inga av oss gamla har varit med där på ett tag eftersom det funkat bra. Ny ordförande och styrelse saknar kunskap och känner inte till platsens historia. Hade en granne frågat vänligt och kanske erbjudit något för att stå på tomten lite då och då hade vi knappast klagat. Det har folk fått göra förut. Det är beteendet att tro att man äger allt och kan göra som man vill som gör mig bestämd.
 
  • Gilla
  • Älska
SueSue och 5 till
  • Laddar…
K KarlaK skrev:
Tror de har planerat hur de ska använda vår tomt på vägföreningens möten eller bara pratat ihop sig. Inga av oss gamla har varit med där på ett tag eftersom det funkat bra. Ny ordförande och styrelse saknar kunskap och känner inte till platsens historia. Hade en granne frågat vänligt och kanske erbjudit något för att stå på tomten lite då och då hade vi knappast klagat. Det har folk fått göra förut. Det är beteendet att tro att man äger allt och kan göra som man vill som gör mig bestämd.
Fråga om du kan ställa den gamla volvon på deras tomt och se vad du får för svar.
 
  • Gilla
  • Haha
INTP och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men är det tomt eller mark du avser? Kan du inte lägga in ett flygfoto på området?
De kör över tomt (nära huset ca 10 meter) och använder både mark (längre bort) och tomt.
 
  • Ledsen
Solvide
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Fråga om du kan ställa den gamla volvon på deras tomt och se vad du får för svar.
Ja egentligen har vi kanske rätt till det men det vet de inte om. Många hus är ursprungligen avstyckade från vår fastighet och vi har kvar servitut/samfölligheter över markerna för att garantera väg till huset. Men då måste man titta på gamla kartor. Jag vet det tack vare äldre släktingar. Men vi vill bara vara ifred och ha lugn och ro.
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 1 till
  • Laddar…
K KarlaK skrev:
Ja egentligen har vi kanske rätt till det men det vet de inte om. Många hus är ursprungligen avstyckade från vår fastighet och vi har kvar servitut/samfölligheter över markerna för att garantera väg till huset. Men då måste man titta på gamla kartor. Jag vet det tack vare äldre släktingar. Men vi vill bara vara ifred och ha lugn och ro.
Menade att du ska fråga med ironi, så dom förstår att det är din tomt dom parkerarr på och sedan fråga tex varför det inte gäller åt båda hållen om dom anser sig kunna parkera på andras tomter.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K KarlaK skrev:
De kör över tomt (nära huset ca 10 meter) och använder både mark (längre bort) och tomt.
Generellt så får man köra på vägar som ligger öppna för trafik. Så om ni har en väg som går genom er fastighet så får ni skylta att fordonstrafik är förbjudet, blockera den eller prata med de personer som kör där för att hindra detta.

Parkering vid vägkanten är också tillåten om det inte skyltas att så inte är fallet.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Generellt så får man köra på vägar som ligger öppna för trafik. Så om ni har en väg som går genom er fastighet så får ni skylta att fordonstrafik är förbjudet, blockera den eller prata med de personer som kör där för att hindra detta.

Parkering vid vägkanten är också tillåten om det inte skyltas att så inte är fallet.
Vägen som vägföreningen förvaltar upphör vid vår tomtgräns, sedan kommer vår egen privata väg som vi vänder och parkerar på framför huset och bortanför den (måste köra över vår tomt) finns ett fält på vår mark som grannarna använder. Kanske enklare sätta upp skylt än att ställa en Volvo där. Ska fundera på det😆
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Menade att du ska fråga med ironi, så dom förstår att det är din tomt dom parkerarr på och sedan fråga tex varför det inte gäller åt båda hållen om dom anser sig kunna parkera på andras tomter.
Jag har varit ironiskt men de tycker bara jag är galen då. De fattar inte.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K KarlaK skrev:
Vägen som vägföreningen förvaltar upphör vid vår tomtgräns, sedan kommer vår egen privata väg som vi vänder och parkerar på framför huset och bortanför den (måste köra över vår tomt) finns ett fält på vår mark som grannarna använder. Kanske enklare sätta upp skylt än att ställa en Volvo där. Ska fundera på det😆
GA ger delägarna en rätt att använda vägen. Denna rätt kan inte tas ifrån delägarna.

Men även om era grannar inte har en rätt att köra på er väg som inte är en del av GA så finns inget förbud förrän ni skyltar om det eller berättar det för dem.
 
K KarlaK skrev:
Kan man det?
Jajamen, se bara till att uppfylla kraven (tydligt skyltat, villkoren tillgängliga m m).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.