pelle242 skrev:
Kan ni som inte gillar golvvärme eller tycker det är "tjafs" utveckla varför? För mig är radiatorer något som hör hemma med gamla oljepannor och inget jag skulle komma på tanken att ha i ett nybyggt hus.
Det var jag som skrev
Ingen golvvärme eller så'nt "tjafs" [bild]
Men jag menade det lite skämtsamt, som något onödigt ungefär.

Jag har varken golvvärme eller radiatorer.

Jag har en kamin, och sedan februari i år (huset är tre år gammalt) en luft/luft-värmepump, som var igång februari till mars.
Sedan april är ingen värme inkopplad. Nu har vi 21 - 23°C inomhus.
Får kanske starta värmepumpen i november :)
Värmen skapas av människor, kyl, frys, ugn och annat sådant som brukar kallas för "hushållsel".
Ett FTX-aggregat ser till att vi inte ventilerar bort värmen i onödan.

Så vad vill jag ha sagt?
Jo, tråden handlar ju om "Optimal uppvärmning".
Och i mitt fall är det alltså ingen uppvärmning alls, utom ett litet tillskott av en LLVP under de kallaste vintermånaderna.

Men jag bor som sagt i södra Halland, i ett nybyggt, välisolerat hus.
Längre norrut är naturligtvis förhållandena annorlunda.

Och en sak till: Jag har inte klinkergolv i badrum och dusch utan plastmatta.
Så det går att gå barfora utan att man måste värma upp golven.
Om jag hade haft golvvärme nu hade jag ju behövt kyla ner rumsluften!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
Om man bygger hus nu skulle jag välja golvvärme eftersom den accepterar lägre temperatur på vattnet. Jag ser en framtid när värmepumpar blir billigare och energipriset (vintertid) stiger. (Kanske ersätts värmepumpen av peltierelement men samma energiprincip gäller.) Då blir det lönsamt att ha två värmepumpar som värmer huset och varmvattnet separat. Förutsättningen för att det skall bli lönsamt är ju att man kan hålla en låg temperatur på vattnet till golvvärmen. Radiatorer har sämre möjligheter att fungera väl med låg vattentemperatur.


Bergvärme har den fantastiska fördelen att man kan utnyttja frikyla från berget på sommaren. Även om det är en stor investeringskostnad så är det en bra teknisk lösning som säkert höjer husets värde.
Eventuellt är frikylan en finess som kommer att vara helt bortkastad på lång sikt om solceller blir riktigt billiga så att elkostnaden för AC på sommaren blir försumbar. Kanske får vi negativt elpris soliga dagar precis som Danmark haft negativt elpris vissa blåsiga dagar.


I vilket fall tycker jag att det är viktigt att tänka på olika framtidsscenarier och kostnaden för uppvärmning och underhåll under husets hela livstid. Var och en får givetvis ha sina egna teorier om framtida teknik och energipriser, så besluten kan bli olika på grund av detta. Vattenburen golvvärme är ett exempel på något som är billigt att installera vid byggnation av huset, men nästan omöjligt att eftermontera. Den låga vattentemperaturen är sannolikt en stor framtida fördel. Det kan mycket väl vara så att det blir optimalt att ha golvvärme och komplettera med en direktverkande elradiator under enstaka fönster som slås på automatiskt när någon är i närheten.
 
Jag har bott i ett tvåvåningshus byggt -83 men rätt välisolerat för att vara från den tiden. Hela uppvärmningen sköttes året runt med en vedkamin på nedervåningen och värmen spreds bra i hela huset. kanske delvis tack vare FTX ventilationen.
Så pratet om att den vedkamin inte gör nåt för uppvärmningen känns för mig absurt.

Angående golvvärme, hur mycket extra isolering kräver boverket i golven? Nån som vet? Kanske aktuellt när jag bygger ut. iaf i badrummet.

Mvh
 
Vet inte helt om vart jag läste det men på någon sida så skrevs det att det var minimum 150mm isolering under golvvärmen.

Som ni säger så kan det ju vara ganska omöjligt att installera golvvärme i eftertid.
Men totalt omöjligt är det inte, om man då inte har en gjuten platta på mark. Då kan det bli svårt.
Jag kommer installera det på mitt bad, nu i eftertid snart. :) Men min stuga står ju på plintar. Så kök och bad får installerad golvvärme underifrån. Skall i alla fall kolla om det går. :)
 
Jag har i våras i samband med golvbyte eftermonterat golvvärme i hela huset. Har träbjälklag och golvet blev totalt 39mm högre.
 
Redigerat:
Dom gjorde det med Legalett vad? Menar också jag har sätt den tråden..
Värkar ju smart med tanke på att man inte behöver att oroa sig för hål på vattenslangar.. :)
http://www.legalett.se/index.html
 
Vi har precis installerat en täljstensugn i källaren som löser värmen där och även en del upp i markplan. Visst får man stå ut med lite "bös" på golvet, men har man inga problem med det så är det ett ypperligt alternativ tycker jag.

