När vinden ligger på i en viss riktning eller det blir riktigt kallt ute så har jag haft lite problem med golvdrag just där jag har min dator.
Inte mycket men tillräckligt för att vara irriterande och varje gång tänker man att det där får jag öppna och kolla upp i sommar.
Varje sommar har man något viktigare för sig och nästa vinter tänker man samma sak igen.

Iom att det är ett hus på plintar så har jag misstänkt en springa i isoleringen eller att den har sjunkit ihop lite för mycket.
Det ska ju ligga 200 mm i golvet och 145 i väggen så dåligt isolerat är det ju inte.

När det återigen vart kallt om fötterna för några dagar sen så fick jag helt enkelt nog. Tack vare det varma vädret ute så går det ju faktiskt bra att ha halvöppna väggar och även att klara sig utan element i rummet en dag eller två.
Golvlistena var lätta att få bort och med hjälp av en kopia på en Fein multimster gick det ju att bara lätta på taklisten och sen kapa spikarna rakt av. Iom det fick jag ned även taklisten hel.
De befintliga spånskivorna skulle ju ändå väck så där var det bara våld som gällde.

Efter att första skivan var förpassad till sophögen så fick mysteriet sin förklaring. Byggarna hadde helt enkelt varit lite för snåla med ångspärren. Istället för att dra ned den över bottenregeln och häfta fast den ordentligt så vr den lös och med max 5 mm överlapp mot regeln. Mot trossboten finns det ingen ångspärr alls så därifrån kunde kalluften vandra rakt in.

Nu tänker jag göra som följande om inte någon skriker högt ;)

Bort med den dåliga ångspärren.
dit med 120 mm liggande isolering
Ny ångspärr, den här gången fäst mot innegolvet så att det blir tätt där. iom tillägsisoleringen kan ju luft från trossbotten gå upp i väggen på utsidan om ångspärren istället.
45 mm stående isolering samt installationsutrymme.
Osb eller plywood
Gips.

Nu ska det väl vara tusan om jag itne får varma fötter i framtiden
 
Alltså, ångspärren ska inte agera vindspärr. Ty, glasull, som jag antar att du har, gör fäga nytta som isolering om det blåser rätt in. Det är som att naken ta på sig en stickad ylletröja och gå ut i snålblåst. Den värmer inte mycket då ;) Ska det bli bra, och isoleringen ska göra nytta, måste det vara vindtätt från utsidan. Där bör finnas vindpapp e.dyl. Snickarna har nog snålat där med. Hur gammalt är huset?
 
Den här delen är byggd 96 så de använde asfaboard som vindspärr och det ser rätt ut när jag kollade den.
Däremot kommer jag inte åt att kolla trossbotten helt utan att öppna upp utifrån och det är det ju inte riktigt väder för :) men jag vet ju att det inte finns ångspärr där så jag misstänker att det till viss del kan vara så att det sugs in luft den vägen.
 
Ja, får du ordning på det där så det blir vindtätt från utsidan, så får du säkert varmare golv. Det är ett ganska vanligt problem på äldre hus med sågspån i bjälklagen, där spånen sjunker ihop och det blir en spalt på några centimeter mellan spån och golv. Där blåser kalluften ofta rakt in, långt in under govlet, och det blir iskallt.
 
Jo, här är det ju stenull dock.
men ja efter att ha varit där och känt en del så har jag hittat en "tunnel" där det kommer en hel del kallluft så den ska jag allt täppa till med en spillbit isolering.
Sen blir ju luftflödet ändrat så att istället för att gå rätt in så hamnar det nu bakom ångspären plus 45 mm isolering så jag hoppas att det ska hjälpa lite alltid.
Sen är priskriget mellan byggmax och bauhaus nästan komiskt. Det skiljde mindre än en krona på 2700 i matrial ....
 
