Pocke:

Jag menade inte att jämföra vad du kan som målare och vad jag kan som privatperson. Min mening var att jämföra vad en målare verkligen utför när de kommer hem till någon de inte känner och bara gör ett beställt jobb....inte läggs det ner någon större möda där inte! (Eller är du undantaget från ALLA hantverkare jag träffat på?) :)
Om man gör det själv och tar god tid på sig (1-2 veckor?) och inte har tummen mitt i handen så blir det ju bättre än om en målare kommer in och gör det på en dag, speciellt om målaren som vanligt kommer försent och hans mobil ringer 432 gånger under tiden han jobbar och att han tar långlunch och långfika och sen måste hem tidigt för att hämta ungarna på dagis! :D
Sorry, men mina erfarenheter att hantverkare är INTE bra.......men den dagen en hantverkare överbevisar mig så är jag inte den som inte kan ändra mig! (Förresten....den möjligheten kommer inte att komma upp eftersom jag inte släpper in dem i mitt hem längre...)
 
Snigel skrev:
Pocke:

Jag menade inte att jämföra vad du kan som målare och vad jag kan som privatperson. Min mening var att jämföra vad en målare verkligen utför när de kommer hem till någon de inte känner och bara gör ett beställt jobb....inte läggs det ner någon större möda där inte! (Eller är du undantaget från ALLA hantverkare jag träffat på?) :)
Om man gör det själv och tar god tid på sig (1-2 veckor?) och inte har tummen mitt i handen så blir det ju bättre än om en målare kommer in och gör det på en dag, speciellt om målaren som vanligt kommer försent och hans mobil ringer 432 gånger under tiden han jobbar och att han tar långlunch och långfika och sen måste hem tidigt för att hämta ungarna på dagis! :D
Sorry, men mina erfarenheter att hantverkare är INTE bra.......men den dagen en hantverkare överbevisar mig så är jag inte den som inte kan ändra mig! (Förresten....den möjligheten kommer inte att komma upp eftersom jag inte släpper in dem i mitt hem längre...)
Jag är ledsen att du har haft sådana dåliga erfarenheter av hantverkare. Du har antagligen inte kollat upp dem först, referenser mm. För tyvärr så förstör få dåliga yrkesmän ryktet för oss seriösa. Sen tidsperspektivet behöver inte vara betydande för om ett jobb är bra eller dåligt kvalitetsmässigt.

Men även om han kom försent, tog långlunch, stack hem tidigt så gjorde han vad han skulle eftersom han utförde allt på en dag. Kvalitetsmässigt misslyckades han kanske men det är samtidigt upp till dig att påpeka. Vet att de oseriösa vanligen skiter i det och hittar på någon bortförklaring, ännu en anledning att få referenser innan.

Men om man ska prata skit om hantverkare kan du inte generalisera, alla är bättre och sämre på sitt arbete liksom den otrevliga kassörskan på konsum men för det är inte alla på konsum otrevliga.
Indirekt så förlämpar du mig och säkert fler genom att säga att yrkesmålare är slarviga mm.
 
Pocke:
När vi skulle göra om vårt badrum anlitade vi PEAB. Det kändes inte som ett oseriöst och "slarvigt" företag. (Eller vad tycker du?) Referenser fanns det hur många som helst, så det kan man ju inte förlita sig på tydligen.... Ändå var det samma visa vare sig det var kakelsättaren, rörmokaren eller vad nu hantverkaren tillhörde för kategori.....de kom ALDRIG när de sa, och inte ringde de för att säga att de var sena heller. Vi tog ledigt från jobb för att kunna vara hemma när hantverkaren kom första dagen så vi kunde diskutera allt och se så inga missförstånd skulle kunna uppstå. En timme efter att de skulle varit här ringde vi och fick tillslut tag i plattsättaren. Nej han kunde visst inte komma idag, och han hade visst inte hunnit ringa oss heller.....men han kommer i morrn! (Problemet var ju att då skulle vi vara bortresta!) Jag kan ju bara tala om hantverkare som jag själv träffat på och 100% av dem har inte skött sig speciellt bra.
Kassörskor på ICA kan man också träffa på otrevliga, men där kanske det är 10% som är sura och inte sköter sitt jobb......i alla fall från MIN synvinkel, och det är den enda synvinkel jag kan bidra med.
Jag vet ju inte hur DU är som hantverkare, du kanske hade kommit i tid OCH gjort ett jättebra jobb om jag anlitade dig, men eftersom du inte är en av de jag anlitat så kan jag ju inte svara på det.

