Det är nog inte så många som gnäller. Men de hörs.
Det är skillnad på att utnyttja uppenbara kryphål mot att göra som det är tänkt.
Tex Göran Perssons ersättning för föreläsningar som skattefritt gick under gårdens ekonomi. På så vis påverkades inte ersättningen från riksdagen heller.
Helt enligt reglerna, men uppenbarligen inte enligt reglernas intention.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Källa på det! :crysmile: :cool:





Obs, bara lite midsommarironi ... :)
empiriska tester, tog inte ut alla skitdagar och betalar fortfarande lika mycket skatt. Vsv.
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Helt rätt, nån annan får gå före som gott föredöme. Är det så du menar?
Alla förändringar utgår ifrån individen, men nu verkar det mera som att "nån annan" ska driva allt.
Vad du tycker att moral borde vara spelar ingen roll.
Du kan ju vara jättereligiös person som tycker att det är moraliskt fel att ha sex före äktenskapet.
Det betyder inte att det är det.
Lagen säger att detta får man göra, då varför skulle det då vara moraliskt fel att göra det?
Nä betalar vi den mängd skatt vi gör i Sverige så varför skulle det då vara fel att få det man har rätt till?
Jag tycker inte att de som avstår från att ta ut de dagarna går före med "gott föredöme". De föregår inte med nått alls. Varken gott eller dåligt.
 
Jo, saker kan definitivt vara moraliskt fel fast de är lagliga.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, saker kan definitivt vara moraliskt fel fast de är lagliga.
Vad moral är dels skiljer sig från person till person och dels ändras över tid.
Det är därför vi har lagar för att försöka få till en gemensam standard om vad som är lämpligt och inte.
Så iofs kan gamla lagar / ogenomtänkta lagar vara omoraliska vid en viss tidpunkt, men det är inte säkert att det är det vid andra.
Lika så vad som är moraliskt och inte skiljer sig mellan länder och kulturer.

Så varför bry sig om vad nån annan tycker är moraliskt eller inte. Vad du i princip än gör kommer det att kränka nån. Så länge man följer lagarna så tycker jag inte att man ska bry sig.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Lite förvirrande. "Vill man inte jobba, knarka eller vara lat." Så en arbetslös, drogfri aktiv person, skall inte få del av välfärden?:D

Staffans
Inte alls förvirrande.
Om man är arbetslös så har du en skyldighet att söka jobb, men de gnäller att de måste söka jobb för att få bidrag.
Liksom, man har all tid i världen att göra det som krävs av en för att få ta del av kakan. Tackar du nej till ett pissjobb så tackar du dessutom nej till kakan också ;)
Själv gjort så, jag ville inte spika fågelholkar så jag sket i att ta ut a-kassa de dagarna fram till jag fick ett jobb. (2009)

Men nu är det ju så att alla får ta del av välfärden oavsett om du är en person som vill att vi betalar ditt liv eller inte =) Dock ska man inte skämmas ett dugg när man tar ut fl för att umgås med sina barn.
 
M MrDizzy skrev:
Vad moral är dels skiljer sig från person till person och dels ändras över tid.
Det är därför vi har lagar för att försöka få till en gemensam standard om vad som är lämpligt och inte.
Så iofs kan gamla lagar / ogenomtänkta lagar vara omoraliska vid en viss tidpunkt, men det är inte säkert att det är det vid andra.
Lika så vad som är moraliskt och inte skiljer sig mellan länder och kulturer.

Så varför bry sig om vad nån annan tycker är moraliskt eller inte. Vad du i princip än gör kommer det att kränka nån. Så länge man följer lagarna så tycker jag inte att man ska bry sig.
Nej, det gör man inte om man saknar moral. Har man det så bryr man sig. Men visst skiljer det mellan personer. Lagarna är någon typ av ”minsta gemensam nämnare” men har helt klart en eftersläpning.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Vad du tycker att moral borde vara spelar ingen roll.
Helt rätt, men jag tycker lik förbannat att hyckleri är skit!
 
P Parkeringsvakten skrev:
Har kompisar som jobbar inom vården och att få vara ledig julhelgen är bara att glömma då många slänger in FL.
Det är ett sätt som gör att många blir otroligt förbannade. Har förståelse för att man vill ha en lång sommarledighet. Men att tvinga andra att jobba varje Jul, nyår och midsommar mm är verkligen inte ok.
Ähh jobbat själv aålänge i vården och sett de som klagar över det antingen tidigare har eller senare kommer ta FL jul o nyår.
Bemanningen är chefens ansvar, inte mitt eller mina kollegors.

Visst, storhelger att ska täckas, men brukar gå att kompromissa, jag har jobbat några midsommaaftons nätter, julaftons nätter och nyår irad nu för att kunna fira midsommar och jul med barnen nu när de är små.
Vet att jag kommer få ta midsommarafton dag och julaftons dag om några år så de nya småbarnsföräldrar kan vara lediga. Det som går runt, kommer runt...

