M Markarbetaren skrev:
Nja, man får nog utveckla resonemanget innan man svänger sig med såna generaliseringar!
Jag som jobbar i branschen kan ju säga att cellplast i väggar och tak är snarare regel än undantag när det kommer till lägenheter och lokaler. Att cellplast är lättantändigt beror på den mänskliga faktorn, att inte köra med vinkelslip eller svetsa när det är cellplast i närheten är ett genomgående tema på heta-arbeten-kurserna som är obligatorisk för alla som utför ett hetarbete på en byggarbetsplats. Tyvärr så saknas ofta behörigheten hos den inhyrda icke svensktalande arbetskraften och då blir det problem med försäkringsbolaget när branden väl uppstått.
Har du några exempel på detta att utlänningar står för husbränderna?
Annars är det väl så att bränder inträffar och har man dessa typer av material ytligt, tex i väggar så blir brandförloppet av en helt annat typ än väggar isolerade med stenull och liknande.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
M
G guggen skrev:
Har du några exempel på detta att utlänningar står för husbränderna?
Annars är det väl så att bränder inträffar och har man dessa typer av material ytligt, tex i väggar så blir brandförloppet av en helt annat typ än väggar isolerade med stenull och liknande.
Skrev jag att utlänningar står för husbränderna?? Vilka fördomar!
Jag skrev att dom saknar i många fall det lagstadgade kravet på hetaarbetscertifikat.

Att brandförloppet går relativt snabbt håller jag med om, men det gör det om en gardin, soffa eller en bensindunk börjar brinna också.

Har lite svårt att det syftet med diskussionen. Lite som att "omöjligt att sälja en bil som går på bensin", där blir ju resultatet 100ggr värre, men brukar man ta bort tanklocket och ta en cigg? Rätt hanterad så börjar inte bensinmotorbilen brinna, samma med ett hus med cellplastisolering. Hela resonemanget är synnerligen korkat!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Skrev jag att utlänningar står för husbränderna?? Vilka fördomar!
Jag skrev att dom saknar i många fall det lagstadgade kravet på hetaarbetscertifikat.

Att brandförloppet går relativt snabbt håller jag med om, men det gör det om en gardin, soffa eller en bensindunk börjar brinna också.

Har lite svårt att det syftet med diskussionen. Lite som att "omöjligt att sälja en bil som går på bensin", där blir ju resultatet 100ggr värre, men brukar man ta bort tanklocket och ta en cigg? Rätt hanterad så börjar inte bensinmotorbilen brinna, samma med ett hus med cellplastisolering. Hela resonemanget är synnerligen korkat!
För o vara petimeter så har jag fått höra att en cigg nedslängd eller nära locket i bensintank är inte säkert att det ens tar eld, beroende på hur fylld tanken osv, utan det farliga är bensinångorna. Så en brinnande fimp slängd under bilen med litet läckage under tank är nästan garanterat att det tar eld.

Men ursprungliga frågan är väl redan ett byggt hus med cellplast , inte olyckor hur det tar eld under byggnation. Bygga, renovera eller färdigt hus är ju olika stadier med olika faror med cellplast. Jag själv har tyvärr där man på äldre hus satt cellplast o sedan plåt som isolering på 70-talet, idiotiskt ur brandsäkerhet om huset tar eld, tex mkt farliga rökgaser när man skall ta sig ut , men även som isolering , billig cellplast från den tiden spricker , blir hård osv, massor med köldbryggor.. Skall byta fasad, hoppas själv att lin brinner sämre....
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Skrev jag att utlänningar står för husbränderna?? Vilka fördomar!
Jag skrev att dom saknar i många fall det lagstadgade kravet på hetaarbetscertifikat.

Att brandförloppet går relativt snabbt håller jag med om, men det gör det om en gardin, soffa eller en bensindunk börjar brinna också.

