Tyresö
Magnus Ladulås skrev:
Vilken temperatur ska du hålla i källaren? Var på väggen finns fuktskadorna?

Har svårt att tro att en besiktningsman menar att man ska gräva ur en bit och lägga singel längs väggen utan att ha dräneringsrör under. Strider mot alla rekommendationer. Hade det varit en platta på mark funkar det men inte med en källare. Det är ju som att gräva ett dike närmast väggen där sjunkvatten kan samlas. Ja, det minskar vattentrycket mot väggen på den höjd där singlet/skivorna befinner sig på men på bekostnad av risken att problemet bara flyttas längre ned på väggen.

Precis, och därför kanske det är bättre att göra ingenting - eller göra jobbet enligt läroboken.
 
Ladulås.temperaturen spelar ingen större roll nu 8-12 grader på vintern vilket ger bra förvaringsutrymme. Fuktskadorna syns endast på de platser där man målat med tät plastfärg. Andra ytor som har minst lika mycket fukt men är betongrena ser helt ok ut Vi har ett gammalt hus där det aldrig funnits dränering. sandjorden skapar väldigt bra dränering. Besiktningsmannen menade att jag borde ta bort växterna och jorden överst. sen kunde jag lägga dit singel men det var nog mest för det estetiska. Jag har ingen källare i vanlig bemärkelse d.v.s som kan anses vara inredninsgbar utan endast 15 kvadratmeter som rymmer värmepump och hydrofor. Lite fukt 60-70%) på sommaren och 10 grader på vintern (55%RH) är inget problem.

Just detta med att det blir ett dike är det jag mest oroar mig för. Blir det bättre längre upp men märkbart sämre längre ner så känns det inte som en bra ide.
 
F
När jag byggde mitt hus för ca 2,5 år sen så talade min far (som har ca 35-40 år inom mark och anläggning) om för mig att det kommer aldrig att rinna nåt vatten i dräneringen. Ja la naturligtvis dit det ändå. Jag har skvallerrör som jag har öppnat och kikat och han har haft rätt, det är snustorrt.

Det är inte så skitroligt att gräva sig ner för att lägga dit dräneringsrör. Behövs dom inte så är det ännu tråkigare.

Jag hade grävt bort rabatt och sån skit och grävt mig ner så lång som möjligt med acceptabel arbetsinsats. Lagt dit en platonmatta och lyft upp den några cm över marknivå och putsat fast en övre avslutningslist så det inte kommer in vatten bakom platonmattan. I botten så hade jag vinklat ut den nån meter eller så bort från huset så att det vattnet som kommer den vägen vinklas ut från källarväggen. Sen antar jag att det är ok att lägga vanlig EPS utanför platonmattan som isolering och återfylla med dränerande lättgrävt material. Då är det lätt att gräva upp igen och göra jobbet ordentligt om det visar sig att det inte löser problemet.

Det är bättre att göra något halvdant om man ändå tror på lösningen än att inte göra något för att den garanterade lösningen är övermäktig.
 
Storkarp skrev:
temperaturen spelar ingen större roll nu 8-12 grader på vintern vilket ger bra förvaringsutrymme. Fuktskadorna
Att jag frågade var för att Iso/pordrän skivor har liten effekt att torka ut väggen utåt när källaren inte är så mkt varmare än marken utanför, som i ditt fall alltså. Då blir skivorna bara en himla dyr kapillärbrytning. Bättre då med platonmatta som du drar upp ovan mark + skyddslist.
 
fsn skrev:
När jag byggde mitt hus för ca 2,5 år sen så talade min far (som har ca 35-40 år inom mark och anläggning) om för mig att det kommer aldrig att rinna nåt vatten i dräneringen. Ja la naturligtvis dit det ändå. Jag har skvallerrör som jag har öppnat och kikat och han har haft rätt, det är snustorrt.
Det där beror helt på grundläggningsförutsättningarna. Jag har ett 160 mm skvallerrör ned till dränrören och förbi ned till berget. Har ett nivålarm som larmar inne i huset när det når upp till dräneringen. Vatten upp till dränrören, dvs dränering på gång i rören, hade vi i början av november.
 
F
Magnus Ladulås skrev:
Det där beror helt på grundläggningsförutsättningarna. Jag har ett 160 mm skvallerrör ned till dränrören och förbi ned till berget. Har ett nivålarm som larmar inne i huset när det når upp till dräneringen. Vatten upp till dränrören, dvs dränering på gång i rören, hade vi i början av november.
Jag är helt och fullt medveten om vad det beror på. Jag har byggt på sprängsten och även ganska högt. Dräneringen ligger där för att den skall göra det. Jag har ändå ca 80% RH i källarn vid 14 grader av nån anledning....?m Får se hur det blir efter att jag har kört med avfuktare i ett par veckor, jag putsade väggarna invändigt för en vecka sen, borde vara ett par hundra liter vatten som skall bort.

Men det kan ju vara så att dräneringen är lika meningslös i TS hus? 55% RH vid 8-10 grader tyder ju inte på dräneringsproblem direkt. Kan inte vara nån nackdel med platon och isolering så långt ner som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.