GK100 skrev:
Ser ut som att du kan konfigurera open signalen på fyra olika sätt och alla innebär att impuls på den används både för öppna-stäng. Så du ska inte använda stop ingången om du inte har något klämskydd eller annat "nödstopp" den har inte med stängningen att göra.
13th Marine skrev:
Databladet är inte jättetydligt med hur det funkar.

En gissning skulle vara att en puls på "open" öppnar grinden om den är stängd, om grinden är öppen så stängs den igen. Det verkar även finnas ett automatiskt läge där grinden stänger sig själv efter en viss stund.

Men har du motorn och nyckelbrytaren borde du kunna prova dig fram?
Jag vet. Inte enkelt.
Har inte nyckelbrytaren. Var inte något jag kände jag behövde då jag skulle kunna fjärröppna med GSM reläet.

Men jag vill ha så att väljer jag att öppna ska det vara öppet. Inte automatisk stängning efter .t.ex 30sek.

Kanske ska börja med att sluta kretsen för "Open" med en bygling på styrkortet på motorn. Då borde den förhoppningsvis öppna. Sen prova att göra samma sak igen och se om den stänger.
På medföljande fjärrkontroll är det olika knappar för att stänga och öppna dock.

Då kanske det går att med GSM reläet få till både öppning och stängning?
 
Börja med att prova precis det du säger, så kan vi ta det från där sen =)
 
Läste detta i manualen till grindmotorerna.

Ska börja kolla på detta i veckan då jag inte hunnit testa mer ännu.
Låter inte som jag kommer få till att skicka stäng kommando via GSM reläet men det är ok.
Bara jag får till öppningen.

Capture.JPG
 
Borat-Outfield-Sleepers-Great-Success-300x336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sluter jag Open öppnar den, sluter jag igen stänger den.

Kan nu öppna och stänga via GSM reläet precis som jag tänkt.


Tack för alla tips jag fått!
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Gött att du fick det att funka! =)
 
Hemmakatten
Vi planerar ny grind med öppningsautomatik. En fråga om funktionen. Hur gör man med vänner, bekanta och andra som kommer körandes? Det måste väl sitta någon slags tryckkontakt på stolpen så att besökarna kan öppna grinden?
 
Normalt brukar man ge impuls för att öppna sen stänger grinden efter inställd tid. Koppla normally open samt common till open plinten så ska du se att det kommer fungera.
 
RilleRock
Hemmakatten skrev:
Vi planerar ny grind med öppningsautomatik. En fråga om funktionen. Hur gör man med vänner, bekanta och andra som kommer körandes? Det måste väl sitta någon slags tryckkontakt på stolpen så att besökarna kan öppna grinden?
Frågan är väl hur man gör med ovänner?:D
Nu vet jag inte hur du/ni bor men har man en motoriserad grind skulle jag vilja kunna styra bort den
vissa tider av dygnet säg 23-08 för yttre påverkan så inte vem som helst kan trycka på en knapp.
Finns inte kabel in till huset så kanske ett elektroniskt tidur som monteras i grindautomatik.

Ev sensor i grind som automatiskt öppnar innifrån och ut.
 
Nej man brukar inte ha trycknapp på stolpen för öppning, däremot kanske ett litet kodlås på stolpen skulle kunna vara nåt? :)
 
Hemmakatten
Ja, kanske lite fåniga frågor, men när man inte vet så behöver man fråga. ;) Vi har huset 200 m från grinden. En snickare ska tillverka en dubbelgrind i trä under vintern till oss. Total bredd ca 3,60m. Vi har ju barn och vänner som kommer på besök. Ibland brevbäraren och någon leverans. På fredagar kommer sopbilen och då måste grinden vara öppen. Men det vore ju bra om den kunde vara helt stängd/låst på nätterna och när man inte är hemma. El tar vi från yttersta gatlyktan (vår egen lykta).
 
RilleRock
Hemmakatten skrev:
Ja, kanske lite fåniga frågor, men när man inte vet så behöver man fråga. ;) Vi har huset 200 m från grinden. En snickare ska tillverka en dubbelgrind i trä under vintern till oss. Total bredd ca 3,60m. Vi har ju barn och vänner som kommer på besök. Ibland brevbäraren och någon leverans. På fredagar kommer sopbilen och då måste grinden vara öppen. Men det vore ju bra om den kunde vara helt stängd/låst på nätterna och när man inte är hemma. El tar vi från yttersta gatlyktan (vår egen lykta).
Kodlås var ett bra förslag beroende på hur öppet ni vill ha det, kombinerat med ett tidur alt en nyckelomkopplare för nattförseglingen av dina domäner ;).
 
Absolut inga fåniga frågor, jag är yrkesman och jobbar med sånt här! Inte lätt att veta vad som finns och hur man brukar göra! :)
 
Hemmakatten
Huvudanledningen till att vilja ha en automatisk grind är att man ska slippa gå ur och in i bilen när det är dåligt väder, vilket det tyvärr är alltför ofta enligt mig. Just nu har vi haft en "temporär" grind i alltför många år.

Anledningen till att vi har grind är för att vi har hund som jag vill ska hålla sig på tomten. Tomten, 13' kvm, har typ fårstängsel på tre sidor och sjö på den fjärde. En annan anledning till grind är att markera att detta är en privat väg och den tredje anledningen är att en grind gör det lite besvärligare för en inbrottstjuv.

Och nu när vi ska skaffa ny och fin grind och ändå måste hålla på att gräva så vore det underbart skönt med en automatisk grind.

Hade ingen aning om alla dessa alternativ med nattstängning mm men det låter som något man gärna vill ha. En annan fråga. Hur gör man om man bara vill promenera genom grinden? Måste man ha en fjärrkontroll med sig? Och hur gör man om nån granne vill titta förbi? Det var där mitt förslag med "tryckknapp" kom fram. Eller finns det nån fjärrkontroll man kan öppna med från huset? Det är ju ändå ca 200 m bort.
 
RilleRock
Såhär kanske?
En fjärrkontroll i varje bil alt sms/ringstyrning till automatiken.

För grannar, sopbil etc ett kodlås typ RCO R-COD 500
Upp till 8 olika koder kan programmeras in.
Glöm ej väderhuv mot snö/fukt.

Nattföregling via ur eller nyckel förbikopplar så att kodlås endast fungerar de tider du bestämmer.
 
Jag tycker det första ni ska göra är att speca upp vilka funktioner ni vill ha så kanske jag kan hjälpa er och komma med lite förslag på lösningar?

En sån här grind kommer aldrig hindra inbrottstjuvar, dom kör bara genom grinden. Däremot så hindrar det dom "ärliga".

Öppning vid gång kan man lösa på många sätt. Fjärrkontroll är en av dom, 200m räckvid är svårt. Kodlås vid grinden är en lösning, finns enkla prisvärda modeller.

Man kan ju ha om man vill en tryckknapp som bara fungerar på dagen.

Gsm modul går givetvis att använda med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.