Jesper Kruse skrev:
Ok tack, detaljplan och ritningar har vi fått av SMÅA. Jag ska bara ta bort garageporten och täppa igen hålet så själva byggarean kommer inte ändras, den kommer vara den samma.

mvh Jesper
Fast i många detaljplaner har man garageytan tillåten utöver den angivna byggnadsytan. En formulering kan vara ex. "fastigheten får bebyggas med 120kvm, och dessutom 40kvm komplementbyggnad".

I så fall kan man inte omvandla komplementbyggnaden till bostadsyta, och huvudbyggnaden redan tar upp 120km.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
OK, det var tråkigt. I vårt garage är det samma höjd. Det fanns som tillval om man var ute i god tid att välja boyta istället för garge.

/j
 
Begär förhandsbesked om avsteg från BBR ang takhöjden, ett rum kan funka om du har tur och är riktigt trevlig.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Brukar de vara så knepiga SBK? Låter som de hellre fäller än friar. Måste man processa i de fleata fall låter det som?

/J
 
O
Nejdå SBK följer den detaljplan som finns. Om något avviker från detaljplanen så kan de inte godkänna ett bygglov.
Väldigt förenklat.
Men börja nu med att läsa detaljplanen sedan ringer du SBK så kan dessa säkerligen hjälpa dig.
därefter kan du gå vidare.... Antingen måste du stoppa idén i soppåsen så har du sluppit lägga ut massa pengar...
Eller du så kan du börja med att söka bygglov och därefter när detta är godkänt, så letar du rätt på hantverkare som kan fixa allt....
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Aha ok, men då borde det inte vara några större problem eftersom radhusen antingen har lösningen som jag vill bygga om till eller garage, dvs båda detaljplanerna fanns som tillval och jag ämnar följa detaljplanen exakt med samma material och allt.

/J
 
Redigerat:
O
detaljplanen är något som SBK tar fram över ett område. Detaljplanen visar vad man får bygga, på ett allmänt sett...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.