Har lite svårt att det syftet med diskussionen. Lite som att "omöjligt att sälja en bil som går på bensin", där blir ju resultatet 100ggr värre, men brukar man ta bort tanklocket och ta en cigg? Rätt hanterad så börjar inte bensinmotorbilen brinna, samma med ett hus med cellplastisolering. Hela resonemanget är synnerligen korkat!
Jobbigt när man inte kan stå för vad man skriver.
Nåväl, då är det väl klarlagt att cellplast i väggar inte är helt optimalt.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Cellplast som isolering är ett fantastiskt material. Men det är samtidigt en risk när man bygger brandceller. Man måste säkerställa att isoleringen är inkapslad så att syre inte kan tillföras. Det är inte branden i sig som är det farliga utan den giftiga röken. Du är död innan elden tagit fart om det inte byggs på rätt sätt. I Sverige än i många andra länder (Branden i ett höghus i Dijon är ett uppmärksammat fall) har vi betydligt större krav på cellplast som isolering i väggar och tak. Som regel klär man både insida och utsida med ecoboard, sedan minst osb och ett lager gips på insidan. Det finns andra metoder också. Sedan finns det ju en risk med håltagning av väggen när hyllor och sådant ska upp. Hål som ofta inte fylls igen. Sedan finns det ju en ekonomisk aspekt att hänsyn till. Cellplastisolering i väggar och tak leder till högre försäkringspremier. Brandskyddsföreningen har åratal försökt motverka den utökade användningen av cellplast. Mycket på grund av de försvårande omständigheterna vid brandbekämpning. Tar elden fäste så brinner det ned till grunden. Däremot så brukar företrädarna för cellplast tänka att man vill bygga nytt om det händer utan att tänka på själva risken som kan kosta liv.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
G guggen skrev:
Jobbigt när man inte kan stå för vad man skriver.
Nåväl, då är det väl klarlagt att cellplast i väggar inte är helt optimalt.
Citera vad jag skrev då!! Det är dina egna fördomar som ställer till det i din hjärna kompis!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Efter mer än 30 år som brandman så har jag varit på 1 villabrand med frigolit i väggarna.
Dessutom var den misstänkt anlagd då den fått väldigt mycket hjälp innan.
Alla andra har då varit trä eller stenhus som brinner väldigt bra dom också.
Med all inredning som innehåller plast i alla dess former så blir det för det mesta en total skada väldigt fort oavsett vad huset är byggt av.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Citera vad jag skrev då!! Det är dina egna fördomar som ställer till det i din hjärna kompis!
Vilka fördommar? Det är du som skriver och insinuerar, det är rätt tydligt vad som avses.
 
M Markarbetaren skrev:
Nja, man får nog utveckla resonemanget innan man svänger sig med såna generaliseringar!
Jag som jobbar i branschen kan ju säga att cellplast i väggar och tak är snarare regel än undantag när det kommer till lägenheter och lokaler. Att cellplast är lättantändigt beror på den mänskliga faktorn, att inte köra med vinkelslip eller svetsa när det är cellplast i närheten är ett genomgående tema på heta-arbeten-kurserna som är obligatorisk för alla som utför ett hetarbete på en byggarbetsplats. Tyvärr så saknas ofta behörigheten hos den inhyrda icke svensktalande arbetskraften och då blir det problem med försäkringsbolaget när branden väl uppstått.
Går också det att undvika olyckor genom annat byggmstrial. Olyckor kan hända fast kunskap finns :surprised:

Använder själv markskivor som är täckt med byggplast.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
G guggen skrev:
Vilka fördommar? Det är du som skriver och insinuerar, det är rätt tydligt vad som avses.
Skitsnack! Läs vad jag skrev istället, det är DU som försöker insinuera! Jag skrev inte att utlänningar sätter eld på hus, det var ditt påstående!
 
M
Bjor Bjor skrev:
Går också det att undvika olyckor genom annat byggmstrial. Olyckor kan hända fast kunskap finns :surprised:

Använder själv markskivor som är täckt med byggplast.
Förstår fortfarande inte diskussionen. Ska vi bygga enbart enplanshus för att folk ramlar ned från ställningar? Ska vi ta bort fjärrvärmen för att rörmokare bränner sig på vattnet? Ska vi ha max 50V i centralerna för att elektriker får ström i kroppen?

Det är väl klart att det händer olyckor när folk använder gnistbildande verktyg, öppen låga i närheten av brännbart material. Väldigt sällan jag ser någon som utför ett hetarbete med dubbla släckare, brandvakt som stannar kvar för efterkontroll osv. Hade det inte missköts som det gör så hade vi inte haft några olyckor. Det är ju inte materialets fel att det börjar brinna för att folk beter sig korkat. Det är beteendet som måste förändras. Tex. är öppen låga förbjuden vid takarbete. Jag har inte sett en takläggare som inte använder sig av vanlig brännare.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
cellplast är livsfarligt... Artikeln även beställd som det ser ut.
För artikeln kommer året efter vad jag ser att just Legolit / cellplast diskuterats och använts som en ny lösning på marknaden för än mer energisnåla hus / passivhus.
Det luktar lite beställd rapport som ska passa en agenda..... och artikeln länkas till direkt så fort cellplast
 
A Argastesnickaren skrev:
Efter mer än 30 år som brandman så har jag varit på 1 villabrand med frigolit i väggarna.
Dessutom var den misstänkt anlagd då den fått väldigt mycket hjälp innan.
Alla andra har då varit trä eller stenhus som brinner väldigt bra dom också.
Med all inredning som innehåller plast i alla dess former så blir det för det mesta en total skada väldigt fort oavsett vad huset är byggt av.
Jupp, skulle vara intressant att få veta hur många frigolitbränder det verkligen inträffar i färdigbyggda hus, inte bara spekulationer eller exempel på ej inkapslad frigolit ytan brandskydd som i fallet med betonghuset.
 
Det är inte bara frigolit som brinner. Cellplast från andra tillverkare brinner lika bra...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.