A
Ett par element blir väl billigast
 
M
Tss skrev:
Ett par element blir väl billigast
Får man installera det själv?
 
M EmmaRa skrev:
Det finns. Men för löpbandets egen skull vill jag ha några grader till. Och för att slippa hålla i en skivstång modell isbit.
Rörisolering på skivstång fungerar fint. Nej men klart man inte vill träna i en igloo.

Apropå element så kan du själv koppla in element med stickkontakt, som du kan starta en kvart innan du tränar, eller ha på jämt med risken att bli halvt ruinerad. Så gör jag när det är som kallast då jag har ett litet element. Knäpper på elementet, byter om, startar bastun, tränar, bastar.
 
M EmmaRa skrev:
Uppsala. Budget är så låg det går då det är en temporär lösning för ett par år i väntan på ombyggnad, och gym och renovering i övrigt redan länsar plånboken...
Om du ska hålla det konstant minst 8+ under vintern kommer det bli något i den kostnads-nivån. Antingen en utgift direkt med värmepump eller löpande med elräkningen om du kör element...
 
M
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du ska hålla det konstant minst 8+ under vintern kommer det bli något i den kostnads-nivån. Antingen en utgift direkt med värmepump eller löpande med elräkningen om du kör element...
Får väl se. Ska kolla vad löpbandet klarar med mellan att det används.

Tycker det borde finnas rimligare metoder då allt i garage förutom garageport är tilläggsisolerat.
 
A
Hur stort är garaget?
 
M
Tss skrev:
Hur stort är garaget?
19-20 kvm.
 
A
Det är väl bara att sätta in ett element och en energimätare i stickkontakten,så vet du vad det kostar vid önskad temp.
 
M
Har också hög fukt i garaget nu; 70-80% enligt mätare.

Finns en kombinerad värmekälla/luftavfuktare?
 
Relativa luftfuktigheten sjunker när du värmer. Så i princip fungerar all uppvärmning som avfuktning. +8º är inte så våldsamt mycket. Jag tycker att den bästa lösningen eftersom det skall vara temporärt är att ställa dit ett element med stickpropp. Ingen installation. Bara att köpa och koppla in sladden. Sedan kan du skaffa en elmätare också för att se hur mycket det drar. Är det fortfarande fuktigt kan du antingen höja temperaturen eller komplettera med en avfuktare.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
A Avemo skrev:
Relativa luftfuktigheten sjunker när du värmer. Så i princip fungerar all uppvärmning som avfuktning. +8º är inte så våldsamt mycket. Jag tycker att den bästa lösningen eftersom det skall vara temporärt är att ställa dit ett element med stickpropp. Ingen installation. Bara att köpa och koppla in sladden. Sedan kan du skaffa en elmätare också för att se hur mycket det drar. Är det fortfarande fuktigt kan du antingen höja temperaturen eller komplettera med en avfuktare.
Ett vanligt elelement alltså?Hittar man elmätare på random byggvaruhus?

Undrar vad priset kan bli på den förbrukningen...
 
A
Elmätare finns överallt idag,liknande :
Vit elmätare med digital display och knappar märkta UP, SET, FUNC och ett uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan inte bli många hundralappar i förbrukning per år i dina breddgrader :D(y)
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Undrar vad priset kan bli på den förbrukningen...
Du blir knappast ruinerad den första månaden. Blir det för dyrt så kan du fundera på andra lösningar. Men blir det för dyrt så är felet i första hand att garaget är för otätt. Elementet och mätaren behöver inte kosta speciellt mycket.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Ett vanligt elelement alltså?Hittar man elmätare på random byggvaruhus?

Undrar vad priset kan bli på den förbrukningen...
Ett wifianslutet relä tycker jag är smidigast, då ser du förbrukningen direkt i mobilen.
https://shelly.cloud/shelly-plug-s/
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
A Avemo skrev:
Du blir knappast ruinerad den första månaden. Blir det för dyrt så kan du fundera på andra lösningar. Men blir det för dyrt så är felet i första hand att garaget är för otätt. Elementet och mätaren behöver inte kosta speciellt mycket.
Det är just garageporten som är bekymret tror jag eftersom den inte blir lika tät som resten och är så stor. Blir nog en temporär lösning i år med nån form av igenbyggnad där, och hoppas det räcker. Funderar på frigolitskärm för + presenning över+ tung gardin för att dölja i kombo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.