Bra sagt Ella, jag håller helt med.
 
Annaman skrev:
Du verkar inte haft barn, de gillar trappor men är brådmogna så man måste ha galler, eller riskera skador.
Jodå. Som jag ser det kan överdrivna försiktighetsåtgärder (därmed inte sagt att en trappgrind är det) få rakt motsatt effekt. Ett barn som alltid bärs lär sig aldrig gå.
 
Langbein
Ksund skrev:
Enligt en vetenskaplig studie gjord i Chicago 1986 (The mortality of childhood falls), så stod fallolyckor för 5,9% av barns dödsfall där snabb fysisk skada var inblandad (alltså, sjukdomar inte medräknade). Av dessa fallolyckor var dock de allra flesta från höga höjder eller från möbler, såsom stolar, höga barnstolar, säng och så vidare. Endast 9% av falldödsolyckorna berodde på fall i trappa. Det innebär att ca 0,5% av alla barn som dog av fysiska skador dog av fall i trappa, och troligen var det rätt få som hade grind i sin trappa på den tiden.

Jaja, detta är bara en studie och det kan förstås vara helt annorlunda i Sverige, men jag har svårt att tro att en trappa med grind (även om de glöms ibland) skulle vara någon av barnets större faror. Fall från stol, bord eller barnvagn känns i varje fall inte som en mindre risk, och i varje fall stol och bord har nog de flesta tänkt att ha i sina hus.
Men handikapp är nästan värre.
Allt har sina för o nackdelar så det jämnar ut sig, liksom var man ska bo, vi har ex. fundrat på España.
Jodå vi är skraja nu när hon kommit i klätteråldern.
 
Langbein
Ella skrev:
Jag är övertygad om att det är mycket i ett hem som är betydligt farligare för barn än trappan. El till exempel... Av de olyckor med barn och trappor som sker beror nog de allra flesta på ren försumlighet från någon vuxens sida, t ex när barn kör ut med gåstol för trappen. Med lite vanligt sunt förnuft kan dessa olyckor undvikas.

Sedan är det så, vare sig vi vill det eller inte, att vi inte kan skydda våra barn från alla faror. De är helt enkelt en del av livet!
Ja det ska göra lite ont men gå över snabbt. Ofta gnäll är mest psykist och går över snabbt med rätt kram.
 
Langbein
Don Tom skrev:
Jodå. Som jag ser det kan överdrivna försiktighetsåtgärder (därmed inte sagt att en trappgrind är det) få rakt motsatt effekt. Ett barn som alltid bärs lär sig aldrig gå.
Man bär inte gärna barn de är för tunga :p
 
Börja med att bygga ett rum i mitten. 365 mm tjocka stenväggar utan fönster, helt släta och fixa med belysningen med ett lysrör. Dörren bör endast kunnas öppnas utifrån.

Lägg sedan madrasser på golvet och klä väggarna med ett mjukt material.

Kalla detta sedan ditt barnrum och börja bygga ditt hus runt detta.
 
Langbein
Conan skrev:
Börja med att bygga ett rum i mitten. 365 mm tjocka stenväggar utan fönster, helt släta och fixa med belysningen med ett lysrör. Dörren bör endast kunnas öppnas utifrån.

Lägg sedan madrasser på golvet och klä väggarna med ett mjukt material.

Kalla detta sedan ditt barnrum och börja bygga ditt hus runt detta.

Är rum som ditt barnvänligt ::) ???
 
Nej, men man kan kalla sån rum "föräldrarvänlig". DU slipper oroa dej för DINA barn ;).
gaia
 
DU slipper oroa dej för DINA barn
Så kanske man kan se det. Eftersom man vet att de då blir helt förstörda så behöver man ju inte oroa sig för det längre ;)
 
pillan71 skrev:
Vet din fru om att du vill sitta på kontoret och spana på tjejjer? :surprised: Hade min man velat det hade jag slängt ut honom. :-X

/ Pernilla
Hmm.... han har säkert sagt att han inte vill det va? Hoho... ;)
 
Langbein
gaia skrev:
Nej, men man kan kalla sån rum "föräldrarvänlig". DU slipper oroa dej för DINA barn ;).
gaia
Ja det lär sova bra, väcks för lätt nu
 
Langbein
pillan71 skrev:
Jag har två barn och båda har fått lära sig att gå i trappan i vårt hus. De har aldrig trillat eller skadat sig i trappan. Båda har också klättrat på möbler, lillan hoppade från ett matsalsbord när hon var 1.5 år. Jag förstår att du vill skydda ditt barn, men överbeskydda det inte, han/hon lär sig allt han/hon behöver. Och det här med att bära, jag kan bära min son uppför trappan, han är 6 år och väger 18 kg, jag väger 50kg och är inte stark.



Vet din fru om att du vill sitta på kontoret och spana på tjejjer?  :surprised:  Hade min man velat det hade jag slängt ut honom. :-X

/ Pernilla
Jag spanar på allt om jag hinner, tjejer finns knappt några och hon vet om det.
 
Langbein
MathiasS skrev:
Hmm.... han har säkert sagt att han inte vill det va? Hoho...  ;)
Måste vara bättre än att spana efter pojkar 8)
 
Läge för at stänga denna tråd snart? :p

Annaman, om du är rädd för att skada dig (igen) eller att ditt barn ska skada sig i trappa, så bygger du vel inte trappa - särskilt eftersom du inte litar på dig själv ifht att stänga grinden. Så kan "vi andre" bygge trappa om vi vil/måste. Sedan får vi tänka på alla andra möjliga och omöjliga sätt som barn kan skada sig i hemmet, och minimera riskerna för dom alvarliga.

mvh hanneli
 
Langbein
hanneli skrev:
Läge för at stänga denna tråd snart?  :p  

Annaman, om du är rädd för att skada dig (igen) eller att ditt barn ska skada sig i trappa, så bygger du vel inte trappa -  särskilt eftersom du inte litar på dig själv ifht att stänga grinden. Så kan "vi andre" bygge trappa om vi vil/måste. Sedan får vi tänka på alla andra möjliga och omöjliga sätt som barn kan skada sig i hemmet, och minimera riskerna för dom alvarliga.

mvh hanneli
Fall i trapp påstås vara väldigt vanligt, hur farligt var frågan då man tydligen kan dö av det. Enplanshus är bäst men får sällan plats i centralorter, om man vill bo stort. Eftersom folk är så rädda sätts grindar både uppe och nere. De kan glömmas öppna och barn kan lära sig att öppna. Att slarva så ett barn skadas borde snudd på vara straffbart men man få ju straff om de skadas.

Jag tror risken för olycka är liten, värre nu är klättrande på stolar. Men om en glömmer stänga en grind, lär det bli dålig stämning hemma om barnet skadas.

Tråden självdör när ingen skriver, sånt behöver du inte oroa dig över 8)

Nu ska jag fråga om Carport ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.