Nu vet jag inte om soundbaren finns i flera versioner, men jag har för mig att den modellen har två digitala ingångar (Coax digital input/Optical digtal input - toslink) som delar "source 2" anslutningen.

Du borde kunna koppla den direkt via optisk kabel och slipper adaptern samt får då nästan säkert
bättre ljud och kanske även stöd för 2.1 ljud.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Omvandlaren är den svaga punkten. Allt ljud i källan är digitalt. Sen måste dat någonstans i källan alltid bli analogt innan ljudet hamnar i högtalarmembranet. Dugital till analogogomvandlingen är krävande. Förr var det inte ocanligt med att folk köpte speciella da omvandlare för att förbättra ljudet från cd spelaren, då många tyckte de inbyggda var för kassa. Med det sagt så är generellt en kona omvandlare ok för de flesta men sällan bra. Och som många sagt hanterar normalt bara 2 kanaler. Tv inbyggda da omvandlare som används mot hörlursutgången är generellt bra och givetvis anpassad för tvn signal. Men generellt skulle jag säga att da omvandlaren i en förstärkare generellt ör betydligt bättre. Därför vör mab alltid försöka gå digitalt hela vägen till förstärkaren. Dessutom en förutsättning för att få med multikaanl surround mm. Sb16 ser ut att ha en optisk ingång enligt manualen. Dubbelchecka om det är så. Annars kanske det inte är en sb16, eller en tidigare version. Minnrekonmendation ör att i så fall skaffa en digital omvandlare från optisk till coaxial. Den är också billig, men förstör/påverkar inte signalen. Den gör bara om optiska signaler till elektriska, men sama ettor och nollor.

Ps är det kort avstånd behövs ingen dyr digital coax kabel. Använd en vanlig ljud rca kabel. Har du en lite bättre rca kabel än den vanliga röd/vita som följer med så är det i praktiken samma sak som en specifik coax kabel (skärmad coax 75ohm)
 
S SueCia skrev:
Optisk ljudöverföring är väl iofs alltid sämre än analog, men det ska inte vara sådär stor skillnad. Buktigt ljud kan det ofta bli om man har fel ljudbild inställd, alltså 5.1, 7.2, 2.0 eller vad du nu har.
Använder man optisk så avgörs kvaliteten av omvandlaren i den enhet du kopplar in den i. Normalt gör man det i en A/V receiver. De har generellt betydligt bättre ljudkomponenter än en TV, så med undantag av lösningar som TS valt att nyttja en billig omvandlare så är optisk ut i de flesta fall bäst resultat. Optisk i sig är mycket bättre än analogt. Dels att den kan överföra fler kanaler. men även att den inte utsätts för störningar, som jord brum, enheterna blir galvaniskt åtskilda.
 
Unikt namn
Dracula Dracula skrev:
harmand kardon sb16, gammal. rca-in och coaxial-in. Ej blåtand, inget annat heller. Ingen fjärr heller.
Det borde finnas en optisk ingång i manualen man hittar på webben.
Handbokssida för Harman Kardon SB 16 med markering kring optisk digital ingång på baksidespanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.