Hej Igen

Nu är KK panelen i drift. Blev en ackermann panel som är helt suverän. Det går att dra ut själva kopplingslådan utan att skruva ner panelen och alla trådar kontakteras framifrån.

direktronik har också hyfat billiga cat6 grejer både dosor paneler och kabel.
 
Hej!

Finns INGEN anledning att dra skärmat i en vanlig bostad. Inte ens stora nätverk på universitet, studentbostäder och en del stora företag t.ex. Ericsson använder skärmade nät. Totalt overkill med skärmat hemma alltså.

 
Nä,ericsson lär inte använda det dom kör Singelmod parfiber...

Tycker att snacket om data/tele nät hemma är felvinklat i alla läger.

Varför? Jo för att kunna dela telefon/bredband och köra nätverk hemma.
Till detta räcker oskärmad cat5e kabel gott nog.Kabeln klarar upp till Gb men dock inte att köra antenn signal i.

Skall man dra datanät i hemmet varför lägga pengar på en cat6 kabel,som ändå inte gör någon nytta...

Skillnaden mellan cat5e och cat6 är möjligheten till högre frekvenser 350Mhz-600Mhz,med detta hjälper föga.

Så varför lägga pengarna på cat6 kabel,när man kan köpa en 1000Mhz cat7 kabel,som du dessutom har mycket mer användning för???

 
Håller med dig sinkadus....

Och att Eriksson vara kör fiber internt till kontorsapplikationer är jag rätt tveksam till. :)
 
Jaha då snackas det fiber i hemnäten också.
Har faktiskt gjort en anläggning med fiber till alla arbetsstationer.
En utvecklingsavdelning som var livrädda för avlyssning och behövde ett snabbt nät.

Skärmad tp kabel är inget bra val om man inte är mycket noggrann med jordninssystemet i huset.
Cat 5 och cat 6 är det ingen gigantisk prisskillnad på.
Cat6 är mer framtidssäkrat medans cat5 duger till de flesta hemnät idag.


Sinkadus:
Tycker det ser ut som att du flyttat upp alla kategorier ett steg.

Cat 5e 100Mhz (100mbit)
Cat 6 250Mhz (Gigabit)
Cat 7 350-600Mhz (ej klar)
Cat 8 1000Mhz (ej klar)
Lexcom Home 800 Mhz (Cat 6/7 STP)
 
Henrik_x:

Vad sinkadus menar är att kabeln oftast håller mycket högre kapacitet än categoriseringen,det är ju ingen nyhet att det är kabel tillverkarna som hela tiden höjer ribban..

T.ex Nexans Lanmark 5 kabel som är cat5e är testad upp till 350Mhz,Deras Lanmark 7 kabel som är till för den kommande cat 7 standarden är testad upp till 1000Mhz..

Så kabeln håller mycket högre kvalite än kontaktdonen..

Sen är det faktiskt så att Ericsson (Borås) kör parfiber ut till alla sina arbetsplatser,har själv dragit den...
 
För att dom kör fiber i Borås tyder det inte på att dom gör det överallt.
Blir så trött på folk som försöker vara duktigare....
 
Rena:

Det menar jag inte,men ute hos företag så blir det mer vanligt med fiber ut på användar nivå,opton har ett bredare register än kopparn och är inte lika känslig för längder och störkällor...
Detta är bara fakta och har inget med att någon försöker överbevisa någon annan.
 
Och sen är ju frågan, vad har man för datorer och data hemma idag och 5-10 år framöver som kräver cat 6e eller fiber? När vi har byggt huset och nätverket finns det pengar kvar till att uppdatera sina datorer en gång i året? Oskärmad cat 6 kan man ju iof dra om prisskillnaden inte är stor...
 
För att sätta diskusionen i lite perspektiv så räcker en gigabit länk (Cat 6) till att distibuera drygt 200 TV kanaler i broadcastkvalitet. Det är med dagens kodare (MPEG-2) och framöver kan man få in ännu fler kanaler alternativ bättre bild på samma bandbredd.

Som jag ser det finns det ingen anledning att hemma installera annat än UTP Cat-6 om det bara är Ethernet man skall köra. Däremot tycker jag det är viktigt att ha tillräckligt många uttag.
 
Rena skrev:
Håller med dig sinkadus....

Och att Eriksson vara kör fiber internt till kontorsapplikationer är jag rätt tveksam till. :)
Ericsson kör med oskärmade kablar på kontoren och skärmade endast på vissa fabriker...så är det.
Fram till Catalysten/kopplingsskåpet på varje våning är det fiber, men det var inte frågan egentligen.
 
TACK OLS!
 
Eftersom ingen vet vilken standard och vilka krav som kommer i framtiden så är det ända rätta att lägga ordentligt med rör i väggarna, dra den kabel man behöver nu och göra det enkelt att dra om annan kabel när denna är omodern.

Man kan vänta i hur länge man vill på "det senaste" skall komma ner i pris men när det gjort det så är det något annat som är det senaste...

 
Som jag sagt tidigare:
Cat6 UTP för 3:-/m tycker jag är ett mycket bra pris för en mycket bra kabel. :)
 
Idag har jag väl egentligen mest behov av att köra DATA/TELE men jag vill kunna köra TV också senare. Vilket kabel skall man ha då?

Tänkte mig en central med ingående Tele (Tele och ADSL) och TV (Analog Cabel TV samt ev Marksänd Digital TV). Lite Lexcom enheter för att distribuera de olika medierna på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.