Ja, men bauhaus är inte att lite på i det avseendet. Dom är väldigt selektiva i vad som är billigt. Jag köpte Proflex golvlim häromsistens. 985:- på K-rauta 1500 på Bauhaus. Som tur är har dom prisgaranti. Så det blev till sist drygt 800:-/st på bauhaus. Det gäller att ha ögonen med sig. Liknande noterade jag på tätskikt för badrum. Många kollar tydligen vad själva folien kostar, och går sedan på det. Men sen är bauhaus tätmembran nästan dubbelt så dyrt som konkurrenterna som säljer exakt samma, från samma tillverkare, men under annat namn.
 
Jo det var samma sak med en låsbygel jag skulle ha. Bauhaus var nog dyrast men tack vare prisgarantin så vart det ett riktigt bra pris :)

120 mm liggande reglar uppe. 120 isoleringen på plats oh nu håller jag på att ångspärra
 
Det kommer att bli varmt och gött där :)
 
Jag hoppas det :)
Glömde säga att vanlga clas ohlson torx-bits är för klena när man ska dra 6X200 skruv med en Makita.... 5 bits förbrukade hittills
Ångspärren på plats. Tätat alla skarvar med massor av tejp plus att kanterna mot befintliga väggar är fogade med latexfog plus klämda med 45X45 reglar.
Reglat upp med 45X45 för installationutrymmet också.
I morgon blir det sätta 45 mm isoleringen plus OSB och gips.
Visst ska det vara lite mellanrum mellan OSB skivorna?
 
Ja du, nu blev jag osäker, men det vetesjutton om det inte ska vara någon millimeter eller två. Det skadar i alla fall inte att ha det, gipsen kommer ju ovanpå se. Ska man vara noggrann ska det vara glapp mellan gipsskivorna också, där spackel ska in.

SJälv är jag just nu i full färd med att slipa det nåtade golvet i badrummet. Är bara nere för en kort drickapaus, som blev lite för lång. På't igen :)
 
Jo, skulle bara tipsa om festools nya superpraktiska bitshållare med fem bits i, passar perfekt att clipsa i fickan eller limma fast på dragaren. Finns i några olika varianter med torx, pz eller blandat. Rekommenderas mycket varmt.
 
mats_o skrev:
Jag hoppas det :)
Glömde säga att vanlga clas ohlson torx-bits är för klena när man ska dra 6X200 skruv med en Makita.... 5 bits förbrukade hittills
Ångspärren på plats. Tätat alla skarvar med massor av tejp plus att kanterna mot befintliga väggar är fogade med latexfog plus klämda med 45X45 reglar.
Reglat upp med 45X45 för installationutrymmet också.
I morgon blir det sätta 45 mm isoleringen plus OSB och gips.
Visst ska det vara lite mellanrum mellan OSB skivorna?
Billiga bits (och av någon anledning oftast torx-bits) går ju sönder direkt man tittar på dem! Köpte bits, tror det var på classe förra sommaren. Skruvade i lite längre träskruv med t25 skalle. Tror att en bits höll i 5-10 skruvar, sedan var bitsen kass...

Jag har aldrig haft mellanrum mellan osbskivorna, men visst, det låter logiskt. Trä kan ju röra lite på sig. Frågan är dock om det har någon effekt när skivorna är fastskruvade.

Mvh

Stefan
 
T-25 bits 200 mm skruv och en makita 442 var en mindre bra kombo som sagt. Fjomp sa det så var bitset i tre-fyra delar
 
mats_o skrev:
...Visst ska det vara lite mellanrum mellan OSB skivorna?
En 1200 OSB-skiva 1197mm. OSB-skivorna är 3 millimeter smalare just för att expansionsutrymme ska finnas.
 
Tackar. Så vart det också monterat.
Nu har jag precis skruvat upp gipsen också.
Resultat så här långt. Dragfritt vid golvet och elementet sänkt ett steg. Detta trots att det har blivt 6 grader kallare ute sen bygget började
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.