Semester ska man få, vi saknade 190 pass i sommar på mitt jobb, alla får sina 4v ändå. Det täcks med frivillig övertid som kostar arbetsgivaren multum...
Att arbetsgivaren inte kan täcka, skiter jag i, anledningentill detta är oftast att de är så dumsnåla så det är rent idiotiskt. Det slutar alltid med att de får betala för det, finns alltid kollegor som jobbar extra, säljer sina semestrar, bemmaningspersonal som kostar multum. Men vi ska få våra 4v semester.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det heter faktiskt föräldraförsäkring även i officiella sammanhang. Sen är inte Försäkringskassan fullt ut jämförbar med vanliga försäkringsbolag.
Ja, fast att någon kallar något för en försäkring innebär ju inte definitionsmässigt att det är en försäkring. Vilket föräldraförsäkringen som sagt inte är.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fast att någon kallar något för en försäkring innebär ju inte definitionsmässigt att det är en försäkring. Vilket föräldraförsäkringen som sagt inte är.
"Någon" som kallar det föräldraförsäkring är i det här sammanhanget den ansvariga myndigheten Försäkringskassan, riksdagen, regeringen m fl relativt tunga instanser.
Det är en försäkring, inte ett bidrag! Vad anser du att den inkomstbaserade ersättning en förälder får för att vara hemma och ta hand om sitt barn är?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Någon" som kallar det föräldraförsäkring är i det här sammanhanget den ansvariga myndigheten Försäkringskassan, riksdagen, regeringen m fl relativt tunga instanser.
Att staten är värst när det kommer till nyspråk är förstås som vanligt. Där finns en uppsjö med människor som tror att de kan omforma andras tankemönster genom vad de kallar saker.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad anser du att den inkomstbaserade ersättning en förälder får för att vara hemma och ta hand om sitt barn är?
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket. Bidrag/penning/ersättning går bra för min del, och staten har säkert någon överbetald byråkrat eller fem som kan hitta på ett nytt intetsägande ord åt det.

VAB är en försäkring, men det är väl strängt taget den enda försäkringsdelen i föräldraförsäkringen. Att även föräldrapenningen, som inkomstgrundad ersättning ofta kallas försäkring då alltihop lätt slås ihop med socialförsäkringssystemet gör den inte automatiskt till en försäkring.

Avslutningsvis kan vi väl vända på frågan: Varför tycker du att det är angeläget att se det som en försäkring? Gör det systemet mer legitimt, eller vad är grejen?
 
G Gurrakrog skrev:
Ähh jobbat själv aålänge i vården och sett de som klagar över det antingen tidigare har eller senare kommer ta FL jul o nyår.
Bemanningen är chefens ansvar, inte mitt eller mina kollegors.

Visst, storhelger att ska täckas, men brukar gå att kompromissa, jag har jobbat några midsommaaftons nätter, julaftons nätter och nyår irad nu för att kunna fira midsommar och jul med barnen nu när de är små.
Vet att jag kommer få ta midsommarafton dag och julaftons dag om några år så de nya småbarnsföräldrar kan vara lediga. Det som går runt, kommer runt...

Semester ska man få, vi saknade 190 pass i sommar på mitt jobb, alla får sina 4v ändå. Det täcks med frivillig övertid som kostar arbetsgivaren multum...
Att arbetsgivaren inte kan täcka, skiter jag i, anledningentill detta är oftast att de är så dumsnåla så det är rent idiotiskt. Det slutar alltid med att de får betala för det, finns alltid kollegor som jobbar extra, säljer sina semestrar, bemmaningspersonal som kostar multum. Men vi ska få våra 4v semester.
Vi har också bemanning alla dagar eftersom vi har kunder i många olika länder. Men vi har ett storhelg-schema så att man altid vet långt i förväg när man ska jobba. Och om alla hjälps åt så blir det inte särskilt tungt.

Att jobba alla storhelger i 6år låter ju inte klokt. Barn över 8år vill ju också umgås med sina föräldrar på jul mm.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Vi har också bemanning alla dagar eftersom vi har kunder i många olika länder. Men vi har ett storhelg-schema så att man altid vet långt i förväg när man ska jobba. Och om alla hjälps åt så blir det inte särskilt tungt.

Att jobba alla storhelger i 6år låter ju inte klokt. Barn över 8år vill ju också umgås med sina föräldrar på jul mm.
Kan tillägga för min del att sista året på det företaget så skickade jag in en ledighetsansökan i april månad för jul och nyår i med jag skulle jobba midsommar och alla möjliga helger.
Fick tillbaka den ledighetsansökan med ett stort fett kryss på hela a4 pappret. Det var väl det och schemat som gjorde att man stack =) (fortfarande inte föräldrarnas fel, bara en usel ledning som inte ens fixade det på 7 månader)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Avslutningsvis kan vi väl vända på frågan: Varför tycker du att det är angeläget att se det som en försäkring? Gör det systemet mer legitimt, eller vad är grejen?
Jag tycker det är fel att använda ordet bidrag, det har en otrevlig klang av allmosor till de fattiga och snyltare som får massa bidrag.
När jag jobbar och drar in pengar till min arbetsgivare betalas en del av de pengarna in till socialförsäkringssystemet för att jag och andra ska kunna få hjälp från systemet när vi behöver det. Systemet är legitimt (även om F-kassan ägnat de senaste åren åt att klämma åt sjuka personer, vilket minskar legitimiteten i socialförsäkringssystemet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.