Jag tänker inte skriva nånting här som jag inte menar, jag tycker personligen att man oftast kan göra jobbet lika bra (bättre?) för en mycket billigare peng, även om det tar mycket längre tid, kan inte det få vara min åsikt då? Säkert förolämpar jag några hantverkare, men det är ju min personliga åsikt!!! Varför ska jag behandla hantverkare med silkesvantar eftersom de behandlat mig som skit rent ut sagt?

Du skrev: "Kvalitetsmässigt misslyckades han kanske men det är samtidigt upp till dig att påpeka."
Ska jag inte kunna lita på att hantverkaren kommer att göra ett bra jobb? Varför ska man behöva bråka med dem flera månader efteråt? Ta ledigt från jobb ytterligare dagar för att vara hemma och KOLLA dem när de kommer tillbaka och fixar det de klantat till? Det blir dyrt i slutändan det.....

Vilken annan yrkeskategori får man jaga i flera dagar, tjata och skälla på för att få någonting fixat som man från början tog för givet skulle vara ok???? Sen när räkningen kommer måste man kolla den extra noga, ringa upp igen och diskutera huruvida de saltat den eller inte. (Vi fick tillbaka pengar, men efter att ha ringt, skrivit brev och ringt igen....)
Och detta jag talar om nu var PEAB!!! Om man inte kan lita på såna väletablerade företag, vem kan man då lita på?

Måhända att jag har haft otur då, men i mitt hem kommer ingen hantverkare in mera och jag tänker fortsätta rekommendera folk som inte har tummen mitt i handen att fixa "enklare" saker själva.
 
Jag tycker det var väldigt dåligt av PEAB och har faktiskt samma bild av stora byggföretags inställning gentemot privatkunder eller rättare sagt småkunder. De tycker sig inte ha tid för det är så lite pengar i deras värld det handlar om.

Jag talade hela tiden om någon liten firma även om jag inte skrev det, ska vara tydligare i framtiden. Men de med goda referenser brukar vara väldigt bra överlag.

Som jag skrev tidigare så tycker jag också att man ska "fixa hemma" själv om man tror sig klara det.

F ö så förlämpar du inte mig genom att säga att du skulle kunna prestera ett likvärdigt resultat som mig, det som är förlämpande är generaliseringar.

Sen har ALLA hantverkare reklamationer om det inte fanns några reklamationer så skulle det inte vara ett hantverk. Till och med industrirobotor  får "reklamtioner".
 
Jag vill inte vara alltför kinkig men kan vi flytta diskussionen "kvalitet på hantverkare" till en egen tråd?

Ang. ämnet i tråden. Bort med listen och riv bort så mycket av tapeten du bara kan. Har den börjat släppa så vill du:
a) veta varför (kan vara vattenskada eller annat bakom)
b) inte anstränga dig med att måla på skräpunderlag.

Jag har ingen aning om vad det skulle kosta att ta hem en målare som gör jobbet men tycker inte att det är ett speciellt svårt jobb. Visst, jag får nog inte samma finish som ett proffs men det må vara hänt. Jag tycker att det blir helt klart bra nog.

Spackla är jobbigt men med rätt grejer så blir det lättare. Bra sandpapperhållare och gärna på "skaft" så man kan slipa långa drag som om man borstade väggen - om någon fattar vad jag menar. Sedan grunda en eller två gånger med litet kontroll och slipning där man missat och sedan på med färgen.

Är väggen helt körd så blir det ju renoveringsgips (6mm) eller andra varianter som gäller men det är en annan diskussion. Man kan spackla sig ur det mesta ::)

Tycker jag

/O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.