Vad tar minst plats, dvs lättast att få igenom?

4 st 1,5mm2 eller 3 st 2,5mm2?

jag har väldigt ont om plats i ett VP-rör och funderar på att säkra uttagen och belysning med 16a istället för med 2x10a.
 
Skulle vilja påstå att det är antalet böjar och deras bockningsradier mellan dosorna samt ingående rörlängd som styr hur svårt det är. Och inte 4 st 1,5mm° eller 3 st 2,5mm° kablar.
 
Ok, men något av alternativen måste ju ta mindre plats eller är det snarlikt?
 
Ingen av kombinationerna ska vara några problem att få igenom ett rör. På vilket sätt är det ont om plats? Ska du dra i ytterligare tre eller fyra ledare i ett rör med befintliga ledare?
 
4st 1,5 måste ju vara buslätt att få igenom. Även om det är ett gammalt 15mm rör.
Jag håller med roli att det nog är böjarna som sätter begränsningen. I åtminstone mitt hus så verkar det som att bockfjädern inte var uppfunnen när man drog rören så där är det ofta riktigt dåliga böjar som hindrar nya ledare.
 
Det är alltså ett befintligt rör med flera böjar och längden på röret är omkring 15 meter. Böjfjädrar har använts men slarvigt vill jag påstå.

jag har dragit ut de gamla trådarna 3x1,5 (jord saknades) men det gjordes vid mitten, dvs vid omkring 7-8 meter från centralen. Det var oerhört trögt att dra ut kabeln. Nu ska jag dra i ny kabel på hela längden, dvs 15m från centralen. Jag kommer använda glidmedel men det kommer bli tufft.....därav min fråga.
 
Arkitektonisk planritning med en röd linje som markerar en eldragning utan jord och gröna linjer som indikerar andra installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda dragningen har tidigare haft två faser men ingen jord.
 
D Derbyboy skrev:
Det är alltså ett befintligt rör med flera böjar och längden på röret är omkring 15 meter. Böjfjädrar har använts men slarvigt vill jag påstå.

jag har dragit ut de gamla trådarna 3x1,5 (jord saknades) men det gjordes vid mitten, dvs vid omkring 7-8 meter från centralen. Det var oerhört trögt att dra ut kabeln. Nu ska jag dra i ny kabel på hela längden, dvs 15m från centralen. Jag kommer använda glidmedel men det kommer bli tufft.....därav min fråga.
Du skulle använt den gamla kabeln i röret som dragtråd för den nya, då hade du varit klar redan! :)
 
Lugn jag har en dragtråd liggandes i röret....
 
Det jag funderar på är om det kommer vara lättast att dra igenom 4x1,5mm2 eller 3x2,5mm2.
 
Börja med att få igenom en dragfjäder. Lyckas du med det ska det inte vara några större problem att få igenom 4 st 1,5-kvadratare.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Lugn jag har en dragtråd liggandes i röret....
Då ska det ju inte va några problem att dra i 4 st 1,5mm! Varför vill du mata med en 1x16A istället för 2x10A?
 
Jag hade velat mata med 1x16a OM det var lättare att få igenom än 2x10a.
 
Mitt huvudalternativ är såklart 4x1,5 för att dela upp till två grupper (en för det större rummet och en för de mindre) men jag visste inte om det kanske är lättare att få igenom 3x2,5mm2.
 
Det spelar ingen roll tråddragningen vad du väljer för båda alternativen ska vara enkla att få i.
Och då skulle jag välja att dra i en tvåfasgrupp (dvs 4g1,5). men "smörj" trådarna lite och ta hjälp av en vän som matar på lite.
Man ska normalt enkelt kunna dra i 5 trådar i ett 15,6 mm rör, MEN har man gjort böjar som har veck så kan det bli svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.