BirgitS skrev:
Jag tror att det vore bra om ni diskuterar utbyggnaden med en arkitekt som kan se helheten, se hur hus och tomt ser ut i verkligheten nu, höra vad ni tycker är bra och dåligt med nuvarande planlösning, vad ni vill ha ut av en påbyggnad osv. Kostnaden för en arkitekt blir liten i förhållande till byggkostnaden och ni kan få en mycket bättre lösning.

I det här förslaget ligger ni väl på ungefär 70 kvm yta för matplats och vardagsrum, och det är inte lätt att få det att se bra och trevligt ut, utan det är lätt hänt att det ser väldigt ödsligt ut. Det är inte kul att behöva bära all mat och porslin närmare 10 meter flera gånger om dagen.
Jo så är det, givetvis kommer vi så småningom att ta det hela till en firma med arkitekt och konstruktör som får göra bygglovsritningar och konstruktion, då vi saknar kompetens för det. Dock tycker jag forumet är ett bra sätt att bolla tankar och idéer kring vad som fungerar och inte fungerar, det är så lätt att få tunnelseende och fastna i något som kanske egentligen inte är så bra. DÅ har man i alla fall rensat bort de mest dåliga och tokiga idéerna som aldrig ens hade fungerat i verkligheten eller blivit speciellt praktiska.

Har fått många bra tips bara genom att läsa andras trådar kring planlösningar...

Sen har jag märkt att jag själv fungerar så när man kommer till andras hus, att jag söker mig till de ljusa områdena med mycket fönster, oavsett om det gäller att sitta och läsa, äta eller vad man nu ska göra. Tror det är en anledning till varför gamla vardagsrummet känns så svårt att göra något med, det är liksom "inklämt" mellan sovrum och tvättrum. Redan efter en månad i huset är vi båda helt överens om vad vi skulle vilja göra, och det är att ta bort tvättrum och vägg mellan vardagsrum och kök, så att kök + vrum hade fått en L-form, det blir vääääldigt mycket spring mellan kök och vardagsrum som får ta omvägen mellan hallen. Tvättrummet är vi väldigt sällan i, bara när det ska tvättas två gånger i veckan. Medan kök och vrum är vi i hela tiden och borde suttit tillsammans mycket bättre. Men men, sånt här märks först när man har bott in sig. Kan ju dock undra hur arkitekten tänkte...


/HLH
 
Redigerat:
BirgitS
En bra arkitekts roll är just att bolla tankar och idéer samt rensa bort det som är tokigt och opraktiskt, inte att rita bygglovsritningar.

De flesta typhus ritas inte av arkitekter med 5 års studier på teknisk högskola bakom sig utan av folk med byggbakgrund, t.ex. konstruktörer. Men det är i högsta grad vanligt med vardagsrum som bara har fönster längs ena sidan och de flesta trivs bra i dem liksom med kök som ert som från början väl rymde ett matbord med 6-8 platser, men vi är alla olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.