E elmont skrev:
.......MEN har man gjort böjar som har veck så kan det bli svårt.

Ja och rimligen är då ett (av mina) alternativ LÄTTARE!

Jag vet att båda alternativen ska gå igenom i normala fall.

Jag får helt enkel omformulera frågan.....

Vad tar minst plats (i ett rör) 4x1,5mm2 eller 3x2,5mm2?
 
OM det är veck så borde det vara enklare ju smalare trådarna är och då skulle det bli 4g1,5, men då gäller det även att se till att trådarna ligger i "givakt" dvs sida vid sida. Blir dom korsade fördubblas eller tredubblas ju diametern på en gång och det oavsett vilken area tråden har.
Vet man om att man har ett veck och vart det är så är det ju oftast en relativt enkel operation att öppna upp en vägg och fixa felet. Blir det tvärstopp så finns ju alternativet att spika en kulo "förbi" stoppet.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad tar minst plats (i ett rör) 4x1,5mm2 eller 3x2,5mm2?
1,5.

Diagram över två kabelknippen med diametermått, som visar fördel med tunnare kablar i trånga utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fast i verkligheten kommer dom inte att ligga så fint. Men tunnare kablar vinner ändå om det är en trång passage.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag ska smörja, lägga givakt och vara två personer (drar och matar). Jag satsar då mina ägg på 4g1,5.

OT: är det inte i saftigaste laget att mata de där tre rummen med tre grupper, dvs 3x10a eller hur ska jag tänka här?

Det är alltså två mkt små sovrum och ena kortsidan i V-rum.
 
För det första använd PEX isolerade FQ dom är hala i grunden.
Behövs det så drag ut kablarna i en ögla när dom passerar en dosa, då kan man i princip dra hur långt som helst.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Leif, de kommer dras ut i första dosan. Det är fram till första dosan som är bekymret.

bra tips på pex!
 
Man brukar, som en tumregel, räkna med ca 10 uttag/ljuspunkter per grupp. Men naturligtvis kan det behövas mer eller mindre lite beroende på hur det används.
Ps
Blir det stopp kan det gå att dra i trådarna från "andra hållet", det brukar alltid gå lättare från ena hållet.
 
Så jäkla många matnyttiga tips i den här tråden nu, tack.

10 uttag/belysning per grupp. Då låter det som att jag överdimensionerar. Det var så (2 fasgrupp) som det var draget när huset byggdes (74) så jag tänkte att jag borde köra vidare på samma. Kan dock inte komma på vad som kan tillsammans kan tänkas dra över 10a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.