En kompis och granne till mig bor granne med mark som inte används. Det är en samfällighet som är spridd på massa ointresserade ägare. Granngubben säger att ändamålet var bete på 1800-talet. Han vill nu köpa marken. Det rör sig om 2 ha. Kan han göra det? Både gubben och jag har hämtat ved i skogen eftersom ingen delägare är där. Det räcker till oss båda och det är inga stora mängder. Jag googlade och såg att onyttiga samfälligheter kunde slås ihop med angränsande fastigheter mot ersättning till delägare. Ett skogsbolag och nån ägare i Luleå är också grannar till marken. Jag bor en bit ifrån. Kan han köpa loss med hänvisning till att marken kan användas bättre? Måste han i så fall dela med sig med de andra grannarna?
 
Vad då måste dela med sig? Det svåra blir nog att hitta alla ägare.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad då måste dela med sig? Det svåra blir nog att hitta alla ägare.
Ägarna är kända men de har små delar och ingen som bryr sig. Om en samfällighet är onyttig tror jag den delas eftrer förrättning mellan angränsande fastigheter, i detta fall ett bolag, gubben och en ägare i Luleå. Men jag vet inte.
 
Varför skulle den delas?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den delas?
Står så här "samfälld mark kan överföras till angränsande fastigheter på ett enklare sätt" i nån lagtext. Om marken anses onyttig.
 
Claes Sörmland
Du får ansöka hos Lantmäteriet om fastighetsombildning. Lantmäteriet kan då besluta om att överföra marken till andra fastigheter.
 
Men då gissar jag att den i första hand kommer att tillföras til lde angränsande fastigheter som vill ha en del av samfälligheten? Och övriga delägare får ersättning?
 
Claes Sörmland
Jag använde fel term ovan. Det är en fastighetsreglering du ska ansöka om hos Lantmäteriet. Kom först överens med de övriga delägarna så att ni är överens och vilken ersättning som ska betalas för marken. Gör förrättningen så mycket enklare.

Din fastighet måste vara lämplig för sitt ändamål efter att den nya marken har tillförts den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K KarlaK skrev:
Både gubben och jag har hämtat ved i skogen eftersom ingen delägare är där.
Det är inte okej, sluta ta annans skog... Det spelar ingen roll att skogen växer på en samfällighet, det är fortfarande någon annans egendom och inte din eller din grannes. Ni får först fastighetsreglera marken innan ni börjar sno någon annans ved, även i det fall ägarna inte använder veden. Det här är exakt samma sak som att någon skulle hämta ved från din fastighet.

K KarlaK skrev:
Måste han i så fall dela med sig med de andra grannarna?
Nej, men det är ytterst lantmäteriets bedömning men beror framför allt på hur ansökan ser ut. Om din granne ansöker om att (utan stöd av överenskommelse) reglera hela samfälligheten och LM finner det möjligt är det din granne som får hela skiftet. Du har ingen särskild rätt till marken i egenskap av att vara granne. Den prövning som kommer göras är om mottagande fastighet blir lämplig för sitt ändamål. Samt i det fall alla delägare i samfälligheten inte frivilligt vill överlåta samfälld mark, om det är förenligt med egendomsskyddet att ända tvångsreglera över marken. Vill du få marken måste du vara med på ansökan och yrka på att ett visst område istället ska regleras till just din fastighet. Då kommer du även behöva betala förrättningskostnader och eventuell ersättning för marken på samma sätt som övriga sökanden.
 
Redigerat:
  • Gilla
KarlaK
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Ni får först fastighetsreglera marken innan ni börjar sno någon annans ved, även i det fall ägarna inte använder veden.
@falkman Det blir inte mer ok att stjäla för det.

Till TS sköt ditt eget och köp de fastigheter du vill bruka och bestämma över, om ägaren inte vill sälja sin "onyttiga mark" så får du acceptera det.
 
F fribygg skrev:
@falkman Det blir inte mer ok att stjäla för det.

Till TS sköt ditt eget och köp de fastigheter du vill bruka och bestämma över, om ägaren inte vill sälja sin "onyttiga mark" så får du acceptera det.
Det var ju poängen, när marken väl reglerats är det ju TSs (eller hans grannes) mark .Först då är det okej, innan dess är det faktiskt att stjäla, precis som du skriver.
 
F Falckman skrev:
Det var ju poängen, när marken väl reglerats är det ju TSs (eller hans grannes) mark .Först då är det okej, innan dess är det faktiskt att stjäla, precis som du skriver.
Jag är övertygad om att varken du eller jag anser att det är ok att "sno" någon annans ved.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag är övertygad om att varken du eller jag anser att det är ok att "sno" någon annans ved.
Ja det är inte ok. Håller med. Skäms. Alla gör det eftersom skogen bara ligger där. Det körs 4-hjulingar och skoter. Om gubben tar över blir det ordning på det. Finns det något som hindrar att han får betala förrättning? Jag tror inte övriga grannar (som inte är grannar med marken) blir så glada att det är slut på laglösheten. S
 
K KarlaK skrev:
En kompis och granne till mig bor granne med mark som inte används. Det är en samfällighet som är spridd på massa ointresserade ägare.
K KarlaK skrev:
Både gubben och jag har hämtat ved i skogen eftersom ingen delägare är där.
Har du stulit ved?
 
F Falckman skrev:
Du har ingen särskild rätt till marken i egenskap av att vara granne. Den prövning som kommer göras är om mottagande fastighet blir lämplig för sitt ändamål.
Eftersom min fastighet inte gränsar borde inte jag ha rätt till marken, men granngubben har 100 meter gräns mot marken så han borde ha särskild rätt jämfört med andra då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.