Att tänka på vid golvvärme är ju vad händer vid problem. Flera försäkringsbolag har ju lagt in att det är en självrisk per skada på golvvärmeslingan. Här i örebro var det en som hade 32brott på slingan i samband med att huset satte sig. Slingan var nedgjuten. Visst får man tänka komfort, men praktiskt är det inte när ngt behöver bytas ut. Gäller det vattenburen värme så tycker jag radiatorer är ett klart godkänt alternativ. Sen hur man får värmen är mycket en smaksak och beror på möjligheterna till exempelvis bergvärme. Har ett hus som är byggt för direkt-El, men har nu totalt tre eldstäder i det. Lite bök och kan kännas trist ibland att elda överallt men sjuttsingen vad skön värme det är. Jag är såld på den lösningen.
 
Golvvärme (vattenburen) kan man ha där det blir fuktiga golv som behöver torkas upp, som i entréhallen, badrum och kanske i kök för att det är svårt att placera radiatorer när man har köksskåp. Moderna radiatorer jobbar också med låga temperaturer och är alltså anpassade för värmepumpar. Radiatorer med termostat ger betydligt jämnare temperaturer och framförallt verklig möjlighet till varierade rumstemperaturer i olika rum. Det är definitivt första valet i sovrum.
Alldeles oavsett värmekälla man sedan anser lämplig, beroende på total förbrukning, geografisk placering och fysiska förutsättningar, så skall det vara ett vattenburet värmesystem i ett nytt hus. Då har man alla möjligheter att byta eller välja mellan bergvärme, markvärme, pellets- eller vedeldad vattenmantlad kamin/kakelugn, samt SOLFÅNGARE! Den investeringen är betald på mindre än 5-år, med rätt tak. (Behövs bara 7-8 kvm för en normal villa.)
Bygger man nytt är det lika viktigt med ett bra klimatskal, isolering, köldbryggor och lufttätt, bra fönster.

Sedan glömmer de allra flesta bort att det är varmt på sommaren.... Vänd inte alla fönster åt söder! Eftermiddags- och kvällssolen är bättre att ta tillvara. Då pratar vi gratisenergi även på höst, vinter och vår.
 
Solfångare lönar sig sällan. För de flesta blir det en förlustaffär.
Vattenburet system ska man absolut ha i ett nybygge men ETT värmesystem, förmodligen bergvärme räcker.
Är inte intressant "att byta eller välja mellan bergvärme, markvärme, pellets- eller vedeldad vattenmantlad kamin/kakelugn, samt SOLFÅNGARE!"
 
Vid nybygge så skulle nog jag vilja hävda att det inte finns något som ger mest "bang for the bucks" än FLVP.

Kanske lite högre driftskostnad än bergvärme men initialkostnaden är ju rejält lägre, dessutom löser det ju ventilationen.
 
Johanpelle, vem har sagt att man ska ha alla?! Beroende på förutsättningarna väljer man ju ett av alternativen, som huvudkällan. Alltid byggt runt en ackumulatortank. Sedan bör man ju om förutsättningarna finns även komplettera med solfångare. FÖR ATT DET LÖNAR SIG. Som du säger, räkna själv med penna och papper (Räkna på livslängden). Många vill kunna elda för att det är mysigt. Men också för att man då har ett alternativ om strömmen går, vilket händer relativt ofta för många i detta land. Bergvärme är ca 100.000:- dyrare en en luft/vattenpump. Hur länge håller den? Har du hunnit få igen besparingen i jämförelse med andra alternativ? Kanske? Kanske inte? Alla har olika förutsättningar och krav på bekvämlighet. Så låt oss konstatera att det finns olika alternativ där ute just för att vi alla är olika och har olika förutsättningar.
 
peternicklas
Bytade ut alla våra element mot golvvärme för några år sedan. Satte även in en luft/vatten pump i kombo med en gaspanna. Lägre förbkrukning räknat till värmeenergi, härligt vamra golv OCH man slipper de fula elementen. Aldrig ett hus utan golvvärme. Temperaturen pendlar runt +- 1-2 grader och golvvärmen reagerar snabbt. Nu ligger vår golvvärme i ett träbjälklag. Har även golvvärme i ett betongbjälklag och även där fungerar det mycket bra.
 
Uppvärmningssystem är ett område som engagerar många och det finns många olika åsikter om vad som är bäst. Dessutom verkar många vara mycket intresserade av sina uppvärmningssystem, ta tex många vedeldare där vedhanteringen och eldningen nästan kan liknas vid en religion.
Områdets komplexitet gör att jag anser att vi ska akta oss för att skriva inlägg av typen "så här är det, punkt slut!" utan istället framföra våra åsikter på ett mer nyanserat sätt, det blir ett trevligare debattklimat här på forumet då.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
magnus-villamer och 4 till
  • Laddar…
Jag har redigerat och raderat lite onödigt hårda inlägg.
/Moderator
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.