Hoppsan, total ombyggnad alltså. Det blir nog för dyrt för oss tror jag nog.. Eller iallafall dyrare än det vi funderat på men det såg ju ganska så okej ut.
 
Räkna på saken! Visst kostar det här förslaget mer. Men det ger MYCKET mer i utbyte. Jag kollade andra trådar där du funderat på både tillbygge och taklyft. Detta blir utan tvekan avsevärt billigare. Skissen jag gjort utgår från minimala exteriöra förändringar. I det nya vardagsrummet sitter två nya fönster. That´s it.

Samtliga vertikala innerväggar är mycket lätta att avlägsna. Hjärtväggen i mitten av huset borde vara ganska lätt att avbära för att passa den nya planen. Rördragningarna borde bli relativt enkla, eftersom de nya våtenheterna ligger i närheten av de gamla. Om elsystemet inte är bytt sedan villan var nybyggd kan det, i vilket fall som helst, vara dags att fundera på genomgripande uppgradering.

Jag kan instämma i Gaia´s tvivel: Ditt eget slutförslag blir inte heller gratis. Ta med både mitt förslag och ditt eget till en rörinstallatör och fråga cirkapris. Kolla priser med elektriker. Låt din farsa räkna på snickeriet. Och glöm inte bort att fråga mäklare om de båda alternativens andrahandsvärde!
 
Tackar för tipsen. Ska se vad killen tycker om detta. Synd dock det inte blir nåt rum för alla våra datorer. Barnen och våra.

Elsystemet måste bytas totalt. Är inte draget jordat nånstans. Enbart på toa och kök.

Sen vill jag ha minst ett barn till så då måste jag ändå bygga ut huset nånstans. Men det är väl kanske om 2år jag hade tänkt mig ett till barn.
 
Du berör något mycket intressant. Livslängden för våra hus beror på vår förmåga att spå framtid!

Ändrade vanor, annorlunda familj och ny teknisk utrustning gör våra hus föråldrade. Ert hus byggdes i en tid när det inte alls var självklart med två toaletter hos en barnfamilj. Ert kök planerades innan microvågsugnar och kaffebryggare krävde plats i köket. In flyttade någon familj där Han jobbade på bruket. Hon var hemmafru av skatteskäl. De hade två, tre barn, och kom från - i bästa fall - en trerumslägenhet. Var det för 35 år sedan? Det låter inte så avlägset. År 2043 låter däremot som science fiction! Om 35 år har telefoner, musikanläggningar, datorer, radio, TV, ja kanske till och med dagstidningar flutit samman. Att färdas en mil med bil kanske kostar en hel dagslön. Hur "familjerna" ser ut skulle chocka våra mödrar. Och hur den tidens bostäder kommer att se ut skulle nog chocka oss alla.

Med dagens värderingar är ert hus för litet att hysa fem personer. Redan fyra är i överkant. Men varför inte! Med lite tankemöda kan man fixa det mesta. Jag har försökt föregripa framtiden med sovrum stora nog att fungera som små arbets- och sällskapsrum för varje hushållsmedlem. Allt mer av TV-tittande och nöjeskonsumtion blir en enskild angelägenhet. Hela familjen i TV-soffan är snart ett minne blott. Och det kanske vi ska vara glada för. Testa själv att ta bort dumburken från soffgruppen, så får du se hur mycket roligare det blir nästa gång ni har gäster! Om några envisas med att vilja kolla på tipsextra får du hänvisa dem med ölburkarna till sängkammaren.

Som du ser har jag ritat in stora arbetsytor i sovrummen. De borde egentligen vara lite större för det ändamålet. I synnerhet är föräldrasovrummet aningen trångt och bökigt av kompromiss. Som du ser har jag helt rationaliserat bort tvättstugan. Istället tror jag mer på "hygienrum" med samlat grepp. Tvättmaskinen kan mycket väl sköta sig själv medan någon duschar. Hur framtidens kök ser ut kan vi bara ana. Jag skulle tro att variabel bänkhöjd blir standard. Köken får extra gasolspis och reservtank för vatten i händelse av kris, krig, produktionsstörningar eller allmänt elände. Köksgolvet blir våtrumssäkrat. Alternativ värmekälla blir också standard. Allt med reservation för att jag gissar fel om "imorgon".

Utbygge? Ska vi ta det en annan gång? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.